توهین به خانواده همسر / راه های پیشگیری و مهارت کنترل

به گزارش رکنا، در بسیاری از موارد پایین بودن مهارت‌های ارتباطی افراد باعث می‌شود تا اختلاف نظرهای ایجاد شده بین آن‌ها و خانواده همسر منجر به دعوا و درگیری‌های بسیار آسیب‌زننده‌ای شود. اگر این مسئله برای شما نیز معضلاتی ایجاد کرده در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر این موضوع خواهیم پرداخت.

پیش گیری از توهین و بی احترامی به خانواده همسر

این نکته بسیار اهمیت دارد که بدانید ترمیم یک رابطه آسیب دیده خیلی سخت‌تر از تلاش برای پیشگیری از آسیب است. اگر با خانواده همسرتان تعارضاتی دارید پیش از آن که مشکلتان منجر به رفتارهای نامناسبی شود، با خود بررسی کنید که چه رفتارهایی در قبال این تعارضات می‌توانید نشان دهید و از بین آن‌ها بهترین گزینه را انتخاب کنید. برای این کار به نکات زیر توجه کنید.

روشن و واضح صحبت کنید

ریشه بسیاری از اختلاف‌ها و درگیری‌ها در روابط انسانی، وجود ابهاماتی است که طرفین را دچار سوءتفاهم می‌کند. اگر درمورد مسئله‌ای با خانواده همسر دچار اختلاف شده‌اید سعی کنید بدون نیش و کنایه مستقیما نظرات آن‌ها را جویا شوید و یا دلایل ناراحتی خود را دوستانه و محترمانه با آن‌ها مطرح کنید.

بی احترامی به خانواده همسر | آموختن مهارت کنترل خشم

این نکته بسیار مهم است که شما در گفت و گوی خود بتوانید هیجانات خود را کنترل کنید، بدون خشم و پرخاشگری صحبت کنید و ناراحتی‌های خود را دوستانه در میان بگذارید. منشاء بسیاری از رفتارهای نادرست ما این است که در بسیاری از مواقع احساس خشم شدید اجازه تصمیم گیری واکنش درست را به ما نمی‌دهد.

خانواده همسر ممکن است با دخالت‌ها و یا دلسوزی‌های بیش از حد، منجر به عصبانیت و خشم شدید در شما شوند. باید بدانید که تا زمانی که نتوانید هیجانات خود را مدیریت کنید اختلافات شما رفع نخواهند شد. مدیریت خشم نیازمند آموزش و تمرین مهارت در موقعیت‌های گوناگون است. برای این کار، کمک گرفتن از یک مشاور روان شناس می‌تواند بر بهبود رفتار و احساسات شما بسیار موثر باشند.

بی احترامی به خانواده همسر | آموختن مهارت جرات ورزی

یکی دیگر از مهارت‌های زندگی که در موقعیت تنش و اختلاف بسیار به کمک شما می‌آید، مهارت جرات ورزی است. در موقعیت‌هایی که نیازمند گفت و گو است، یا موقعیت‌هایی که باید خواسته‌ها و مشکلات خود را مطرح کنیم و یا نیازمند مخالفت با دیگران هستیم، افراد مختلف به سه شیوه پرخاشگرانه، منفعلانه وجرات مندانه برخورد می‌کنند.

بسیاری از مشکلاتی که در روابط پدید می‌آیند ناشی از این است که ما به دو شیوه پرخاشگرانه و یا منفعلانه به مسائل واکنش نشان می‌دهیم. برای مثال در رفتار پرخاشگرانه هنگامی که خانواده همسر خواسته نامعقولی را مطرح می‌کند شما به شدت عصبانی می‌شوید. در وهله اول نمی‌توانید این هیجان منفی را در خود مدیریت کنید و در نهایت برای اعتراض به خواسته‌های نا به جای آن‌ها به صورت پرخاشگرانه با دعوا و درگیری اعتراض خود را نشان می‌دهید.

در رفتار منفعلانه شما با وجود ناراحتی و دلخوری‌هایی که دارید، احساسات خود را بیان نمی‌کنید و در واقع به نوعی تلاش می‌کنید که این مسائل را تحمل کنید در حالی که این مداخلات دارند شما را آزار می‌دهند. مسئله مهم این جاست که شما بتوانید بدون سرکوب و نادیده گرفتن خود و احساساتتان وارد گفت و گویی سالم شوید که درآن رفتار پرخاشگرانه‌ای نظیر بی‌احترامی نیز رخ نمی‌دهد. یادگیری و تمرین این مهارت نیز نیازمند آموزش و تمرین بسیار است. در مورد یادگیری این مهارت‌ها اطلاعات خود را بالا ببرید، از کلاس‌های آموزشی استفاده کنید و یا از یک متخصص روان شناس کمک بگیرید.

رعایت مرزها و حریم‌ها

علت بسیاری از مداخلات خانواده‌ها در امور زندگی فرزندان، ناشی از رعایت نکردن مرزها از طرف خود زوجین است. خودتان به همراه همسرتان تلاش کنید که حریم مشخصی برای زندگی زناشویی خود قائل باشید و در جهت حفظ آن بکوشید. اگر همسر شما دائما مسائل زندگیتان را با جزئیات در اختیار خانواده خود قرار می‌دهد با گفت و گویی صمیمانه ولی قاطع برای او توضیح دهید که چه مشکلاتی در پی این عدم حفظ حریم خانواده پیش می‌آید و چقدر کیفیت رابطه‌تان می‌تواند تحت تاثیر این موضوع قرار بگیرد و باعث مشکلاتی مانند بی احترامی به خانواده همسر می‌شود.

توجه کنید که در طول زمان داشتن درگیری‌های زیاد و صورت گرفتن رفتارهای توهین آمیز، آسیب‌های جدی به روابط خانوادگی شما ایجاد می‌کند که ترمیم آن‌ها تلاش و زمان بیشتری را می‌طلبد. در صورت قرار داشتن در این شرایط، ترجیحا از یک خانواده درمانگر برای بهبود وضعیت خود کمک بگیرید. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 570852 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟