تفاوت کودک آزاری ها ، قبل و بعد از کرونا / افزایش سه برابری دعواهای خانوادگی در دوره کرونایی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، صدها هزار کودک بر اثر بحران اقتصادی ناشی از کرونا می میرند. چه مشکلاتی برای تمام کودکان ایران ایجاد می شود؟ این آسیب از کدام قشر جامعه و چگونه است؟ هر زمان درمورد آسیب صحبت شده به یاد کودکان قشر متوسط و فقیر جامعه افتادیم اما کودکانی که در خانواده مرفه جامعه هستند هم دچار آسیب و بحران می شوند  و سوال این است که آنها چه آسیبی می بیننند ؟ بیشترین آسیب و بحران در کدام حوزه خواهد بود؟ این پرسش ها را با یک جامعه شناس و پژوهشگر آسیب های اجتماعی مطرح کردیم.

محمدرضا محبوب فر در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره آسیب بحران های اقتصادی ناشی از شیوع کرونا به کودکان گفت: شرایط بحرانی کرونا برای کودکان باعث افزایش خشونت خانگی شده است که در دوران قرنطینه علیه کودکان به وجود آمده است و این معضل تنها مختص اقشار فقیر و فرودست جامعه نیست بلکه اقشار مرفه و سرمایه دار جامعه را هم در بر می گیرد. باتوجه به اینکه تنها راه مبارزه با کرونا ماندن در خانه و به نوعی برقراری قرنطینه است. در خانه ماندن و قرنطینه اجباری فشارهای عصبی و روانی بر اعضای خانواده وارد می کند. این فشارهای عصبی و روانی به صورت پرخاشگری ،خشونت، افسردگی و... بروز می کند.

امرار معاش کودکان، یک نوع کودک آزاری


وی در ادامه در مورد کودک آزاری در دوران قرنطینه اظهار داشت: آمار کودک آزاری به نسبت قبل از شروع شیوع کرونا در کشور افزایش چشمگیری داشته همچنین ساختار و شکل کودک آزاری ها هم نسبت به قبل متفاوت شده است. طی این مدت بخشی از کودک آزاری ها بدین گونه بود که کودکان مورد ضرب و شتم قرار می گیرند و در اقشار فقیر جامعه کودکان از خانه رانده و یا با زور برای امرار معاش به سمت خیابان ها رهسپار می شوند و یکی دیگر از مدل های کودک آزاری همین امرار معاش در خیابان است.

کودک آزاری توسط تمام اعضای خانواده


محبوب فر با تاکید کودک آزاری توسط اعضای خانواده بیان داشت: اگر پیش از شیوع کرونا کودک و فرزندان خردسال درون خانواده ها توسط یکی از اعضای خانواده مورد تعرض، ضرب و شتم و پرخاشگری قرار می گرفت امروزه به صورتی است که کودک و فرد خردسال در جامعه توسط اکثریت افراد داخل خانواده مورد تعرض و خشونت قرار می گیرد. به طور مثال اگر در گذشته توسط برادر، خواهر، پدر و یا مادر بود یکی از این افراد کودک را آزار می دادند. متاسفانه براساس آمار و پژوهش اجتماعی و میدانی که پژوهشگران اجتماعی بدست آوردند اغلب کودک آزاری ها بدین صورت است که کودکان توسط اغلب اعضای خانواده مورد آزار قرار می گیرند.

قرنطینه علت اصلی کودک آزاری


علت کودک آزاری طی این روزها مربوط به بحث در خانه ماندن و قرنطینه است. نکته ای که نباید فراموش کرد این است که فشارهای اقتصادی در کشور ما امروز به اوج خودش رسیده است. البته پیش از بیماری کرونا فشارهای اقتصادی در حد تحریم های جهانی علیه ایران وجود داشت اما پس از کرونا و در شرایط فعلی که این ویروس در کشور غلبه پیدا کرده است. وضعیت اقتصادی به دلیل بحران های معیشتی و مالی که در کشور ایجاد شده و تعداد زیادی از اقشار فرودست و فقیر جامعه که همین کارگران روز مزد، کارگران فصلی هستند و همچنین مهاجران، دستفروشان جزو این قشر هستند به نوعی با کمبود کار ،کساد و رکود اقتصادی مواجهه شدند. درچنین شرایطی این بحران اقتصادی و مالی مختص اقشار فرودست و فقیر جامعه نیست بلکه بسیاری از سرمایه داران در کشور که در بخش تولیدی و خدماتی کشور مشغول به کار هستند در نبود امنیت برای پول و سرمایه خود به سر می برند و امنیتی برای ادامه سرمایه گذاریشان وجود ندارد. رکود در کشور حاکم است همه این شرایط را که در کنار هم قرار دهیم مشخص است. نوعی عدم امید که پیش از این در قشر فرودست وجود داشت اکنون در قشر متوسط جامعه به چشم می خورد. این عدم امید به آینده، نگرانی و اضطراب مشخص است که باعث بسیاری از فشارهای عصبی و روحی و روانی می شود که قطعا پیامد این مسئله نه تنها در درون خانواده به صورت بروز خشونت های خانوادگی بخشی از آن آزارهای کودکان به صورت طلاق خواهد بود.

در پساکرونا، سونامی طلاق می آید


این پژوهشگر در پایان خاطر نشان کرد: تا به امروز میزان مشاجرات بین زوجین خانواده و کودکان سه برابر افزایش پیدا کرده است و به زودی سونامی طلاق را هم در کنار افزایش بروز خشونت ها علیه کودکان در کشور خواهیم داشت. مشخص است در چنین شرایطی که این حجم گسترده استرس، نگرانی و عدم امید به آینده وجود دارد فشارهای روحی و روانی غلیان پیدا می کند و به صورت بروز خشونت در درون خانواده خود را نشان می دهد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

 

کدخبر: 560682 ویرایش خبر
لینک کپی شد
مینا سجادی
آیا این خبر مفید بود؟