خالی از سکنه شدن 80 درصد روستاهای کشور/ مشاغل روستایی با بحران های مالی در معرض خطر

محمدرضا محبوب فر کارشناس در زمینه آمایش سرزمینی و آسیب شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره این مسئله که هم اکنون وضعیت مشاغل روستایی چگونه است بیان کرد: با توجه به خشک سالی های پی در پی در کشورمان و تغییرات اقلیمی که در کشور رخ داده است امروز جدای از بحران کم آبی که با آن روبرو هستیم مشاغلی مانند کشاورزی و دامپروری نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

تصرف روستاها توسط بخش های تولیدی و صنعتی

وی ادامه داد: البته بسیاری از مشاغل روستایی در حوزه کشاورزی، دامپروری و صنایع دستی جای خود را به صنایع تولیدی داده اند که باعث شده محیط روستاها تحت تاثیر اکولوژیک قرار بگیرند. بنابراین امروز بسیاری از محیط های روستایی تحت تصرف بخش های تولیدی و صنعتی قرار گرفته اند و یک تغییر شغلی را در روستا ها می بینیم.

اجناس خارجی عامل نابودی مشاغل روستایی

محبوب فر در ادامه با بیان اینکه در زمینه صنایع دستی به دلیل صادرات افسار گسیخته کالاهای چین و هند به کشورهای مختلف به خصوص کشور ما با مشکل تقاضا روبرو هستیم گفت: اجناس خارجی جای صنایع دستی را داخل خانه افراد را گرفته است بنابراین دیگر صنایع دستی محبوبیت سابق را برای روستاییان ندارد ضمن اینکه سختی در تهیه مواد اولیه و افزایش قیمت ها کار را برای روستاییان سخت کرده است.

دولت کم ترین حمایت را از روستاییان دارد

این کارشناس در حوزه آمایش سرزمینی تاکید کرد: دولت بر خلاف گذشته که منابع مالی در دست داشت امروز به دلیل کم شدن منابع مالی کم ترین حمایت را از روستاییان دارد و این مسئله به صورت عینی مشخص است. هم اکنون محیط روستاها خالی هستند و افرادی که در محیط های روستایی باقی مانده اند افراد کهنسالی هستند که توانایی مهاجرت به شهر یا کلانشهر ها را نداشته اند.

80 درصد روستاها خالی از سکنه شده اند

او با بیان اینکه 80 درصد روستاها خالی از سکنه شده اند تصریح کرد: با وجود اینکه تغییر شغلی را شاهد بوده ایم اما با توجه به بحران های کنونی کشور مانند افزایش تحریم ها، فساد سیستماتیک و اداری و.... بسیاری از صنعتگران از آنجایی که تقاضایی برای کالاهایشان وجود ندارد و عملا سرمایه خود را از دست رفته می بینند به دنبال تعطیل کردن کارگاه های کوچک خود هستند.

محبوب فر با گفتن این مسئله که تاب اوری افراد به دلیل افزایش قیمت ها کاهش پیدا کرده است تشریح کرد: مشاغل روستایی به دلیل بحران های مالی و پولی در معرض خطر هستند و بسیاری از صنایع به زودی اعلام ورشکستگی خواهند کرد چراکه توان پرداخت دستمزد کارگران و بدهی های خود را نخواهند داشت.

مهاجرت های داخلی افزایش خواهد داشت

این آسیب شناس اضافه کرد: طبیعی است که در این شرایط مهاجرت ها طی روزها و ماه های آینده دوباره افزایش پیدا خواهد کرد.

کشورهای خارجی به دنبال باز ساخت مناطق روستایی هستند

او با اشاره به کشورهای خارجی که در سیاست هایشان به دنبال باز ساخت مناطق روستایی هستند مطرح کرد: در همه کشور های دنیا سعی می کنند تا جلوی مهاجرت از روستا ها را بگیرند و حتی زمینه مهاجرت معکوس را نیز فراهم کنند تا کسانی که در گذشته مهاجرت کرده اند دوباره به زادگاه خود بازگردند.

امنیت ملی ما در خطر است

این کارشناس آمایش سرزمینی اضافه کرد: با توجه به مهاجرت های صورت گرفته از روستاها به شهرها امنیت ملی ما در خطر است. کلان شهرهایی مانند تهران، اصفهان، شیراز و... بر خلاف آنچیزی که ادعا می شود با مشکلات زیادی روبرو هستند کمااینکه مشکلات در صورت ادامه روند فعلی بیشتر خواهد شد.

منافع مافیا عامل اجرایی نشدن آمایش سرزمینی

محبوب فر در پاسخ به این سوال چرا سند آمایش سرزمینی تا کنون اجرایی نشده است که ما شاهد چنین مشکلاتی نباشیم اذعان کرد: سند ملی آمایش سرزمین ایران مدت هاست که تدوین شده است و برای اجرا نیز به تمام استان ها ارسال شده است اما متاسفانه منافع مافیای اقتصادی، محیط زیست و آب اجازه اجرای این سند را نمی دهد.

او افزود: با وجود آنکه هزینه هنگفتی برای سند آمایش سرزمین ایران پرداخت شده است اما تا کنون من اراده سیاسی و جمعی را در دورون دولت های مختلف برای اجرای سند آمایش سرزمینی مشاهده نمی کنم کمااینکه اطلاع رسانی های لازم نیز برای مردم روستاها در زمینه سند آمایش سرزمین ایران انجام نشده است.

محبوب فر در پایان درباره اینکه امروز چه راهکاری برای بهتر شدن وضعیت روستاهای کشور داریم خاطرنشان کرد: نیاز است تا مسئولان ما به دو اصل شایسته سالاری و پاسخگویی پایبند باشند چرا که بدون این دو اصل نه آمایش سرزمینی اجرایی می شود و نه مشکلات ما حل خواهد شد. البته ما باید روستایی ها را به ماندن در روستاهایشان تشویق کنیم. همچنین توزیع عادلانه ثروت و انتقال خدمات از محیط های شهری به روستایی و ایجاد شرکتهای تعاونی روستایی تنها راه گذار ما در این شرایط است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 561464 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟