نامه محسن هاشمی به روسای پارلمان های شهری آمریکا

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا ، محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران نامه ای در مورد لزوم رفع تحریم ها علیه ایران در شرایطی که بیماری کرونا به بحران جهانی تبدیل شده است، به روسای شوراهای کلانشهرهای دنیا ارسال خواهد کرد. این نامه به کدام شهرها ارسال می شود؟

زهرا نژادبهرام، عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در خصوص محتویات این نامه به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: مسیر دیپلماسی در اختیار وزارت امور خارجه است و با وجود آنکه شهرداری و شورای شهر شهر بخشی به نام روابط امور بین الملل دارد، اما با وزارت امور خارجه هماهنگ شدیم چرا که باید کشور دارای یک ادبیات دیپلماسی ثابت باشد.

او با بیان این که قبل از شرایط بحرانی کرونا در جهان نامه‌ای را به امور وزارت خارجه ارسال کردیم، تاکید کرد: این نامه در خصوص لزوم رفع تحریم ها بود و قرار شد نامه را کوتاه و اصلاح کنیم. نامه را با ترجمه آن در اختیار وزارت امور خارجه قرار دادیم، اما مورد توجه قرار نگرفت. محسن هاشمی نامه دیگری به وزارت امورخارجه نوشت و به عدم ارسال این نامه اعتراض کرد. اواخر اسفند سال ۹۸ وزارت امور خارجه نامه ای به شورای شهر ارسال و اعلام کرد نامه شورای شهر در آذرماه ارسال شده است. اما شورای شهر نتیجه‌ای از ارسال این نامه ندید.

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به دیپلماسی شهری افزود: شورا معتقد است که دیپلماسی شهری یکی از ظرفیت های مهم برای ارتباط با مجامع بین المللی است. همچنین اعتقاد داریم افکار عمومی در تغییر رفتار دولت ها تاثیر بسزایی دارد. اعضای شورای شهر معتقدند نمایندگان مردم برای ارتقا دیپلماسی شهری می توانند بیشترین ارتباط را در این جایگاه داشته باشند.

نژاد بهرام با تاکید بر این که نامه دیگری از طرف شورای شهر تهران نوشته و قرار شد با امضای محسن هاشمی به وزارت امور خارجه ارسال شود، گفت: برای اینکه این نامه نیز به سرنوشت نامه قبل دچار نشود، قرار است در مجامع عمومی منتشر شود و از طریق روابط بین الملل شورای شهر و شهرداری در اختیار سفارتخانه ها قرار گیرد. البته این نامه با تایید وزارت امور خارجه ارسال می شود.

او تاکید کرد: تمام پارلمان های محلی کلانشهرهای کشورهای غربی و توسعه یافته مانند ژاپن و... که می توانند در شرایط بحران کرونا تاثیرگذار باشند، هدف این نامه هستند.

نژادبهرام در پاسخ به این سوال که همیشه اعلام کردیم با مردم آمریکا مشکلی نداریم و با سیاست های دولت آمریکا در تضاد هستیم، آیا این نامه برای پارلمان های شهری کشور آمریکا (که از دل مردم برمی خیزد) نیز ارسال خواهد شد؟ گفت: طبیعتا ما در این نامه را در اختیار سفارتخانه‌ها و حافظ منافع کشورها قرار می دهیم. اما مهم تر این است که به واسطه شبکه های اجتماعی و فرصت هایی که ارتباطات نوین برای ما ایجاد کرده‌اند، نامه را به زبان انگلیسی و فارسی در سطح کلان منتشر می کنیم و در اختیار رسانه ها قرار می دهیم.

او در مورد بازخورد این نامه گفت: با توجه به اینکه تمام کشورهای جهان درگیر کرونا هستند و می‌دانند این بحران چگونه بر روند اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی بهداشتی جوامع تاثیر می گذارد، حتما روسای پارلمان های محلی کلانشهرها به این نامه واکنش نشان خواهند داد. کما اینکه شاهد هستیم مجمع عمومی نیز در قطعنامه ای کرونا را به‌عنوان بحران جهانی اعلام کرده است و دبیر کل سازمان ملل نسبت در مقطع کنونی از آمریکا درخواست تعلیق یا رفع تحریم‌ها را درخواست کرده است. از سوی دیگر رقبای کنونی ریاست جمهوری آینده آمریکا نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده است. اعضای شورای شهر معتقدند مردم آمریکا مانند تمام کشورهای دنیا و ایران درگیر بیماری کرونا هستند و دغدغه ها و نگرانی هایی که ما نسبت به بیماری داریم را درک می کنند و مطمئن هستیم مردم آمریکا بر روی تغییر رفتار دولت مردانشان اثر خواهند داشت.

نژادبهرام افزود: این نامه در راستای یک مطالبه بشری است و در مواقعی که بحران جامعه بشری را تحت تأثیر و خطر قرار داده است، نمی‌توانیم کشوری را دست بسته برای مبارزه با آن دعوت کنیم. در حال حاضر کشور ایران با دست های بسته با کرونا مبارزه می کند و مطمئن هستیم افکار عمومی نسبت به دست بسته بودن مردم ایران واکنش نشان خواهند داد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 556471 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟