جهان به سمت تحصیل مجازی پس از کرونا / ضعف زیرساخت های ارتباطی، گره آموزش مجازی در ایران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مشکلات آموزش مجازی دانشجویان چیست؟ تکلیف آن دسته از دانشجویانی که با پرداخت شهریه برای آموزش حضوری در دروس عملی اقدام کرده اند چه می شود؟ دانشجویان رشته های هنری، پزشکی، شیمی و... که برای گذراندن دوره تحصیلی در آزمایشگاه ها یا اتاق های تشریح حاضر شوند با آموزش های مجازی می توانند دروس عملی خود را اصولی پشت سر گذاشته و به ترم بعد راه یابند؟ ضررهای مالی و آموزشی، تدریس در فضای مجازی برای دانشجویان رشته های خاص چیست؟ دروس نظری را می توان با چند جلسه کلاس حضوری جبران کرد اما دروس عملی و کارگاهی نیازمند زمان بیشتر و حضور در کلاس است که با وجود آموزش مجازی دانشجویان این نوع رشته ها با صدمات جدی تحصیلی می شوند. در این خصوص با یک استاد دانشگاه همکلام شدیم و درمورد مشکلات آموزش به صورت مجازی تاکید کرد: اساسی ترین مشکل آموزش مجازی برای دانشجویان به دلیل نبود زیرساخت های مناسب ارتباطی است.

ضعف آموزش مجازی در زیر ساخت های ارتباطی

محمد صادق افراسیابی مدرس دانشگاه سوره در گفت و گو با خبرنگار رکنا درباره مشکلات موجود آموزش مجازی برای دانشجویان گفت: اصل آموزش مجازی یک اصل پذیرفته شده در تمام دنیا است و دانشگاه های مجازی و الکترونیک یک ظرفیت در جامعه اطلاعاتی است و نمی توان آن را نادیده گرفت. اگر درحال حاضر شاهد یک سری مشکلات در آموزش مجازی هستیم مربوط به زیرساخت های ارتباطی است و همچنین پیش از مواجهه با این بحران ساز و کار لازم برای آموزش مجازی و آموزش از راه دور را تدارک ندیده بودیم. طبیعتا در حال حاضر با شیوع ویروس کرونا در کشور میزان استفاده از افزایش پیدا کرده است و بخشی از مسائل و مشکلات که در آموزش مجازی شاهد هستیم به دلیل افزایش عموم مردم از اینترنت است این همزمانی استفاده، باعث می شود ترافیک مراجعه به اینترنت بیشتر از میزان ظرفیت پیش بینی شده باشد درواقع مشکل اصلی این ترافیک اینترنت های خانگی است و اصل آموزش مجازی هیچ گونه اشکال و ایرادی ندارد.

وی در ادامه درباره شیوه تدریس دروس عملی و کارگاهی برخی از رشته های دانشگاهی افزود: برای تدریس دروسی که واحد عملی و کارگاهی دارند به راحتی می توان از آموزش مجازی استفاده کرد و مانعی وجود ندارد چرا که ما نرم افزارهایی داریم که به راحتی صفحه نمایش کامپیوتر فرد را نشان می دهد و آن شخص می تواند هر محتوایی را بخواهد از آن طریق به دانشجویان نمایش دهد بنابراین فناوری خود را با شرایط مورد نظر ما تطبیق می دهد و فناوری به هر شکلی که ما بخواهیم راهکار ارائه می دهد و از آن می توان برای هر نوع کلاسی اعم از نظری، عملی، کارگاهی و... استفاده کرد. پلتفرم ها و نرم افزارهای مختلف طراحی شده و طراحی خواهد شد تا ظرفیتی را ایجاد کند که هر آنچه  پیش از این به صورت فیزیکی انجام می دادیم به شکل مجازی انجام دهیم . این آینده جهان ما است و ما باید خود را برای این آینده آماده کنیم.

ادامه آموزش مجازی بعد از کرونا

 دکتر حسن اصانلورئیس دانشکده معماری و شهرسازی دانشگاه سوره  نیز در گفت و گو با رکنا درباره شیوه آموزش دروس این دانشکده و رشته هایش و میزان موفقیت تدریس مجازی در این روزهای کرونایی گفت : اشکال شیوه آموزش مجازی در این روزهای بحران کرونا تنها به فراهم نبودن زیرساخت های لازم آموزش مجازی به صورت گسترده ارتباط دارد .

او تاکید کرد : در حال حاضر برای جلو بردن ترم تحصیلی دانشجویان و عقب نیفتادن وضعیت تحصیلی آنان تنها راه آموزش از راه دور و مجازی است و این نوع تدریس اقدام بسیارخوب و موثری است و تنها ضرر آن نبود زیرساخت های ارتباطی و اینترنت است. جهان به زودی به طور کلی به سمت آموزش مجازی پیش خواهد رفت و ما باید برای آن زمان از هم اکنون خود را آماده کنیم و حتی شاید کرونا،حرکت به سوی این تغییر را تسریع کرد.

خبرنگار: مینا سجادی

 

کدخبر: 556985 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟