انقراض ازدواج بین دختر و پسر های ایرانی / بیکاری 80 درصد جوانان تحصیلکرده

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دائم به جوانان گفته می شود که مسائل شرعی را رعایت کنند و از روابط ضد اجتماعی پرهیز کنند. حال سوال این است برای تشکیل یک زندگی با حداقل امکانات برای جوانان ایرانی در حال حاضر چه شرایطی مهیا است و اصلا یک جوان ایرانی در این روزها و با این تورم و گرانی چگونه می تواند به ازدواج فکر کند؟

تاثیر اجاره خانه های سنگین بر ازدواج جوانان

امروز اگر جوانی  بخواهد در مناطق متوسط رو به پایین استان تهران خانه ای اجاره کند تا همراه با همسر خود زندگی تازه ای را آغاز کند از 1 میلیون 200 هزار تومان تا 4 میلیون تومان بسته به پول اولیه خود باید اجاره خانه بدهد. با حقوق 1 میلیون 800 هزار تومانی که برای کارگران در نظر گرفته شده و حتی بعضی از کارفرماها همان را نیز نمی دهند زندگی یک زوج جوان اگر هر دو نیز کار کنند با این دستمزد ها نخواهد چرخید و در بلند مدت ، مشکلات اقتصادی بر عشق و علاقه آنها تاثیر می گذارد و حتی به طلاق و جدایی کشیده می شود.

شغل دوم برای تازه داماد ها نیز دیگر ممکن نیست

حال باز شاهد آن هستیم که عده ای از جوانان شغل دومی را نیز مانند رانندگی برای خود انتخاب می کنند تا بعد از کار و برای سپری کردن گذران زندگی با جابجایی مسافر پولی بدست بیاورند که هم اکنون این مسئله نیز امکان پذیر نیست چراکه پراید قله های قیمت را در نوردیده و به مرز 80 میلیون تومان رسیده است بنابراین هم اکنون یک خودروی پراید که 16 سال از عمر آن گذشته است نزدیک 25 میلیون تومان است بنابراین برای خیلی از جوانان نیز خرید همین خودرو  نیز امکان پذیر نیست که اگر باشد هم به قول معروف آفتابه خرج لحیم است.

مصطفی اقلیما مدرس دانشگاه و جامعه شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره مسئله ازدواج جوانان در این شرایط گفت: مسئولان ما دائم می گویند که جوانان باید ازدواج بکنند اما برای ازدواج نیاز است که فرد حداقل های زندگی را برای خود و فرد دیگر تامین کند. این مسئله در جامعه ما که پایه حقوق 1 میلیون 800 هزار تومان است و حتی در بعضی از مراکز بخش خصوصی همان نیز داده نمی شود و زوج های جوان فقط می توانند هزینه ایاب و ذهاب خود را بدست بیاورند.

80 درصد تحصیل کرده های ایران بیکار هستند

او افزود: 80 درصد تحصیل کرده های ما در جامعه بیکار هستند و سن ازدواج برای دختران 28 سال و برای پسران 32 رسیده است که همین مسئله باعث مشکلات زیادی می شود.

دولت برای جوانان تولید اشتغال کند

اقلیما تاکید کرد: وضعیت سایر کشورها از فقیر ترین آن که بنگلادش است گرفته تا خود ایالت متحده آمریکا، دولت کمک مالی به جوانان نمی کند بلکه برای آنها تولید کار را مد نظر قرار می دهد چرا که اگر یک جوان کار داشته باشد در کنار درآمد زایی ازدواج نیز خواهد کرد بنابراین نیاز است تا زیرساخت ها فراهم شوند.

این جامعه شناس با بیان اینکه زمانی خانها گسترده بودند و اگر فردی ازدواج می کرد پدر و مادر او خانه ای در اختیارش قرار می دادند تصریح کرد: امروز اکثر خانه پدر و مادر ها 70 متری است و به سختی توانسته اند که یک خانه را بعد 40 سال خریداری کنند فلذا زوج های جوان با آنها نمی توانند زندگی کنند. اگر در کشور های توسعه یافته دولت در آمار کار افراد ضعیف عمل کند بدون شک دور بعدی مردم او را انتخاب نخواهند کرد اما ما اینگونه نیستیم و برنامه ای برای کار افراد نداریم.

رفتارهای ضد اجتماعی طبیعی است

این استاد داشنگاه تصریح کرد: امروز طبیعی است که رفتار های ضد اجتماعی و غیر شرعی افزایش پیدا بکند چرا که شرایط نسبت به قبل تغییر کرده است و شخصیت اجتماعی آنها به دلیل نبود کار تحت تاثیر قرار می گیرد.

75 درصد پسرها هنوز دوست دختر های خود را نمی گیرند

اقلیما تشریح کرد: آمارها نشان می دهند که 75 درصد پسرها دوست های دختر خود را نمی گیرند و این عمل هنوز در فرهنگ ما جا نیوفتاده است. کمااینکه بسیاری از افراد اگر ازدواج کنند نیز بچه دار نمی شوند چراکه با مشکلات مالی شدیدی روبرو هستند و درآمدشان تنها خرج رفت و آمد آنها را می دهد.

این جامعه شناس در پایان در پاسخ به این سوال که این مسئله این مسائل در بلند مدت چه تاثیری برروی زندگی افراد دارد اظهار کرد: این مسئله باعث بی هدف شدن فرد و ناامید کردن شخص می شود بنابراین در زندگی برای او هیچ چیز مهم نیست و کارایی در کشور نخواهد داشت کماانیکه دست به مشاغل کاذب می زنند و این مسئله به چرخه تولید کشور لطمات جبران ناپذیری خواهد زد.

حال نیاز است تا بدانیم مجلس و دولت چه اقداماتی در زمینه ازدواج جوانان کرده است

مهدی شیخ نماینده مردم تهران، ری و شمیرانات در گفت‌ و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره اینکه دولت چه وظایفی در خصوص ازدواج جوانان دارد مطرح کرد: دولت بر اساس وظیفه شرعی، عرفی و قانونی خود باید اسباب زندگی جوانان را فراهم کند بنابراین مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد باید اصلاح شود که بعضی از آنها فرهنگی بوده که باید در این زمینه برنامه ریزی هایی صورت بگیرد همچنین نیاز به حمایت های مالی نیز وجود دارد اما نباید به گونه ای باشد که فقط یک پولی را به عنوان وام ازدواج به آنها بدهیم.

بزرگترین سبد خانوارها در بخش مسکن هزینه می شود

وی ادامه داد: امروز باید فکری اساسی در زمینه مسکن جوانان بکند کمااینکه کل کشور نیز با این معضل روبرو هستند چرا که امروز بزرگترین سبد خانوار ها در بخش مسکن هزینه می شود بنابراین یک فکری برای درازمدت باید انجام داد برای مثال خرید استیجاری به شرط تملیک را اجرایی کرد.

شیخ در پاسخ به این سوال که همه این باید ها را بارها شنیده ایم اما هم اکنون چه کارهایی انجام شده و در دست اقدام است تاکید کرد: متاسفانه کشور ما همیشه با یکسری از مشکلات روبرو بوده است حال امروز نیز تحریم ها توان برنامه ریزی را از مسئولین در بعضی زمینه ها گرفته است البته اقدامات خوبی نیز در این زمینه انجام شده است.

این نماینده مجلس اضافه کرد: وقت زیادی را برای طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده صرف کردیم و خداروشکر برای همه مشکلات برنامه ریزی های صورت گرفته است بنابراین اگر قانون اجرایی شود بخش زیادی از مشکلات ما حل خواهد شد البته این طرح به مجلس کنونی نرسید.

مجلس انقلابی آینده درباره ازدواج جوانان فکری کند

حجت الاسلام والمسلمین مهدی شیخ در پاسخ به این سوال که چرا طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده نزدیک 9 سال است در مجلس بوده و تصویب نشده است تصریح کرد: البته طرح از قبل بود اما ما آن را جمع آوری کرده و در جلسات مختلف به یک جمع بندی رسیدیم. ما امید واریم مجلس آینده این طرح را تصویب بکند چراکه مجلس جدید شعارهای انقلابی زیادی داده است بنابراین نباید با این مسئله مشکل خاصی داشته باشد.

شرایط فرهنگی به هیچ عنوان خوب نیست

او در پایان در خصوص شرایط ازدواج جوانان اذعان کرد: شرایط به هیچ عنوان مطلوب نیست و حتما برای برای آن فکر کرد کمااینکه بحث ازدواج جوانان حیاتی بوده و موضوع درجه دومی نیست چرا که اگر یک جوان نتواند ازدواج بکند بدون شک شاهد مشکلات عدیده ای خواهیم شد که باید هرچه سریع تر در این زمینه فکرهایی صورت بگیرد.دولت برای بیکاری ،قیمت مسکن و گرانی های دیگر فکری نکند به زودی ازدواج برای همیشه درایران به ته خط می رسد و آمارطلاق هم اوج می گیرد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 562075 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟