زلزله  7 ریشتری، تهران را به کل جهان محتاج می کند / جای خالی مانور سالانه زلزله در پایتخت

زلزله تهران / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تهران باز هم لرزید. اما اینبار زلزله در شب نبود و نگرانی ها را بیش از پیش کرد. چرا که در روز 4میلیون نفر از اطراف تهران به پایتخت می آیند و جمعیت بیشتری در خطر قرار می گیرند.

محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران پس از زمین لرزه تهران در 19اردیبهشت از حقایق تکاندهنده ای پرده برداشت. او از انفجار لوله های گاز که صحنه های وحشتناکی در شهر تهران به وجود می آورد تا نبود آب ذخیره آشامیدنی برای 72ساعت خبر داد.

تهران، پایتخت ایران با ساختمان هایی بدقواره، معابر تنگ، آسمان خراش های غیراستاندار، بافت گسترده فرسوده و... چگونه زلزله ای با قدرت بیش از 6 ریشتر را تجربه خواهد کرد؟ زلزله ای که بسیاری از کارشناسان در مورد هشدار می دهند.

زلزله بالای 6 ریشتر برای تهران بحران جدی است

رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: احتمال وقوع زلزله در تهران از حدود 5 تا بالای 7 ریشتر وجود دارد. اگر زلزله 5ریشتر تهران را بلرزاند اتفاقی رخ نمی دهد و ما نیز آمادگی صد در صد داریم. اگر زلزله 5 و نیم دهم ریشتری رخ دهد با مشکلاتی روبرو خواهیم شد. اما اگر قدرت 6 و بالاتر از آن باشد کل کشور باید به کمک تهران برسند. زلزله ای با قدرت 6 و نیم یا 7ریشتر به بالا باشد دنیا باید به کمک تهران بیاید. هیچ کشور دنیا زیرساخت های پاسخگویی بحران گسترده را ندارند.

رضا کرمی محمدی با اشاره به این که اگر زلزله بزرگی داشته باشیم دچار مشکل می شویم، افزود: آنچه مهم است این که در زلزله های کوچک مردم دچار ترس، اضطراب و دلهره وحشتناک نشود. ضمن آن که مردم باید آموزش ببینند. محتوای آن هم آماده شده و مردم می توانند در سایت ها از این آموزش ها استفاده کنند.

خطر لوله های گاز در زلزله تهران

رضا کرمی محمدی، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که آیا در زلزله بالای 6ریشتر با انفجار لوله های گاز مواجه خواهیم شد یا خیر؟ تاکید کرد: مسئله پیچیده است و به راحتی نمی توان در مورد آن اظهارنظر کرد. اما همه اذعان دارند که این موضوع خطرناک است. شرکت گاز اقدامات خوبی را انجام داده است. مثلا ولو برقی گذاشته و در کنار آن سنسورهای لرزه ای قرار داده تا شیر اصلی بسته شود و گاز به لوله ها منتقل نشود. طرح های دیگری دارند برای تخلیه گازهایی که در لوله ها مانده است. این طرح ها در حال اجراست اما تا وقتی که این طرح ها کامل نشده و در اتاق کنترل نرود تا کنترل کامل روی آن اعمال شود نمی توانیم بگوییم که این اقدامات عملیاتی است. نظارتی روی این اقدامات نداریم و شرکت گاز اطلاعات را در اختیار ما قرار نمی دهند.

تهران در زلزله آب آشامیدنی ندارد؟

رضا کرمی محمدی در پاسخ به این سوال که اگر زلزله ای بالای 6ریشتر بیاید، آب آشامیدنی 72ساعته برای مردم تهران مهیاست؟ گفت: شرکت آب نیز طرح خوبی دارند. قرار بود حدود 300مخزن آب در تهران تعبیه شود. تا جایی که خبر دارم 3 مخزن نصب شده و 72مخزن دیگر نیز طراح شده و قرار است با همکاری شهرداری تهران تا آخر امسال نصب شود. بافت فرسوده نمی توان کاری کرد ولی اطراف آن اقدامات آبرسانی نیز انجام خواهد شد. ما آمادگی نسبی داریم اما اگر شدت واقعه بزرگ باشد، آمادگی نداریم.

تلفات زلزله در 72ساعت اول رخ می دهد

رضا کرمی محمدی در پاسخ به این سوال که آیا در زلزله بالای 6ریشتر می توان به ساکنان بافت فرسوده امداد رسانی کرد؟ تاکید کرد: امکان امداد رسانی از طریق مسیرهای معمول وجود ندارد اما امکان امداد رسانی و جستجوی پیاده یا هوایی وجود دارد. امداد هوایی فقط برای تغذیه رسانی قابل استفاده است. 72 ساعت اول با آگاهی های مردم مدیریت می شود تا تلفات کاهش یابد. تلفات زلزله در 72ساعت اول رخ می دهد. نه در تهران بلکه در تمام جهان احتمال امدادرسانی در 72ساعت اولیه وجود ندارد. 72ساعت مردم نقش آفرینی می کنند.

رضا کرمی محمدی گفت: مسئله زلزله در تهران بسیار جدی است. خواهش ما این است که زلزله را در بودجه، برنامه ریزی، سیاستگذاری و مجلس جدی بگیرند. این مسئله با تکان خوردن و یکی دو روز صحبت حل نمی شود. طرح ها نیاز به پشتیبانی مالی و توجه مسئولان دارد. هر ساله باید در تهران مانوری برگزار شود و مردم و مسئولان آمادگی لازم را برای زلزله داشته باشند. اما این مسائل فراموش می شود.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 571759 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟