طیبه سیاوشی :  با قانون نمی شود ازدواج را تحمیل کرد / زنان مجلس یازدهم بدانند در قرن بیست و یکم هستند

مجلس یازدهم / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا ،  نمایندگان دوره یازدهم تا دو روز دیگر بر صندلی های سبز بهارستان می نشینند. اقدامات نمایندگان زن در دوره دهم مجلس گسترده بود و انتظار می رود اگر لایحه یا طرحی نیمه کاره مانده است که به نفع اکثر زنان در کشور است توسط زنان مجلس یازدهم پیگیری شود.

ممانعت از کودک همسری، قانون حمایت از کودکان و صیانت از زنان، محورهای فعالیت فراکسیون زنان مجلس دهم بود. تلاش 4ساله زنان مجلس دهم توجه بسیاری را به سوی  این موضوعات جلب کرده و به مطالبه عمومی تبدیل کرد.

قانون گریزان به  دنبال کودک همسری

طیبه سیاوشی- یکی از زنان مجلس دهم در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا از تلاش های  زنان مجلس دهم برای احقاق حقوق خاصه اکثریت زنان ایران چنین  گفت: طبق قانون ازدواج زیر13سال غیرقانونی است. ما در مجلس دهم تلاش مان بر این بود که استثنا در قانون را حذف کنیم. در قانون آمده که ازدواج دختران زیر ۱۳ سال ممنوع است مگر با اجازه ولی قهری و تشخیص دادگاه صالحه. در ازدواج های زیر 13 سال از این مستثنا استفاده می کند. در حقیقت قانون گریزان از این بخش قانون استفاده می کنند.

لاریجانی قانون کودک همسری را به کمیسیون حقوقی قضایی فرستاد

طیبه سیاوشی افزود: اصلاح ماده 1041 قانون مدنی که به کودک همسری مشهور شد، توسط فراکسیون زنان مطرح شده و تا مراحل خوبی هم پیش رفت. متاسفانه اغلب مسایل حوزه زنان را به سختی می توان دغدغه مجلس کرد، چون زنان مجلس دهم 17 نفر بودند. یک فوریت اصلاح این ماده به مجلس رسید اما متاسفانه رییس مجلس این طرح را که در صحن مطرح شده و امکان رای اوری هم داشت برای اصلاح مجدد به کمیسیون حقوقی قضایی فرستاد و به این ترتیب کار ناتمام ماند.

ماندگاری 10 ساله قانون حمایت از کودکان در مجلس

طیبه سیاوشی با بیان این که اصلاح ماده 18 قانون گذرنامه یا اذن خروج از همسر از دیگر اقدامات مجلس دهم بود که در کمیسیون امنیت ملی تصویب و در نوبت صحن علنی قرار گرفت، تاکید کرد: لوایحی نیز از سوی دولت آمد و به نتیجه رسید. تمام جوانب، حتی جنبه مالی لوایحی که از سوی دولت به مجلس می آید کارشناسی شده و مطرح شدن آن آسان تر است. لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان بیش از 10سال بود که در مجلس خاک  می خورد و خوشبختانه با تلاش فراکسیون زنان در صحن علنی مجلس به تصویب رسید ، انشالله به تصویب نهایی شورای نگهبان هم خواهد رسید.

شناسنامه برای فرزندانی که پدر ایرانی ندارند

طیبه سیاوشی گفت: لایحه تابعیت مادران برای فرزندانی که پدر ایرانی ندارند نیز در مجلس دهم به تصویب رسید و سه روز پیش علی ربیعی، سخنگوی دولت از صدور آیین نامه اجرایی آن خبر داد. این دو لایحه موفقی بود که درباره حوزه زن و خانواده به تصویب رسید.

طرح اصلاح ماده 1041 قانون مدنی هرچند در دوره دهم متوقف شد اما فرهنگسازی خوبی در مورد آن انجام شد. به این معنا که امنیت کودکان زیر 13 سال را حفظ کنیم تا در آغوش خانواده بزرگ شوند و به مدرسه بروند و مسئولیت تشکیل خانواده را یاد بگیرند. یکی از فرمانداران که روحانی هستند چند وقت پیش از ازدواج بچه زیر13 ساله جلوگیری کرده و به این نتیجه رسیده بود که آن بچه از نظر روح وجسمی به رشد عقلی لازم نرسیده است. در دولت و مردم این حساسیت بوجود آمده که این کوچولوهای زیر 13سال را در محیط خانواده حفظ کنند.

رفتاری در شان سیاستمدار داشته باشید

طیبه سیاوشی با اشاره به این که یکی از نمایندگان مجلس یازدهم به تازگی به  طرح کودک همسری اعتراض کرده بود ، تاکید کرد: این طرح سیاسی نبود بلکه برای امنیت اجتماعی است.  طرح کودک همسری را به عرصه سیاسی نکشانید. این ذهنیت را نداشته باشید  که این طرح از سوی اصلاح طلبان مطرح شده است به اهمیت تصویب آن فکر کنید. در مجلس دهم ، مخالفین و موافقین ، فارغ از هر جناح سیاسی در مورد طرح کودک همسری صحبت کردند. اصولگرای معتدل، اصلاح طلبان و مستقلین از این طرح دفاع کردند و معتقد بودند ضروری است در مجلس دهم رای بیاورد. البته مجلس یازدهم نیز پیگیر مباحث جناحی و فکری خودشان خواهند بود ولی عجیب است این که شمشیر را از رو ببندیم و به مجلس دهم حمله کنیم  آنهم به دستاورد مجلسی که از همین نظام است. ما در مجلس دهم  این تقابل و برخورد را با مجلس نهم و هشتم نداشتیم. مجلس های گذشته هم تلاش هایی کردند که برخی بر علیه و برخی به نفع جامعه و حوزه زنان بود.

معتقد به فقه پویا هستیم

طیبه سیاوشی خطاب به این نماینده دوره یازدهم مجلس  گفت: شما طرح و محتوای آن را ندیدید، مشروح مذاکرات را نخوانده اید، اینطور برخورد  در شان سیاستمداری که وارد مجلس یازدهم شده، نیست. حوزه زنان بسیار بکر و دست نخورده است ما نیاز به اصلاحات قانونی فراوانی دراین حوزه  داریم. به هر حال در قرن بیست و یکم هستیم و تحولاتی در جامعه رخ افتاده و معتقد به فقه پویا هستیم، نمایندگان باید بدانند در چه قرنی هستند و مواردی را به نفع جامعه زنان به تصویب برسانید که  در جهت مثبت باشد  نه منفی.

حذف اذن پدر برخلاف عرف جامعه است

طیبه سیاوشی گفت: طرحی را یکی از خانم های مجلس مطرح کردند که در کمیسیون حقوقی و قضایی رای نیاورد. این طرح در مورد این بود که اذن پدر در عقد دائم برای زنان از یک سنی به بالا حذف شود. در مجالس متعددی که می رفتم بانوان  از دو طیف مذهبی و روشنفکر به تصویب این طرح مخالف بودند و معتقد بودند که عرف جامعه زیر سوال می رود و از هم گسیختگی در جامعه به وجود می آورد. در طرح ماده 1041 روی این تاکید داشتند که باید توجه داشته باشید که عرف جامعه را زیر سوال نبرید و اذن پدر در قانون بماند.

ازدواج به هر قیمتی را پیگیری نکردیم

طیبه سیاوشی در مورد اینکه بسیاری تاکید دارند که سن ازدواج دختران در شرایط بحرانی به تعویق  افتاده است و آمار دختران مجرد رو به افزایش است و در همین راستا نباید ممانعت برای ازدواج ایجاد کرد و سن ازدواج تعیین کرد گفت: در اسناد بالادستی و قوانین کشوری معتقدیم باید پیگیر یک خانواده پایدار و سالم باشیم. ازدواج به هر قیمتی را پیگیری نکردیم. اما در عین حال موضوعی که متاسفانه و بدبختانه جناح مقابل به آن حمله می کنند قانون تسهیل ازدواج جوانان است. این قانون سال 84 تصویب شد اما برخی از ماده های آن اجرایی شد و طبق قانون مجلس دهم از دولت به قوه قضائیه شکایت کرد. من معتقد بودم که باید اصلاح و اجرا شود اما اکثریت معتقد بودند که همین قانون باید اجرایی شود. این قانون شرایطی در نظر گرفته و مشوق های مالی و معنوی داشت که ازدواج آنها تسهیل شود.

جوانان پولدار تمایل به ازدواج ندارند

طیبه سیاوشی افزود: مشکلات اقتصادی کشور ما روز به روز بدتر می شود و رو به بهبود نیست. بنابراین نیازمند این هستیم که فضای اقتصادی مناسب تری برقرار کنیم. از سوی دیگر بسیاری از جوانان بنیه مالی خوبی دارند اما تمایلی برای ازدواج ندارند بنابراین باید فرهنگسازی شود تا این رغبت در جوانان به وجود آید. مشوق ها و امتیازات باید برای زن و مرد برابر در نظر گرفته شود تا به سوی ازدواج سوق پیدا کنند. با یک قانون نمی شود ازدواج را تحمیل کرد اما اگر بسترهای آن آماده شود رغبت به ازدواج در جوانان به وجود می آید.

روحانی اصلاح طلب نیست

طیبه سیاوشی در پاسخ به این سوال که دولت به نظر  اصلاح طلب است و مجلس اصولگرا، روند حرکت مجلس و دولت با دو نگاه سیاسی چگونه پیش خواهد رفت  گفت: روحانی اصلاح طلب نیست ولی مورد حمایت اصلاح طلبان است از صحبت های روحانی مشخص است که امیدوار است با مجلس یازدهم تعاملاتی داشته باشد. گرچه نمایندگان مجلس یازدهم اعتراضات شدید دارند  و خواستار تغییرات متفاوت و بیش از حد انتظار از دولت دوازدهم هستند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 570222 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟