شرایط معیشت معلمان بازنشسته بحرانی است / باید از دولت تشکر کرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شرایط اقتصادی و معیشتی معلمان همیشه به بحث گذاشته شده اما برای آن اقدام عاجل و مثمرثمری انجام نگرفته است. معلمانی که حالا مجبورند علاوه بر مشکلات اقتصادی و معیشتی روش تدریس خود را تغییر داده و در فضای مجازی به تعلیم و تربیت بپردازند.

داود محمدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به این موضوع پرداخته و تاکید کرد: استفاده از فضای مجازی توسط معلمان و آموزش و پرورش امر درستی است. منتهی مشکلاتی در این مورد وجود دارد که با آسیب شناسی می توان این مشکلات را حل کرده و آن را سامان داد. به نظر من زیرساخت های لازم در این مورد وجود ندارد. ضمن آن که تمام معلمان و خانواده ها برای ورود به تدریس آنلاین آمادگی لازم وجود نداشت. به اعتقاد من باید باید با مطالعه و دقت بیشتری در این عرصه قدم برداریم. این نوع تدریس با مشکلاتی به ویژه برای خانواده ها روبرو شده است.

داود محمدی / نمیانده مجلس / عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس / عضو کمیسیون اصل 90 مجلس

باید امکانات فنی به معلمان ارائه شود

وی با بیان این که معلمان در زمینه تدریس آنلاین اطلاعات لازم را داشتند و آموزش های لازم را نیز داشتند، افزود: ولی نه به آن صورت و نیاز است برخی باید آموزش ببینند. باید امکانات و زمینه های آموزشی را فراهم می کردیم. ولی به هر حال معلمان موظف هستند که خود را با شرایط تطبیق دهند و این فرآیندی است که با آن روبرو شدیم معلمان باید آموزش های لازم را برای تدریس آنلاین ببینند و اشکالات آنها برطرف شود. اما اشتباه است که امکاناتی در اختیار معلمان نگذاریم. آموزش و پرورش، وزارت علوم و نهادهای تصمیم گیر باید شرایط به ویژه امکانات فنی را برای معلمان فراهم کنند.

دولت ها از برنامه ششم توسعه عقب ترند

محمدی در پاسخ به این سوال که چرا پس از گذشت چند دهه هنوز مشکلات معلمان پابرجاست؟ گفت: باید این هفته را به معلمان تبریک گفت و تمام جامعه و مسئولان باید به فکر معلمان باشد. طبقه بندی معلمان و... براساس برنامه ششم توسعه به اجرا نرسید و باید زمینه لازم برای اجرای آن فراهم شود. حقوق معلمان جوابگوی زندگی آنها نیست و با توجه به تورم شرایط زندگی آنها نگران کننده است. باید امکانات رفاهی و زندگی و شرایط مناسب برای معلمان فراهم شود تا معلم بتواند در وظیفه خود موفق شود.

فشار تحریم ها بر دوش دولت

وی با اشاره به این که تصمیم گیران و متولیان باید این اقدامات را انجام دهد، تاکید کرد: دولت مدعی است و اقداماتی در این حوزه انجام داده است. از سوی دیگر باید بپذیریم در شرایط خوب اقتصادی به سر نمی بریم و تحریم ها و فشار اقتصادی خارجی بر دولت تحمیل شده است. علیرغم این مسائل دولت اقداماتی صورت داده که باید به آن توجه کرد. در عین حال باید به عنوان رسالت اساسی به مسائل تعلیم، تربیت و معلمان بپردازیم. در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس جلساتی با دولت برگزار کردیم تا اقداماتی در آینده انجام شود تا شرایط تعلیم و معلمان بهبود یابد.

معیشت معلمان در اولویت قرار گیرد

این عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در بسیاری از کشورها مهم ترین تلاش دولت برای تامین زندگی بهتر برای معلمان است چرا در ایران حقوق کمی به معلم ها پرداخت می شود؟ گفت: هر روز در اقتصاد پیشرفت هایی حاصل می شود و دنیا در فناوری پیشرفت می کند، بنابراین باید حرفی برای زدن داشته باشیم. تعلیم و تربیت را ارتقا و توسعه دهیم. اما این که بگوییم بعد از 40سال کاری انجام نشده بی انصافی است. من معلم بازنشسته هستم و می دانم شرایط معلم های بازنشسته بسیار نگران کننده است. چون از گذشته به این حوزه ها توجه نکردیم و باید به طور جدی روی آن بحث شود. ولی اقداماتی توسط دولت انجام شده که باید از آن تشکر کنیم. اما برنامه ششم توسعه وظایفی برای دولت تعیین کرده که باید این اقدامات صورت گیرد. در گذشته اقدامات لازم صورت نپذیرفته ولی باید این اقدامات انجام شود. هم باید در رابطه معیشت معلمان قدم های جدی برداشته شود و باید به عنوان اولویت اول کشور محسوب شود. اگر می خواهیم اقتصاد توسعه یابد و جهش تولید داشته باشیم، اول باید تعلیم و تربیت توسعه یابد. از سوی دیگر معلمان باید در تراز جهانی خودشان را نشان دهند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 563768 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟