کرونا نتیجه چهارمین جنایت رایج در جهان / حواسمان نباشد 50 درصد محصولات دارویی نایاب می شوند

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، تأثیرات مثبت و قابل رویت شیوع کروناویروس چه از طریق بهبود کیفیت هوا یا کاهش انتشار گازهای گلخانه ای موقت است، زیرا عقب افتادگی اقتصادی غم انگیزی که شکل گرفته است به زودی اوضاع را ناگوار می کند.

این شیوع، عواقب اقتصادی و اجتماعی عمیق و ماندگار در هر گوشه جهان به همراه خواهد داشت. به نظر در مواجهه با چنین اغتشاشات اقتصادی  ،برنامه ای  هماهنگ و  مناسب با  "زمان جنگ"  نیاز است زیرا اگر چنین طراحی صورت نگیرد و همراهی جهانی هم با آن نباشد در ادامه ، با بحران انسانی مواجه خواهیم شد که از جنگ جهانی بدتر است.

وضعیت سلامت سیاره ما، نقش مهمی در شیوع بیماری هایی همچون زونا ، یعنی بیماری هایی با منشأ پاتوژن دارد که از حیوانات به انسان منتقل می شود. همانطور که همچنان به تجاوز در اکوسیستم های شکننده زیست محیطی ادامه می دهیم  باید بدانیم که  انسان ها را با حیوانات وحشی بیشتر و بیشتری در تماس قرار می دهیم و این همان نزدیک شدن بیشتر انسان ها به بیماری هایی با منشا پاتوژن است.علاوه بر این ، تجارت غیرقانونی حیوانات وحشی و بازارهای غیرقانونی دلایلی برای بروز چنین بیماری هایی هستند.

طبیعت تحت فشار روانی است

گسترش بشریت بر روی سطح زمین خاکی بدان معنی است که ، امروز ، فعالیت های انسانی تقریبا 75 درصد از سطح زمین را تغییر داده و حیوانات وحشی و طبیعت را در گوشه ای کوچکتر از کره زمین فشرده کرده است. با این حال ، طبیعت برای بقای خود ،اکسیژن ما را در اختیار مان قرار می دهد ، الگوهای آب و هوایی ما را تنظیم می کند ، محصولات ما را گرده افشانی می کند ، مواد غذایی ، خوراک و فیبر ما را تولید می کند ، اما تحت فشار روانی افزایشی قرار دارد.

با ادامه حرکت بی امان ما به زیستگاه های طبیعی ، گسترش ابعاد فضای  شهرنشینی ، از بین رفتن زیستگاه ها و تکه تکه شدن طبیعت و افزایش بازار حیوانات زنده ... خطر به ما نزدیک تر می شود .

بین سالهای 1980 و 2000 شاهد گسترش 100 میلیون هکتاری زمین های  کشاورزی در مناطق استوایی بودیم  ، تقریباً برابر با اندازه فرانسه و آلمان و این نشانه ای از جنگ ما نسبت به طبیعت و محیط زیست است.

باید مدام این اصل را با خود تکرار کنیم که "وحشی" باید "وحشی" نگه داشته شود! زمان آن فرا رسیده است که جنگل های خود را بازیابی کنیم ، جنگل زدایی را متوقف کنیم ، در مدیریت مناطق حفاظت شده سرمایه گذاری کنیم و بازار محصولات بدون جنگل را پیش ببریم. در جایی که زنجیره تجارت حیات وحش قانونی وجود دارد ، ما باید کار به مراتب بهتری را برای بهبود شرایط بهداشتی انجام دهیم. و البته ، نیاز فوری به مقابله با تجارت غیرقانونی حیوانات وحشی ، چهارمین جنایت رایج در سراسر جهان وجوددارد.

هرچه طبیعت را بهتر مدیریت کنیم ، سلامت انسان را بهتر می کنیم. زیرا نگه داشتن طبیعت غنی ، متنوع و شکوفا، بخشی از سیستم پشتیبانی زندگی ما است.باید بدانیم که بین 25 تا 50 درصد محصولات دارویی از منابع ژنتیکی حاصل می شوند که اگر وجود نداشته باشند محصولات دارویی نیز وجود نخواهند داشت.

 

کدخبر: 565188 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟