فقر زنانی که بیمه ندارند / حمایت نامناسب دولت از کسب و کارهای زنانه

به گزارش گروه اجتماعی رکنا،  زنان سرپرست خانوار، بخصوص زنانی با مشاغل خانگی  از اواخر سال گذشته تا امروز با کرونا و تعطیلی ها ، بیش از یک ماه نتوانستند کار کنند. این زنان اگر در لیست دولت بودند در بهترین حالت 260هزار تومان در ماه دریافت کرده اند. اما با این پول می توان  آیا حتی می توان هزینه زندگی یک نفر را تامین کرد؟

طیبه سیاوشی، نماینده دوره دهم مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا با بیان اینکه بررسی جامعی و نظرسنجی دقیقی از شرایط زندگی زنانی که مشاغل خانگی داشتند یا زنان سرپرست خانوار از شیوع کرونا، تاکنون وجود ندارد.

پوشش نامناسب کسب و کارهای زنان توسط دولت

طیبه سیاوشی  با اشاره به یک ماه قرنطینه، افزود: کسب و کار زنان در این یک ماه تعطیل شد و این تعطیلی صرفا به مشاغل خانگی محدود نمی شود. زنانی که در اطراف تهران با راه اندازی صندوق های خرد و کسب و کارهای کوچک با مشکلاتی روبرو شدند. حتی استارتاپ های گردشگری که زنان راه اندازی کرده بودند با مشکل روبرو شد. در حوزه فرهنگ نیز با زنان تئاتری صحبت کردم، بودجه ای که دولت برای ضرر و زیان این بخش تخصیص داده بود، نتوانست ضرر و زیان آنها را به شکل حداقلی تامین کند. قاعدتا کسب و کارهای زنان نیز توسط دولت به صورت کامل پوشش داده نمی شود.

ناتوانی دولت در رفع ضرر کسب و کارهای خرد و کلان زنان

این فعال اجتماعی و حوزه زنان با تاکید بر این که  می توان امتیازاتی به این زنان داد، گفت: به عنوان مثال در بخش تئاتر و دیگر حوزه ها گذشت مالیاتی و بیمه ای زنان می تواند امتیازی در این دوره شیوع کرونا و تامین بخش کوچکی از ضرر و زیان آنها باشد. ولی بعید می دانم که دولت بتواند ضرر و زیان کسب و کارهای خرد و کلان زنان را پوشش دهد.

زنان حمایت شوند تا ناچارا منحرف نشوند

طیبه سیاوشی تاکید کرد: یکی از طبقات فقیر جامعه را زنان تشکیل می دهند چرا که در کشورهایی مانند کشور ما، دسترسی آنها به منابع ثروت سخت تر است. بنابراین اندوخته و پس انداز ندارند و دسترسی آنها به ابزارهای ثروت بسیار سخت است. این زنان باید دستاوردی داشته باشند که به شکل روزانه است و زندگی روزانه خود را تامین می کنند. زمانی که مشکلاتی مانند شیوع کرونا به وجود می آید و آنها از حمایت های بیمه ای برخوردار نیستند، مشکلات آنها مضاعف می شود. تعداد قابل توجهی از زنان سرپرست خانوار هستند و برای تامین زندگی خانواده تلاش می کنند. این زنان نیازهای حمایت هایی دارند که به راه های دیگر سوق پیدا نکنند.

بهبود شرایط زنان هدف

طیبه سیاوشی با بیان این نکته که اگر به قشر جامعه کمک نشود خودشان بحران خواهند بود ادامه داد :  تلاش من این است که در جهت بهبود شرایط زنان پیش بروم تا ناخواسته و از روی ناچاری به سمت انحرافات کشیده نشوند . نمی خواهیم سیاه نمایی کنیم اما می خواهیم عواقب مشکلات اقتصادی که مختص ایران نیست را نشان دهیم. تلاش می کنیم راه حل هایی ارائه شود. کسانی که فعال هستند می توانند در این زمینه راهگشا باشند.

حاشیه نشینی آسیب های اجتماعی زنان را افزایش می دهد

طیبه سیاوشی افزود: زنان  سرپرست خانوار آسیب اجتماعی نیستند ولی وقتی دولت رویکرد حمایتی ندارد خود به خود بخشی از آسیب های اجتماعی می شوند و به دلیل حاشیه نشینی این موضوع گسترده تر هم خواهد شد. البته به دلیل بحران اقتصادی شرایطی حاکم است که نمی شود روی جنسیت مانور داد. در شرایط سخت اقتصادی مرخصی های بارداری و... جنبه مثبتی ندارد و باعث می شود کارفرما یا زنان را سخت تر به کار بگیرند یا در تعدیل نیرو این زنان شامل تعدیل می شوند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 574372 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟