لزوم اهدا کارت های پرداخت انرژی به مردم / مجلس یازدهم سطح انتظارات مردم را بالا نبرد

بسته معیشتی / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا؛ آیا بسته ها معیشتی و یارانه های نقدی، معیشتی بهتر برای دهک های پایین جامعه ایجاد می کند؟

اولین پاسخی که در مواجهه با این پرسش به ذهن متبادر می شود، سخنان معاون اول رئیس جمهور، در جریان تبلیغات انتخاباتی دولت حاکم است. اسحاق جهانگیری در مناظره انتخاباتی گفت که هر کمک معیشتی به مردم، برداشت از جیب خود آنها است.مثالی که وی از جبران منابع دولتی در هنگام پرداخت یارانه زد، افزایش آبونمان حامل های انرژی ( برق و گاز و..) بود. افزایش نقدینگی در جامعه خود ایجاد تورم می کند. یارانه های نقدی همراه با تورمی که ایجاد می کنند، تغییری در قدرت خرید یارانه بگیران را ایجاد نمی کند. دریافت قریب به ۵۰ هزار تومان یارانه، در حالت کنونی چشم گیر نیست؛و اگر تاثیر افزایشی بر تورم بگذارد، عملا مشغله معیشت برای خانواده های دهک های پایین سخت تر می شود. با این وجود، در دوران شیوع کرونا، ارائه بسته های معیشتی از پیشنهاداتی بود که بسیار بیان می شد و البته پیش از کرونا هم بسته های معیشتی در نظر گرفته شده بود . با توجه به این نکته که ارائه بسته های معیشتی و پرداخت یارانه ها ( آنچه به قول برخی از کارشناسان صدقه به مردم محسوب می شود ) در تمام دولت ها انجام می شده است ، و اینکه چه تاثیری بر اقتصاد کشور داشته است، و میزان لزوم آن در شرایط بحرانی مانند کرونا چقدر است، با معصومه آقاپور علیشاهی، عضو کمیسیون اقتصاد مجلس دهم شورای اسلامی گفتگو کردیم.

201901109808288255

 

معصومه آقاپور علیشاهی، به این پرسش که لزوم بسته های معیشتی چه است و چه تاثیری بر اقتصاد کشور دارد" ، پاسخ داد: با شیوع کرونا و با توجه به اینکه بخشی از مردم ( بویژه در موضوع معیشت) دچار مشکل شده اند، باید به این خانواده ها توجه شود . این راهکار در تمام کشورها ( توسعه یافته یا در حال توسعه) بکار گرفته می شود. اما مهم است که بسته های کمک معیشتی، ارزاق باشد. پرداخت پول نقد عواقب اقتصادی خود را دارد. نباید حجم نقدینگی در کشور به بهانه کمک های معیشتی افزایش پیدا کند.

حجم نقدینگی فعلی کشور دو هزار تریلیون

علیشاهی گفت: لازم است بخش تولید در کشور رونق پیدا کند. بهترین روش ارائه کارت هایی است که افراد بتوانند با آن ارزاق تهیه کنند. بنابراین هر خانواده می تواند کالاهای مورد نیاز خود را تامین بکند، بدون آنکه وجوهاتی به نقدینگی کشور اضافه شود؛ پولی که خود موجب تورم می شود. در حال حاضر حجم نقدینگی کشور دو تریلیون و ۱۰۰ هزار میلیارد تومان است، هر چه میزان این نقدینگی بیشتر شود، تورم هم با آن افزایش پیدا می کند. متعاقبا قدرت خرید مردم همآنقدر پایین می آید و در حقیقت انگار پولی پرداخت نشده باشد. امّا، کارت های خرید و حامل انرژی می تواند از ورود ریال مازاد به نقدینگی کشور جلوگیری کند.

لزوم اهدا کارت های پرداخت انرژی

نماینده اسبق مجلس شورای اسلامی، اشاره کرد: لازم است کارت های پرداخت انرژی به مردم بدهند. این برای افرادی که تحت فشار معیشتی هستند لازم است زیرا، می توانند هزینه های آب و برق و گاز خود را پرداخت کنند.در شرایط فعلی ( شیوع کرونا) این دو عامل (یعنی کارت های پرداخت برای مایحتاج و حامل های انرژی) می تواند به معیشت دهک های پایین جامعه کمک کند.

یارانه، تورم سرآسیمه را ایجاد کرد

علیشاهی به این سوال که " یارانه های معیشتی مقوله ای نیست که محدود به دوران کرونا باشد، تاثیراتی منفی یارانه ها بر اقتصاد ما را چگونه برآورد می کنید؟" جواب داد:در واقع از آبان ۸۷ یارانه ها معیشتی سبب شدند که حجمی از نقدینگی وارد بازار شود که ما توان کنترل آن را نداشته باشیم. عدم توان کنترل نقدینگی آن چیزی بود که تورم سرآسیمه را ایجاد کرد.

در ایران مدیریت کار بسیار سختی است

وی اشاره کرد: ما در کشور ژاپن شاهد تورم منفی ( ارزان شدن کالا و خدمات ) بودیم. دولت برای تولیدکنندگان یارانه پرداخت می کند و تورم کاذب ایجاد می کند تا انگیزه تولید بالا برود. بنابراین کنترل آن را در دست دارد. اما در کشورهای در حال توسعه ( بویژه کشور ما که هم بحران کرونا و هم تحریم ها را تجربه می کند) مدیریت کار بسیار سختی است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس دهم ، گفت: اما مشکلات همیشگی هم جدای تحریم و کرونا وجود دارد. مهم ترین عامل اقتصاد سیاسی است. در حالی که در تمام دنیا سیاست اقتصادی مطرح است. یعنی سیاست ابزاری برای کنترل اقتصاد است. اما در کشورهای در حال توسعه ( مانند ایران، افغانستان، پاکستان و حتی خود اعراب) اقتصاد در خدمت سیاست است. همین موضوع باعث می شود که جهش های تورمی داشته باشیم.

باید اقتصاد مسیر سیاست را مشخص کند

وی تاکید کرد تا زمانی که تمام منابع کشور در خدمت کشور نباشد دچار چالش های اقتصادی همیشگی خواهیم بود و گفت: باید اقتصاد مسیر سیاست را مشخص کند. امروز این کار ممکن است. خوشبختانه با شرکت های دانش بنیان و نیروهای جوان کشور می توانیم این خط مشی را ایجاد کنیم. لازم است با استفاده از این منابع اقتصاد پوست بیاندازد.

مجلس یازدهم از شعار زدگی پرهیز کند

علیشاهی در پاسخ به این پرسش که " با توجه به فوج اصولگرایان در مجلس یازدهم و با توجه به رویکرد آنها به اقتصاد و سیاست، آیا امیدوار به این دگرگونی هستید؟" گفت: ما برای مجلس یازدهم آرزوی توفیق داریم. اما خواهشی که از این مجلس دارم این است که سطح انتظارات مردم را بالا نبرند. از شعارزدگی پرهیز کنند. مجلس باید به دور از چالش و شعار، در کنار دولت و قوه قضائیه ، به صورت عملیاتی به فکر اقتصاد کشور باشد. وقتی شعارهائی داده می شود که رخ نخواهند داد، جز ناامیدی برای جامعه چیزی ندارد. شعارها می توانند بیان نشوند و کارکرد نهادها می تواند گویا باشد.

خبرنگار: علی رحیمی راد برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 576871 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟