افزایش کودک آزاری در مناطق محروم و حاشیه نشین / در دوره کرونایی

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا ، محبوب فر - پژوهشگر اجتماعی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا از افزایش 5 برابری آمار کودک آزاری در ایران در دوره کرونایی و نشات گرفته از قرنطینه خانگی و فقر اقتصادی خانوار ها در این مقطع زمانی خبر داد.

بررسی ها نشانگر این است که در این میان آمار کودک آزاری در حاشیه شهرها بیشتر بوده است .

عسل نعمت‌الله‌زاده عضو هیات مدیره جمعیت امام علی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که کودک آزاری ها به چه شکلی در مناطق محروم رخ می‌دهد بیان کرد: امروز بچه هایی وجود دارند که اولویت نخست آنها در زندگی سلامتی و حفظ بقا است. مسئله این است که پدر مبتلا به اعتیادی که از کمپ رها شده و به جمع خانواده بازگشته است یا مادری که هر روز سرکار می‌رفت اما دیگر به دلیل کرونا نمی‌رود و کودکی که در خانه مانده است تمام ملزومات خشونت خانگی را دارا است که

وی ادامه داد: پدیده های اجتماعی به صورت زنجیر وار به یکدیگر مربوط می‌شوند یعنی فقر و در حاشیه بودن خود را در اشکال مختلف ضربه زننده از سلامت جسمی گرفته تا سلامت روان نشان می‌دهد که اولین قربانی در خشونت های خانوادگی برای کودکان است.

نعمت الله زاده در پاسخ به این سوال که چند درصد خشونت ها افزایش داشته است گفت: آمار افزایش خشونت را دارا نیستیم اما مصادیق مختلف آن برای ما وجود دارد چراکه آن مداخلات قبلی که برای کاهش آسیب انجام می‌دادیم امروز کمرنگ است. یکی از راهکارهای ما این بود که بچه ها را از خانه دور نگه داریم تا آسیب کمتری ببینند اما حقیقت این است که اکنون ما امکان این مداخله را نداریم.

عضو هیات مدیره جمعیت امام علی (ع) خاطرنشان کرد: ما قبل از شیوع ویروس کرونا برای کودکی که والدینش دچار اعتیاد است، سعی میکردیم که هر روز اقلا یک وعده غذای گرم داشته باشیم. از طرفی دیگر خبری از آغوش محبت یک مربی که کودک براحتی بتواند مشکلاتش را با او در میان بگذارد وجود ندارد و تنها یک تماس تلفنی و چک کردن سلامت بچه ها انجام میشود که کافی نیست.

او اضافه کرد: نیاز است تا مشکلات اقشار آسیب پذیر با اطلاع رسانی تشکل های مردم نهاد توسط سازمان بهزیستی و مددکاران بطور مستمر پیگیری شود و حمایت‌های مشروطی از این خانواده ها تعریف شود.

نعمت الله زاده در پایان با بیان اینکه گاه این الزام به وجود می آید که مددکار ما به دلیل شرایط بحرانی کودک به صورت حضوری به کودک سر بزند تاکید کرد: این مشکل وجود دارد که در صورت بیماری آن داوطلب، یا ایجاد بیماری برای افراد خانواده اش، هیچ سیستم اجتماعی از او و خانواده اش حمایت نمی کند.

خبرنگار: علی چاهه

 

کدخبر: 558073 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟