جهانپور:  بیمارانی که توان پرداخت هزینه بیمارستان را ندارند به مددکاری مرکز درمانی مراجعه کنند

دکتر کیانوش جهانپور، مورخ 18 خرداد 1399، در گفتگو با خبرنگار رکنا، در خصوص حمایت های دفتر مددکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از بیمارانی که به دلیل ابتلا به ویروس کووید19 بستری شده اند اما توان پرداخت فرانشیز خدمات درمانی را ندارند، گفت: بهبودیافتگانی که توان پرداخت فرانشیز درمانی مربوط به کرونا را ندارند، به دفتر مددکاری بیمارستان ها مراجعه کنند. اگر برای مددکاری محرز بشود که آنها توانائی پرداخت کامل یا بخشی از هزینه درمان خود را ندارند، نهاد مددکاری از ظرفیت های بیمه ای یا خیرین کمک می گیرد تا در پرداخت هزینه ها تخفیف داده شود.

لازم به ذکر است که کیانوش جهانپور در تاریخ 20 خرداد از سمت سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا برکنار شد. اگرچه حکمی برای این سمت به وی ابلاغ نشده بود، اما تمام رسانه ها ی رسمی، صدا و سیما و آحاد جامعه، او را به عنوان سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پذیرفته بودند. کوشش مجدانه جهانپور در دوران کرونا، مانند چهره وی دیده شد.وی نشان داد سلامت جامعه برای او به حدی مهم است که فوت پدر هم نتوانست او را از حضور در صف مقابله با کرونا بازدارد. وزیر بهداشت در پیام انتصاب سیما سادات لاری به عنوان سخنگوی وزارت بهداشت، گفت:" جهانپور، به عنوان رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی در طول مدیریت کرونا از طرف روابط عمومی وزارت بهداشت، خبررسانی بیماری کرونا را به عهده داشت اند. از زحمات صادقانه و برادرانه ایشان قدردانی می شود".

پاییز کرونایی در راه است

وی در واکنش به اظهارات یکی از متخصصین که گفته بود" در فضای آزمایشگاهی، چسبندگی به ویروس کرونا می تواند تا 200 برابر بیشتر شود. ممکن است پاییز حوادثی متفاوت را تجربه کنیم". بیان کرد: احتمالات از این دست وجود دارد. منتهی، به همان نسبت که احتمال تشدید ویروس و جهش آن در طول زمان وجود دارد، امکان تخفیف ویروس کرونا خواهد بود. بنابراین هرگونه پیش بینی در رابطه با کرونا و رفتار آن در آینده غیرممکن است. شواهد و مدارک قطعی وجود ندارد.

وی اشاره کرد: جهش هائی که تا امروز اتفاق افتاده ، رفتار ویروس را تا حد زیادی تغییر نداده است.

وی در پاسخ به این پرسش که " آیا جهشی تا کنون بوجود آمده است؟" گفت: قطعا ویروسی که از فردی به فرد دیگری انتقال پیدا می کند، جهش هایی را خواهد داشت. این جهش ها بسته به سرعت انتقال و ماهیت ویروس است. اینکه جهش ها چقدر می توانند در بیماری زائی، شدیدتر یا خفیف تر عمل کنند باید بررسی شود. شواهدی نداریم که این اتفاق در رابطه با ویروس کووید رخ داده باشد.

وی در این باره که " جهش ویروس می تواند تحقیقات ما برای تولید دارو و واکسن تا تحت تاثیر قرار دهد یا آن را بی ثمر کند؟" بیان کرد: واکسن ها بر اساس آنتی ژن های ویروس تهیه می شوند. قطعا اگر جهش ها بر این آنتی ژن ها تاثیر بگذارد و آن را تغییر دهد، می تواند کل فرایند مطالعات یک واکسن را از مدار خارج کند.

وی در خصوص ادعای تولید واکسن توسط چین بیان کرد: در چین، آلمان، انگلیس و کشور خود ما تحقیقاتی انجام می شود. مطالعات نسبتا مثبتی از اثربخشی اولیه برخی واکسن ها وجود دارد. اما تا زمان پایان مطالعات بالینی و تشخیص کم عارضه بودن این واکسن ها، نمی توانیم قضاوتی بر اثربخشی واکسن ها بکنیم.

وی ابراز داشت: امیدواریم در کوتاه مدت جهشی خاص و اساسی در بیماری نبینیم. امیدواریم مطالعات بالینی منتج به نتیجه شود و امیدواریم شاهد تولید یک واکسن بااثربخشی بالا باشیم. واکسنی که بتواند جمعیت قابل کثیری از مردم جهان را تحت تاثیر قرار دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

خبرنگار: علی رحیمی راد

کدخبر: 575891 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟