اپیدمی خطرناک ماسک نزدن !  / گرما باعث تشدید کرونا شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، نزدیک 5 ماه است که ایران و جهان با ویروس کرونا درگیر بوده و همین امر باعث شده تا بسیاری از مشاغل، چند ماهی تعطیل و خسارت های زیادی را ببینند کمااینکه در سطح جهانی نیز شاهد تحولات زیادی در مسائل سیاسی، اجتماعی، بهداشتی و فرهنگی بودیم. حال پس از این مدت، شاهد بازگشایی مشاغل به صورت تدریجی هستیم که همین مسئله باعث ازدحام و ترس دوباره گسترش کرونا در جامعه شده است.

حسن روحانی رییس جمهوری ایران در آخرین گفت و گوی تصویری درباره کرونا با بیان اینکه این ویروس همچنان به عنوان مسئله اصلی و مهم در کشور ما ظهور و بروز دارد تشریح کرد: در این شرایط زندگی ما محدودتر شده و بخشی از آن مجازی شده است. مردم باید باور کنند که به زودی ما نمی‌توانیم به شرایط قبل از کرونا برگردیم. بنابراین باید برای مدت طولانی سبک زندگی خود را تغییر داده و محدودیت‌ها را بپذیریم.

شرایط شیوع کرونا سخت تر از اسفند و بهمن است

حسن روحانی ادامه می دهد: اجتماعات باید کوچک باشد و با فاصله اجتماعی همراه باشد. اکنون شرایط سخت‌تری از اسفند و فروردین داریم چون در آن ماه‌ها با کسانی رو به رو بودیم که علایم این بیماری را به وضوح داشتند و اصلا خودشان می‌دانستند که مبتلا شده‌اند اما الان شکل مساله عوض شده است و ممکن است علایم ظاهری کرونا را نداشته باشند از این رو باید حتما تست بگیریم و وقتی هم تست می‌گیریم افراد باورشان نمی‌شود که مبتلا هستند؛ بنابراین الان کار سخت‌تر شده است.

در پارک ها نیازی به ماسک نیست

دکتر مسعود مردانی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و متخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته علمی مبارزه با کرونا درباره این مسئله که آیا هنوز باید از ماسک استفاده کرد؟ پاسخ داد: ما از همان ابتدای شیوع کرونا، این موضوع را اعلام کردیم که در معابر عمومی بی خطر مانند پارکها و فضای باز در صورتی که فرد علائم بیماری را نداشته باشد، استفاده نکردن ماسک ایرادی ندارد.

دکتر مسعود مردانی ادامه داد: اما اگر فردی بخواهد در فضاهای عمومی بسته مانند مسجد، مترو، باشگاه و... حضور داشته باشد به دلیل اینکه در معرض آلودگی قرار می گیرند بدون شک باید از ماسک استفاده کنند.

مترو نباید افراد بدون ماسک را جا به جا کند

دکتر مسعود مردانی با بیان اینکه هم اکنون مترو نباید افراد فاقد ماسک را جابجا کند تصریح کرد: اگر روند فعلی بخواهد در فضاهای عمومی پایتخت ادامه پیدا بکند و افراد از ماسک استفاده نکنند، به احتمال زیاد فاجعه ای که هم اکنون در هرمزگان، سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و خوزستان درحال رخ دادن است نیز در تهران اتفاق می افتد.

افراد مبتلا نشده به کرونا در معرض خطر

دکتر مسعود مردانی تاکید کرد: ما باید بسیار هوشیار باشیم. افرادی که تا کنون مبتلا به کرونا نشده اند اگر در معرض این بیماری قرار بگیرند، صددرصد مبتلا خواهند شد. همه فکر می کردند که با گرمی هوا بیماری از بین خواهد رفت اما هم اکنون بیشترین مشکلات ما در استان های جنوبی و گرم کشور است.

دکتر مسعود مردانی در پایان خاطرنشان کرد: جدای از اینکه بیماری کرونا در گرمای خوزستان ریشه کن نشد بلکه امروز هر بیماری از استان های جنوبی برای درمان بیماری خاص خود وارد تهران می شود بدون شک تست کرونای او مثبت اعلام می شود فلذا بیماری به صورت گسترده در این استان ها در جریان است که این موضوع حاصل رعایت نکردن فاصله اجتماعی در مناسبت های مختلف است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 572444 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟