ترافیک 70 درصد افزایش یافت / افزایش کرونا 26درصدی در حمل و نقل عمومی

علیخانی درباره حواشی انتصاب مناف هاشمی و وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی در روزهای کرونایی پایتخت توضیحاتی داد.

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، محمد علیخانی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در نشست خبری مجازی به خبرنگاران حوزه شهری گفت: یکی از مواردی که کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران احساس کرد باید به آن ورود کند بررسی آخرین وضعیت ناوگان حمل و نقل عمومی در پایتخت بود تا ببینیم وضعیت به چه شکل است، از همین رو جلساتی را با مدیران عامل اتوبوسرانی، تاکسیرانی و مترو برگزار کردیم و پس از جمع بندی‌ها تصمیم بر آن شد شیوه نامه استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی با هماهنگی‌با وزارت بهداشت تهیه شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: شیوه نامه استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی به شکل مکتوب به ستاد مقابله با کرونای شهر تهران و شخص آقای زالی ارسال شد و امیدواریم در کنار تصویب آن ضمانت اجرایی آن هم پیش بینی شود.

علیخانی تأکید کرد: با توجه به شرایط موجود و کم اهمیت دانستن بیماری کرونا از سوی برخی از افراد لازم است برای اجرای شیوه نامه استفاده از ناوگان حمل و نقل عمومی ضمانت اجرایی در نظر گرفته شود.

با مناف هاشمی مشکلی نداریم

او درباره انتصاب مناف هاشمی به سمت معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: مناف هاشمی از مدیران با سابقه شهرداری تهران است که از ابتدا کارمند شهرداری بود که در مقطعی از زمان در وزارت ورزش و در ادامه نیز در استانداری مشغول به فعالیت بود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: ملاک تصمیم گیری مدیریت شهری برای انتصاب مدیران مسائل و حاشیه‌های فضای مجازی نیست و باید تاکید کنم تمام مدیران ممکن است در طول خدمت خود خطا‌هایی داشته باشند، اما نمی‌توان به خاطر یک اشتباه تمام زحمات مدیران شهری نادیده گرفته شود.

علیخانی با اشاره به حواشی برکناری مناف هاشمی از سمت استانداری گلستان ادامه داد: هاشمی با عملکرد مثبت خود می‌تواند ثابت کند که مدیری توانمند است و یکی از فعالیت‌های مثبت او در زمان فعالیت در سمت مشاور شهردار تهران پیگیری موضوع خرید اتوبوس و مالیات بر ارزش افزوده بود.

او با تأکید بر اینکه شورای شهر تهران ناظر عملکرد مدیران شهری است، بیان کرد: ما در شورای شهر تهران اگر ایرادی در شکل خدمت رسانی مدیران شهری ببینیم به طور حتم نسبت به آن واکنش نشان می‌دهیم و با هیچ مدیری تعارف نداریم.

مردم عوارض طرح ترافیک نمی پردازند

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران درباره اخذ عوارض محدوده‌های طرح ترافیک گفت: هدف من از تذکر صحن شورا عمل به قانون بود و باید به این نکته اشاره کنم سقف تردد خودرو‌ها در محدوده طرح ترافیک در روز ۱۰۳ هزار خودرو است و مرجع تصمیم گیری آن نیز شورای ترافیک است.

علیخانی ادامه داد:، اما در ادامه دیدیم تصمیم‌هایی گرفته شد که مورد قبول ما نبود و یکی از مقامات وزارت بهداشت نیز اعلام کرد که خودرو‌ها می‌توانند وارد محدوده طرح ترافیک شوند، اما هیچ دستگاهی اعلام نکرد وضعیت عوارض محدوده باید به چه شکل باشد.

علیخانی ادامه داد: در مورد عوارض ما اعلام نکردیم که باید عوارض بخشیده و اخذ شود، اما در مورد قانون تصمیم گیری در حوزه اخذ یا بخشش عوارض در حیطه تصمیم گیری و مصوبه شورای شهر تهران است.

او با تأکید بر اینکه باید در شرایط پیش رو به وضعیت معیشت مردم کمک کرد، گفت: کمک کردن به وضعیت معیشت مردم بدین معنی نیست که باید شاهد بی قانونی باشیم و موارد باید با مجوز شورای شهر اخذ و یا بخشیده شود.

کرونا در حمل و نقل عمومی

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در تشریح آخرین وضعیت اجباری شدن استفاده از ماسک در ناوگان حمل و نقل عمومی پایتخت گفت: هزینه تولید و یا خرید یک ماسک بسیار کمتر از هزینه یک شهروندی است که به دلیل نداشتن اقلام بهداشتی به ویروس کرونا مبتلا می‌شود، به همین دلیل دولت باید کمک کند تا بستر عرضه ماسک را فراهم کند.

علیخانی با اشاره به آمار جان باختگان ناوگان حمل و نقل عمومی به دلیل ابتلا به یوروس کرونا گفت: ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران دارای تلفاتی از زمان شیوع ویروس کرونا بود و علت این اقدام نیز خدمت رسانی بدون تعطیلی ناوگان حمل و نقل عمومی است.

افزایش مسافر حمل و نقل ترافیک به 370هزار نفر رسید

علیخانی در تشریح آخرین وضعیت تقاضای سفر با ناوگان حمل و نقل عمومی از زمان اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند گفت: با توجه به آغاز به کار مشاغل از روز شنبه آمار ۳۷۰ هزار مسافر هفته گذشته به ۴۷۶ هزار نفر رسید و در کنار این افزایش باید به این نکته اشاره کنم که میزان ترافیک معابر پایتخت ۷۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

او با اشاره به اینکه معابر پایتخت با آزاد شدن طرح ترافیک قفل شده است، بیان کرد: در کنار اجرا نشدن طرح‌های ترافیکی در پایتخت به دلیل اجرا نشدن پارک حاشیه معابر نیز شاهد پارک چند لایه و کم شدن عرض خیابان‌ها هستیم.

دولت بدهی خود را پرداخت کند

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه دولت به شهرداری تهران بدهکار است، افزود: یکی از اقدامات عاجل که باید از سوی دولت انجام شود آماده سازی بستر مالی تهیه هزار دستگاه اتوبوس برای پایتخت است.

علیخانی با اشاره به نظر اعضای شورای شهر تهران برای ارائه آمار تفکیک شده مبتلایان به ویروس کرونا پایتخت گفت: برای تصمیم گیری در مدیریت شهری برای مقابله با ویروس کرونا، شهرداری تهران به آمار تفکیک شده مبتلایان و جان باختگان ویروس کرونا نیاز داریم و جای تعجب است از برخی از مدیران پزشکی کشور که سوال درباره تفکیک ابتلای شهروندان تهرانی به کرونا را حق اعضای شورای شهر نمی‌دانند، اما باید به این نکته تأکید کنم که پرسش حق هر شهروندی است.

او در واکنش به برخی انتقاد‌ها نسبت به عملکرد حمل و نقل عمومی از زمان شیوع ویروس کرونا بیان کرد: حوزه حمل و نقل با تمام قوا از زمان شیوع ویروس کرونا مشغول به فعالیت بود و ما باید به این نکته توجه کنیم که از ابتدای شروع به فعالیت شورای شهر پنجم نیاز حمل و نقل عمومی احصاء و اعلام شد که دستگاه‌های مسئول وظیفه خود را به درستی انجام ندادند.

26درصد شیوع کرونا در ناوگان حمل و نقل عمومی

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: حال امروز به شرایط اضطرار رسیدیم و با توجه به محدودیت‌ها در ناوگان حمل و نقل شهری ۲۶ درصد شیوع کرونا در ناوگان حمل و نقل عمومی بوده است و در تذکرات خود اعلام کردم چرا از ظرفیت شورای شهر تهران در ستاد مقابله با کرونای شهر تهران استفاده شد.

علیخانی ادامه داد: هرگاه به شکل احساسی و بدون نظر کارشناسی تصمیم گرفتیم و اجرا کردیم به مشکل خوردیم. در قانون آمده است در شرایط اضطرار می‌توان از طرح زوج یا فرد استفاده کرد که اگر این تصمیم گیری می‌شد، به طور حتم شرایط امروز معابر پایتخت به این شکل نبود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران افزود: اگر هزینه بلیت تمام شده حمل و نقل عمومی به عنوان مثال ۳ هزار تومان باشد برای آن که به شهروندان فشار نیاید این مبلغ تقسیم بر سه می‌شود که یک سوم آن را باید شهروند، یک سوم دیگر وظیفه دولت و یک سوم آخر را شهرداری پرداخت کند که متاسفانه دولت سالهاست که سهم خود را پرداخت نکرده است.

افزایش کرایه تاکسی درجیب راننده ها

علیخانی ادامه داد: آمار‌ها نشان می‌دهد که شهرداری در سال ۹۸ به مترو و اتوبوس نزدیک به ۲ هزار میلیارد تومان یارانه پرداخت کرده است و شهروندان به این نکته توجه کنند که آن‌ها تنها سهم یک سومی خود را از بلیت ناوگان حمل و نقل عمومی پرداخت می‌کنند.

او بیان کرد: کرایه تاکسی‌ها به شهرداری مربوط نیست و هر چه کرایه آن افزایش پیدا کند به جیب راننده می‌رود، اما باید به این نکته تأکید کنم با توجه به افزایش هزینه‌ها نباید به گونه‌ای اقدام شود که رانندگان متضرر شوند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 561401 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟