خشک شدن صدها حلقه چاه و آواره شدن هزاران انسان به دلیل انتقال آب

یوسف فرهادی فعال محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که پروژه های انتقال آب همچون بهشت آباد چه خسارت های به محیط زیست خواهد زد گفت: قرار بود این پروژه به وسیله یک تونل با طول 65 کیلومتر و در عمق 300 الی 500 متری زمین اجرایی شود و نزدیک یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب آب را از سر شاخه های کارون به اصفهان منتقل کند که متاسفانه تبعات آن تا کنون توسط مسئولان دیده نشده است.

خشک شدن 400 دهنه چشمه، 200 قنات و 1200 حلقه چاه

یوسف فرهادی فعال محیط زیست تاکید کرد: این پروژه نزدیک 5 هزار نفر را آواره و باعث خشک شدن 400 دهنه چشمه، 200 قنات و 1200 حلقه چاه خواهد شد بنابراین در تاریخ 18/1/1393 شورای عالی آب این پروژه را لغو و قرار شد برای تامین آب اصفهان  توسط لوله از سد بهشت آباد استفاده کنند اما پس از مدتی مسئولان به این نتیجه رسیدند که آب مورد نیاز به وسیله لوله تامین نمی شود بنابراین وزارت نیرو تصمیم گرفت تا این پروژه را ملغی اعلام کند.

یوسف فرهادی فعال محیط زیستخاطرنشان کرد: در چهلمین جلسه شورای عالی آب پروژه بهشت آباد دوباره احیا و قرار شد 150 میلیون متر مکعب آب از سر شاخه کارون منتقل شود. این اتفاق در حالی رخ داد که با هیچ کارشناس و فعال محیط زیستی مشورتی صورت نگرفت.

فعال محیط زیست با بیان اینکه نیاز مردم اصفهان برای مصرف آب شرب باید مشخص شود تاکید کرد: امروز  از کوهرنگ3، گلاب، خدنگستان، سمیرم، خرسان و بهشت آباد می خواهند به اصفهان آب انتقال دهند بنابراین نیاز است تا به این سوال پاسخ داده شود که نیاز مردم اصفهان برای مصرف آب چقدر است؟ آیا خود اصفهان قنات یا منابع آبی ندارد؟

آواره شدن بیش از 10 هزار نفر به دلیل انتقال آب

یوسف فرهادی فعال محیط زیستتاکید کرد: سد خرسان که قرار است به عنوان یکی از سر شاخه های کارون آب را از کهگیلوی و بویر احمد به اصفهان منتقل کند، نزدیک 5 هزار نفر در آن استان آوره خواهد شد بنابراین فقط در دو پروژه سد خرسان و بهشت آباد نزدیک 10 هزار نفر آواره خواهند شد فلذا مسئولان باید جواب بدهند که آب منتقل شده باعث اشتغال چند هزار نفر می شود و آیا این پرژوه ها ارزش آوارگی 10 هزار نفر را دارند؟

هر سد باعث نابودی 2 هزار هکتار جنگل می شود

یوسف فرهادی فعال محیط زیست با گفتن این مسئله که ارگان های مختلف پشت پروژه های انتقال آب هستند مطرح کرد: دلایل منطقی برای انتقال آبها وجود ندارد بلکه با این پروژه ها صدها هکتار جنگل از بین میرود. برای مثال هر سدی که در زاگرس ساخته می شود نزدیک 2 هزار هکتار جنگل نابود می شود بنابراین مسئولان ذی ربط باید استدلال کنند که از نظر محیط زیستی، انسانی چقدر است!

یوسف فرهادی فعال محیط زیستادامه داد: شاید مسئولان به این نتیجه رسیده اند که نیاز جدی به انتقال آب داریم فلذا باید در خصوص تخلفات صورت گرفته نیز پاسخگو باشند. کمااینکه ما فعالان محیط زیست نیز شکایت هایی کرده ایم اما تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

فعال محیط زیست در پایان با بیان اینکه ما نامه ای به سازمان محیط زیست اصفهان ارسال کردیم تا بر مبنای ماده 2 آیین نامه اثرات زیست طرح های انتقال آب عمل کنند اما متاسفانه پروژه های انتقال آب ارزیابی محیط زیست ندارند و مدیر کل اصفهان باید این پروژه ها را تعطیل کند تا شاهد نابودی محیط زیست نباشیم فلذا سازمان بازرسی باید به این مسئله ورود کند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 571399 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟