چرا حسودی میکنی ؟ / علل حسادت‌ کردن

حسادت / به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، اغلب دعواهای زن و شوهر‌ها بعد از هر بار میهمانی رفتن، گویای این مساله است. در نظر بگیرید زنی را که در میهمانی فامیلی یا جمع دوستانه‌اش دائما چشمش دنبال وسایل خانه میزبان است، همه گوشه و کنار خانه میزبانش را رصد می‌کند و سپس در ذهنش دست به مقایسه زده و یک میدان رقابت را در ذهنش ترتیب می‌دهد.

نتیجه این تصورات پیش‌ساخته ذهنی همان است که باید بعد از ترک میهمانی منتظر دعواهای شدید خانوادگی بود. آنچه اینگونه نگرش و رفتار‌ها را تشریح می‌کند، پدیده زیانبار حسادت است. حسادت نه‌تنها روابط بین افراد را مختل می‌کند، بلکه عوارض جسمی زیادی نیز در پی دارد. کارشناسان حوزه روان‌شناسی معتقدند بسیاری از بیماری‌های روانی روان‌تنی ناشی از حسادت هستند، زیرا این رفتار مذموم روی روان و جسم فرد تاثیر مخربی بر‌جا می‌گذارد.

دکتر شیرین زینالی، روان‌شناس بالینی کودک و نوجوان درباره حسادت‌های درون خانواده بویژه حسادت در بین فرزندان می‌گوید: حسادت عمدتا در دیدگاه‌های روانکاوی مطرح شده است. روانکاوان معتقد هستند حسادت نتیجه احساس آشفتگی، ضعف و ناتوانی، پوچی، آسیب‌پذیری و ترس شدید است. به عبارتی فرد حسود در خود نوعی کم‌بینی و حقارت در زمینه داشته‌هایش دارد، بنابراین همیشه این آرزوها را در ذهنش دارد که ای‌کاش دیگران نیز داشته‌ها و توانمندی‌هایی را نداشته باشند. این مساله سبب اذیت و آزار شدید روانی این افراد می‌شود.

ترورهای شخصیتی که حسودان رقم می زنند

انسان‌های حسود معمولا از روش‌هایی مانند بدگویی و کم‌ارزش‌سازی دیگران استفاده می‌کنند، به عبارتی به ترور شخصیتی دیگران دست می‌زنند و از این راه به نظر خود به آرامش روانی دست می‌یابند. در حالی که این احساس‌های منفی موجب روان‌آزردگی و عصبانیت‌های روحی و روانی فراوان این افراد می‌شود.

به نظر می‌رسد تبعیض‌های والدین در دوران کودکی یکی از عوامل اصلی و تاثیرگذار این ویژگی رفتاری است. حسادت ریشه در احساس ناامنی دارد و اصولا در نتیجه ترس از دست دادن ایجاد می‌شود. مثلا حسادت وسواس‌گونه یک مرد به علت ترس از دست دادن همسرش یا حسادت کارگری به جا‌یگاه و مقام دوستش به علت از دست دادن جاه و مقام خود.

انسان‌هایی که روح آنها کامل پرورش نیافته است، معمولا نقص‌هایی را در ذهن دارند و به این نقص‌های خود ‌آگاه هستند. در برخی افراد حسادت به صورت گفتار نمایان می‌شود و فرد تنها با یکسری کلمات و جملات حس حسادت خود را ابراز می‌کند، در برخی دیگر حس حسادت باعث دست زدن به برخی اعمال و رفتار‌ها می‌شود. گاهی نیز ممکن است حسادت تا جایی پیش رود که فرد حسود رقیبش را نابود کند و از این راه به احساس رضایت و آرامش برسد.

حسادت و غده های آزار دهنده در ذهن

دکتر زینالی، با اشاره بر اینکه حسادت موجب به وجود آمدن یکسری آثار روحی و روانی در افراد می‌شود، اظهار داشت: آثار روانی حسادت در خلق و خوی فرد تاثیر گذاشته و به صورت یک غده ذهن فرد را آزار می‌دهد.

آثار رفتاری حسادت باعث می‌شود فرد همیشه دست به بدگویی، غیبت و رفتار‌های ناشایست بزند.

آثار ذهنی حسادت باعث می‌شود فرد همیشه انرژی منفی از خود ساطع کند و به مسائل با دید منفی بنگرد. همچنین حسادت آثار اجتماعی نیز در پی دارد، به عنوان مثال در بیشتر مواقع مردم به ویژگی‌های شخصیتی افراد حسود آگاه شده و او را منفور قلمداد می‌کنند.

مقایسه های والدین آغاز حسادت کودکان

روش ناپسندیده مقایسه کودکان با یکدیگر از جمله عوامل مهمی است که باعث ایجاد حسادت در بین کودکان می‌شود. متاسفانه برخی والدین به صورت ناخودآگاه فرزندان دیگر را به رخ فرزندان خود می‌کشند و آنها را کامل‌تر از فرزندان خود قلمداد کرده و در نتیجه زمینه‌های حسادت را در کودکان بر‌می‌انگیزند.

ورود و تولد فرزند دوم و توجهاتی که والدین بیش از اندازه به فرزند دوم نشان می‌دهند و تحقیر کردن کودکان در مقابل همسالان یکی از عوامل مهم به وجود آمدن حسادت در افراد است، همچنین فرق گذاشتن، تشویق و تنبیه کودکان باعث ایجاد حسادت در خانواده می‌شود. البته باید توجه داشت در برخی سنین مانند 3 تا 4 سالگی حسادت در کودکان طبیعی است.

افکار درهم و برهم افراد حسود

وی ادامه می‌دهد: علایم و تظاهرات حسادت در کودکان به شکل شب‌ادراری، خرابکاری، تخریب، جویدن ناخن‌ها و اذیت دوستان بروز می‌کند، همچنین احساسی مانند رنج، عصبانیت، خشم، اندوه، غبطه، ترس، حزن و تحقیر از جمله دیگر ویژگی‌های رفتاری بزرگسالان حسود است.افراد حسود افکاری چون رنجیدگی، عیب‌جویی، مقایسه دایمی با رقیب و مقایسه دایمی ظاهر خود با رقیب‌های‌شان را نشان می‌دهند.

رفتار‌هایی از جمله تب و لرز، ضعف و تردید، رفتار‌های پرخاشجویانه و خشونت جلوه‌های رفتاری حسادت هستند.چنانچه حسادت در وجود افراد ریشه بدواند، با برخی روش‌های رفتاری و شناختی می‌توان حسادت را کنترل کرد.

تلاش برای رسیدن به مثبت اندیشی برای دوری از حسادت

افرادی که فکر می‌کنند حسادت ریشه در دروان کودکی یا مشکلات تربیتی‌شان دارد، می‌توانند از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرند، همچنین بهتر است شرایط و احساسات خود را واقعی بررسی کنند و با به چشم زدن عینک واقع‌بینی، شواهد تایید‌کننده و رد‌کننده احساس حسادت خود را مشخص کنند.

چنانچه یک فکر حسادت‌انگیز در فرد شکل می‌گیرد، باید توجه شود چه واقعیت‌های بیرونی آن را تایید و چه واقعیت‌هایی آن را طرد می‌کند. از طرفی باید سعی شود مثبت‌اندیشی را الگوی کار خود قرار داده و همیشه جنبه‌های مثبت را مشاهده کنیم و در روابط بین‌فردی شک و تردید را از بین برده و با احساس امنیت با دیگران ارتباط برقرار کنیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 561143 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟