سمیعی:  هزینه تست کرونا برای هر فرد نزدیک 250 هزار تومان/هفته اول بهمن امکان تشخیص کرونا در ایران بود

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سیامک سمیعی، مدیرکل آزمایشگاه های مرجع سلامت وزارت بهداشت امروز در نشست خبری ویدئو کنفرانسی خود با خبرنگاران به ده نکته مهم اشاره کرد که در زیر بیان می شود:

1) با افزایش آزمایشگاه ها 310هزار تست کرونا ویروس انجام شده است. تعداد آزمایشگاه ها روزانه افزایش پیدا می کند. تا دیروز 117 آزمایشگاه و امروز 126 آزمایشگاه داریم. انیسیتو پاستور ایران لیدر آزمایشگاه هاست و ارزیابی می کنند که آزمایش ها درست انجام شود.

2) 71 آزمایشگاه مربوط به وزارت بهداشت، 40 آزمایشگاه خصوصی و بقیه به نهادهای دیگر مربوط است و ما آزمایشگاه های نیروهای مسلح را در لیست آزمایشگاه های خودمان نمی آوریم چرا که امنیتی است.

3) وقتی قرار شد از ظرفیت های آزمایشگاه خصوصی استفاده شود، برخی داوطلب شدند. همکاری داوطلبان باید ارزیابی شود و مشخص می شود که این آزمایشگاه های خصوصی می تواند تست های کرونا را انجام دهد یا خیر؟ تعرفه مشخص شده است. با کمتر از 500هزار تومان در بخش خصوصی و در دولتی کمتر از نصف 500هزار تومان تست کرونا انجام می شود.

4)هنوز نیاز به واردات کیت های آزمایشگاهی داریم. در این میان با سودجویان هم درگیر بودیم که دنبال فروش کیت های خودشان بودند. به کیت های مرجع دسترسی دادیم و کیت های جدید با کیت های مرجع مقایسه می شوند تا سطح پاسخگویی آن مشخص شود. کیت هایی از اروپا، چین و کره آمد که جوابگویی درستی نداشتند و ما روی آنها خط کشیدیم.

5)حواسمان به مهندسانی که دستگاه ها را در آزمایشگاه نصب می کردند یا آن را تعمیر می کردند نبود. همچنین به همکارانی که در وزارت بهداشت در حوزه آزمایشگاهی کار نیز حواسمان نبود.

6)  از ویروس یابی که رونمایی شد خبر نداشتیم. ولی هر ویروس یابی باید تاییدیه سازمان غذا و دارو داشته باشد. اطلاعی از این روند کار سیستم نداریم.

7) کیت های تشخیص سریع با تبلیغ شرکت های چینی در بازار آمد و از طریق آمازون به فروش رساندند اما کمتر از 2 هفته اعلام کردند که اشتباه بوده است.

8) در ایران  10هزار تست در روز انجام می شود و این ظرفیت را داریم که به 15هزار تست نیز افزایش یابد.

9)  بخش خصوصی که پنهانی آزمایش انجام می دهد، قطع زنجیره انتقال را با مشکل می کند. چرا که احتمال دارد که با کیت اشتباه اینکار را انجام دهد و فرد متوجه مثبت بودن تست خود نمی شود.

10) عمده کیت هایی که استفاده می کنیم چینی است ولی معتبر هستند.

11)آخر هفته اول بهمن امکان تشخیص کروناویروس را داشتیم.

 

کدخبر: 559974 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟