با وجود تحریم ها ، بیماران مبتلا به کرونا در ایران به خوبی مدیریت شدند / آرزوی وزیر بهداشت چیست؟

به گزارش اجتماعی رکنا، در راستای خودکفایی امروز فاز نخست اولین شهرک تولید مواد موثره دارویی در خاورمیانه و خط تولید کامل استامینوفن در اراک افتتاح شد. سعید نمکی، وزیر بهداشت در این افتتاحیه و در ویدئو کنفرانسی گفت: ما درعین گرفتاری با بیماری کرونا و به فرموده مقام معظم رهبری، در سال جهش تولید در حرکت هستیم و اولین و بزرگترین کارخانه مواد اولیه دارویی کشور را امروز افتتاح کردیم که شاید می توان گفت یکی از بزرگ ترین ها در سطح منطقه است. سال ۹۸  ما و در نظام دارویی کشور، سالی سخت ولی افتخارآفرین را پشت سر گذاشتیم. اولین گام ما در وزارت بهداشت حمایت از تولید داخل و پیشگیری از واردات بی رویه دارو و فرآورده هایی بود که مشابه تولید داخل داشتند.

غربالگری سخت در بهار سال گذشته

سعید نمکی با بیان این که سال گذشته توانستیم ۷۰۰ میلیون یورو در ارز دارویی کشور صرفه جویی کنیم، تاکید کرد: در حالی که سالی گذشت با وجود سیلاب های سهمگین بهاره، طرح غربالگری فشار خون و شناسایی دو میلیون و ۷۰۰هزار بیمار جدید فشار خون نیازمند دارو، اربعین حسینی با ۳.۵ میلیون زائر، انفلوآنزای H۱N۱ و در زمستان نیز کرونا را انجام دادیم. بر آورد ما این است که نیازمندی به ارز دارو ۵۰ درصد بیشتر خواهد شد، در حالی که حدود ۲۰ درصد ارز کمتری نسبت به سال ۹۷  مصرف شد. بنابراین با تکیه بر تلاش صنعتگران و تولید کنندگان داخلی، واردات محصولات دارای مشابه داخلی را به میزان ۲۵درصد کم و تولید داخل را ۳۰درصد افزایش دادیم.

دست در جیب بخش های دیگر کشور

وزیر بهداشت افزود: سهم دارو و نظام سلامت از GDP سهم محدودی است و اگر قرار باشد این سهم فراتر رود، باید دست در جیب بخش های دیگر کشور کنیم. صرفه جویی صورت گرفته و اقدامات انجام شده، افتخار بزرگی برای صنعت دارویی کشور است. سال گذشته  با ۲۰ درصد ارزبری کمتر طوری که حتی یک نسخه در دست هیچ بیماری سرگردان نماند. کشور ما به عنوان یک کشور تحریم زده و مظلوم بیماری کرونایی را مدیریت کردیم. ما در طول ۶۰ روز  از وارد کننده دستگاه ها و تجهیزات پزشکی به یک تولید کننده و بعد از آن به یک صادرکننده تبدیل شدیم. این یک نشان افتخار بزرگی است که در تاریخ مملکت می درخشد. کشوری در اوج تحریم در کمتر از دو ماه توانست خود را جمع و جور کند و به صادر کننده ماسک و دارو و انواع ضد عفونی کننده ها تبدیل شود. هدف گذاری سال ۹۹ نیز کاهش ۲۰ درصد ارزبری نسبت به سال ۹۸ است و امیدواریم این سال با افتخاری جدید در تاریخ کشور بگذرانیم.

مواد اولیه دارویی را تولید می کنیم

سعید نمکی با اشاره به این که یکی از آرزوهای قدیمی من این بود که به عنوان یک تولید کننده مواد اولیه دارویی در جهان مطرح شویم، تاکید کرد: آرزوی می کردم از مواد اولیه پتروشیمی خودمان به عنوان پیش ساز به خیلی از فرمول های مواد اولیه دارویی برسیم. صنعتگران ما به حق از روز اول از اینترمدیت آغاز کردند. کار پروسسینگ را از چین و هند آغاز کرده و به مواد اولیه دارویی تبدیل کردیم. در حال حاضر نیز در شرکت کیمیاگران از یکی دو حلقه قبل از این فرایندها، کار را آغاز کرده و ارزش افزوده ایجاد می کنند. کشوری که پتروشیمی و بنزین دارد و این بنزن را با کمترین قیمت به چین و هند ارسال می کند و بعد در آنجا با یکسری تغییرات به اینترمدییتی با ۲۰ تا ۳۰ برابر و حتی ۵۰ برابر قیمت به کشور بارمی گردد، این ظلم است. خوشحالم که این روند هم با کمک صنعتگران در حال شکل گیری است و امیدواریم در آینده بسیار نزدیک بتوانیم بجای تبدیل یک اینترمدیت با ارزش افزوده دو دلار، به ماده اولیه ای برسیم که با ارزش افزوده بین ۵۰ تا ۱۰۰ برابر قبل قابل ارائه باشد.

بزرگترین صادر کننده مواداولیه می شویم

سعید نمکی با اشاره به این که در آینده نزدیک به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان مواد اولیه منطقه تقدیر خواهیم شد، افزود: شک ندارم در این سال جهش تولید به عنوان یکی از سال های ماندگار در تاریخ صنعت دارویی کشور ثبت می شود.  صنعتگران و دانشمندان قابلی در کشورمان  داریم که در بسیاری از مناطق دنیا نمونه ندارند. بنابرین باید به ظرفیت این دانش فنی و ابزار نیروی انسانی گرانقدر تکیه کرده و در آینده چه در زمینه مواد اولیه دارویی از اولین حلقه تولید، چه در فرمولاسیون داروهایی که به خصوص در «های تک» که نیازمند تحول بنیادین هستیم، با تکیه بر شرکت های دانش بنیان و نیروی انسانی ذی قیمت در این سرزمین، آن هم نه فقط برای مصرف مردمان سرزمین خودمان، بلکه برای کل منطقه و جهان بتوانیم به عنوان تولیدکنندگان اصلی قلمداد شویم و در راستای ارزآوری و بی نیازی این کشور به بازارهای تولید جهانی گام برداریم.

8هزار تخت به بیمارستان ها اضافه شد

سعید نمکی، وزیر بهداشت گفت: امسال افتتاح های زیادی خواهیم داشت. در سالی گذشت ۶۰۰۰ تخت به تخت های بیمارستانی اضافه کردیم. در کمتر از یک ماه ۱۰۰۰ تخت ICU برای بیماران نیازمند ICU با تجهیزات ساخت داخل کشور ایجاد کردیم. امسال هم حدود ۸۰۰۰ تخت بیمارستانی، ۴۴ بیمارستان جدید را تماما با دستگاه های ساخت داخل کشور، افتتاح کرده و به دنیا نشان می دهیم که ما  کرونا را مهار کردیم و تولیدمان را در جهشی تاریخی قرار داده ایم و به عنوان صادرکننده ای با قدرت در منطقه قلمداد شویم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 574573 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟