با ایدز مبارزه کنیم نه با کودکان آسیب‌دیده از ایدز

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اصولا فردی که نتواند از مواهب زندگی طبیعی بهره ببرد و موفقیت‌های اجتماعی، شغلی و اقتصادی کسب کند، در شرایط خطرناکی قرار خواهد گرفت و احتمال اینکه چنین شخصی به رفتارهای پرخطر متوسل شود زیاد است، زیرا از یک‌سو دنبال تامین نیازهای شخصی خود و فرزندانش است و از سوی دیگر، خود را ناگزیر از انتقال فشارهای درونی‌اش به جامعه می‌بیند.

سازمان‌ها و نهادهاى دولتى و خصوصى با در نظر گرفتن شرایط چنین افرادی تلاش کرده‌اند با تعیین یک روز جهانی، والدین مبتلا به ایدز و فرزندان آنها را مورد حمایت قرار دهند.

موسسه کاهش آسیب سیمای سبز رهایی و موسسه کاهش آسیب نور سپید هدایت، از حدود ده سال پیش تاکنون با فعالیت مستمر در حوزه‌های مرتبط با کاهش آسیب از جمله ایدز و با نگاه ویژه به کودکان مبتلا به ایدز و کودکان والدین مبتلا به ایدز کوشیده‌اند فعالیت‌های موثری را در این حوزه انجام دهند.

به بهانه روز جهانی یتیمان ایدز، پای صحبت حبیب بهرامی، مدیر عامل موسسه سیمای سبز رهایی نشستیم.

- لطفا درباره فعالیت‌های موسسه سیمای سبز رهایی در حوزه ایدز توضیح دهید

- ما در حوزه اچ ای وی ایدز کارهای حمایتی انجام می دهیم. ایدز از بزرگترین آسیب‌های سومصرف مواد به حساب می آید. کار مقوله کاهش آسیب به علت ایدز و در جهت جلوگیری از اپیدمی شدن اچ ای وی انجام شد. در آن دوره بزرگترین گروه مبتلا و در خطر ابتلا به ایدز معتادان تزریقی بودند. این برنامه‌ها موفقیت آمیز بود و امروزه کمتر معتادی از سرنگ مشترک استفاده می کند و امروزه بیماری بیشتر از طریق رابطه جنسی منتقل می شود. فعالیت در زمینه ایدز حوزه های مختلف دارد. اولین قسمت آن پیشگیری از اچ ای وی است. پیشگیری در افرادی که رفتار پرخطر دارند انجام می شود. خدمات در جهت اینکه امکان ابتلا در این گروه پایین بیاید توسط موسسه انجام می گیرد. یکی از این مدل خدماتی گشت ترنسیار است. برخی از کارگران جنسی نیز در این گروه قرار می گیرند. لازم است به این افراد آموزش داده شده و تست انجام شود و خدماتی ارایه شود که رفتار آنان را در جهت کاهش آسیب کنترل می کند. موضوع بعدی ارائه خدمات به کارگران جنسی است. پروژه آموزشگران همسان حدود 12 سال قبل توسط موسسه برای آموزش و ارائه کاندوم و سایر وسایل پیشگیری به خانه های تیمی تشکیل شد که برخی از آنان هنوز هم این خدمات را دریافت می کنند. طی این پروژه کارگران جنسی به مربی همسان تبدیل می شدند. این افراد در پاتوق های مورد مراجعه خود و سایر کسانی که در شرایط مشابه بوند آموزش و کمک به خدمات رسانی انجام داده اند. آموزش مربیان همسان به صورت خوشه ای بوده است.

- نتیجه این پروژه‌ها را چطور ارزیابی می‌کنید؟

پروژه در تهران خروجی خوبی داشته است و باعث شده درصد زیادی از کارگران جنسی از کاندوم استفاده کنند تا حدی که برخی از آنان حاضر به برقراری رابطه بدون کاندوم نباشند و این حاصل آموزش است. امروزه موسسه در نظر دارد پروژه موبایل سنتر را برای ارائه خدمات به گروه پرخطر دارای رابطه جنسی راه اندازی کند. کارگران جنسی و همچنین زنان کارتن خواب در معرض آسیبی که به خاطر تهیه مواد مخدر یا هزینه آن تن به روابط پرخطر می دهند از جمعیت هدف این پروژه هستند. برخی از تیم ها در پاتوق های مختلف استفاده از مواد مخدر و کارتن خوابی نیز خدمات پیشگیری سیار انجام می دهند. مشخصا موسسه باشگاه اچ ای وی مثبت را نیز دارد. در مراکز کاهش آسیب مربوط به موسسه یکی از سرفصل ها آموزش اچ ای وی و همچنین روش صحیح و کم خطرتر تزریق است. یکی دیگر از برنامه ها در باشگاه اچ ای وی مثبت برای موارد تشخیص داده شده مثبت است. افرادی که با این بیماری زندگی میکنند. برخی از این افراد مبتلا به اچ ای وی بوده و ناقل هستند اما به مرحله ایدز نرسیده اند. بیماری ایدز بیماری است که نشانگان زیادی از فراگیری ویروس اچ ای وی در بدن را نشان می دهد. گروهی که هنوز در مرحله اچ ای وی هستند امروزه از وزارت بهداشت خدمات رایگانی در جهت تقویت سیستم ایمنی دریافت می کنند تا به مرحله ایدز نرسند. مرحله ای که در موسسه سیمای سبز رهایی در این باره انجام می شود خدمات حمایتی می باشد. موسسه در موضوع درمان به علت فوق تخصصی بودن آن ورود نمی کند. اما مشکلات این افراد فقط درمان نیست.

- شرایط اجتماعی افراد مبتلا به ایدز در جامعه چگونه است و شما در راستای بهبود آن چه اقداماتی می‌کنید؟

- مشکلاتی برای ان افراد وجود دارد که منجر به انزواطلبی آنان می گردد. به علت انگشت اشاره اتهام به سوی این افراد این بیماری تبدیل به تابو اجتماعی شده است. بسیاری از این افراد از آزمایش و مراحل درمان می ترسند و حتی در صورت مشکوک بودن اقدام به انجام آزمایش نمی کنند. یکی از خدمات موسسه کمک به بازگشت و آشتی این افراد و تشویق آنان به حضور در جامعه است. بسیاری از افراد مبتلا زندگی سالمی داشته اند و از همسران خود ناخواسته و بدون اطلاع دریافت کرده اند. کسانی که به مرحله ایدز می رسند به لحاظ فیزیکی دچار ضعف و ناتوانی هستند لذا توانایی کار در شرایط استاندارد زمانی و سختی کار را ندارند. یکی از خدمات موسسه ارائه خدمات کاریابی و کارافرینی برای این افراد است. بسیاری از این افراد به علت شرایط سخت قادر به تامین خدمات بهداشت و فرایند درمان تکمیلی نیستند و یکی از خدمات موسسه اعطای کمک هزینه به این افراد است. پرداخت قسمتی از هزینه های پزشکی، دندان پزشکی، دکتر عمومی و انجام آزمایشات از این جمله است. در جهت هدف شناسایی 90 درصد جمعیت خدمات محدود به افرادی شده است که کد درمان داشته باشند. در مراکز بهداشت به این افراد کد درمان داده می شود و هر کد درمان مخصوص یک نفر است.

- آیا شما به کودکان مبتلا به ایدز یا کودکان والیدین مبتلا نیز خدماتی ارایه می‌کنید؟

- بله. در کنار این‌ها خدمات به کودکان متاثر نیز ارائه می شود که به آنان یتیمان ایدز گفته می شود. این کودکان در صورت ابتلای خود کودک به صورت مستقیم جمعیت هدف بوده و در صورت مبتلا نبودن به طور غیرمستقیم جمعیت هدف هستند. یکی از این خدمات تامین لوازم الحریر، کمک به ثبت نام مدرسه و همچنین خدمات رایگان توانمندسازی ورزشی و فرهنگی برای کودکان است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 565376 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟