شلوغی ایستگاه‌های مترو پایتخت در روز نخست بعد از تعطیلات نوروزی

به گزارش رکنا، پروتکل های وزارت بهداشت و ستاد مقابله با کرونا زمان تعطیلی را به بیستم فروردین ماه یعنی تا سه روز دیگر موکول کرده اند، اما اگر روند شیوع، در نمودار نزولی قرار نگیرد، ممکن است این سختگیری ها تا اردیبهشت ماه هم ادامه یابد! مسئولان و کارشناسان حوزه سلامت فاصله گیری فیزیکی و دور کاری را مهم ترین راهکار برای مهار کرونا می دانند، با وجود این وضعیت کلانشهر تهران از نظر مبتلایان همچنان غیر عادی گزارش می شود. تعداد مبتلایان از مرز 55 هزار نفر گذشته و زنگ خطر برای وضعیت حدود ٤ هزار نفر هم در بیمارستان های کل کشور به صدا در آمده است.

دیروز تصویر تهران اگرچه با سال های قبل، تفاوتی عمده و قابل توجه داشت، اما انتشار برخی عکس ها در فضای مجازی و بویژه اظهار نگرانی برخی مسئولان نسبت به ترافیک غیر قابل پیش بینی اولین روز کاری، نشان داد، برخی شهروندان همچنان نسبت به این بیماری، نگاه خوشبینانه تری دارند! شلوغی برخی معابر پایتخت بویژه نقاط مرکزی در اطراف بازار تهران، میدان حسن آباد و بزرگراه های حکیم،همت، مدرس و جاده مخصوص کرج که تصویر آن به یکی از پر مخاطب ترین تصاویر روزهای کرونایی کشور تبدیل شد، حتی صدای سخنگوی وزارت بهداشت را هم درآورد وایرج حریرچی را وادار کرد در کنفرانسی مطبوعاتی نسبت به این وضعیت ابراز نگرانی کند! این درحالی است که دولت همچنان تأکید دارد تا اداره ها با یک سوم نیرو، کار خود را شروع کنند و اغلب صنوف و بازار تهران نیز تعطیل شده اند. با این همه برخی مردم بدون رعایت پروتکل های بهداشتی، ماسک و دستکش های خود را کنار گذاشته و بی توجه به اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در ترددند. نمونه واضح این بی توجهی را می توان در تصاویری مشاهده کرد که از واگن های مترو برخی خطوط منتشر شده است. در این تصاویر تعدادی بدون رعایت فاصله استاندارد ایستاده و برخی افراد هم بدون ماسک و دستکش به روال گذشته درکنار یکدیگر نشسته اند! این تصاویر البته با واکنش کاربران مجازی همراه شده و بیشتر از آنکه مسافران را خطاب قرار دهد، مسئولان را هدف گرفته است. اما سؤال اینجاست با وجود طولانی شدن زمان ماندگاری کرونا در همه کشورها، اگر به ناچار به باز شدن مراکز دولتی و تجاری رأی داده شود، چه کسی پاسخگوی این بی توجهی ها خواهد بود؟ سهم شهروندان در ختم این غائله چقدر است و البته این نفی کننده سهم بارز مسئولان نیست!

اما فرنوش نوبخت ، مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو با رد ازدحام ایستگاه ها به «ایران» می گوید: ما هر لحظه وضعیت ایستگاه ها را رصد می کنیم، اغلب ایستگاه ها از جمله حسن آباد، بهشتی، مصلی کاملاً خلوت هستند و جز تعداد انگشت شماری، کسی در ایستگاه نیست، در واگن‌ها اغلب مسافران روی صندلی ها نشسته‌اند و با تراکم مسافران روبه رو نیستیم. زمانی که میزان مسافر اندک باشد ، همه قطارها را وارد خط نمی‌کنیم و قطعاً سرفاصله حرکتی نیز متفاوت از روزهای عادی است.بنابراین یک عکس نمی تواند ملاک قضاوت باشد. تعداد مسافران مترو در روز جمعه ٨٧ هزار نفر و در روز پنجشنبه ١١٠ هزار نفر برآورد شده است و این درحالی است که در بهمن ماه روزانه یک میلیون و ٨٠٠ هزار نفر با مترو جابه جا می شدند. از طرفی باید دید ملاک شلوغی هر خط چگونه ارزیابی می شود! به گفته او به محض باز شدن مراکز اداری و تجاری و بازار دوباره به دوران پیک و شلوغی خطوط بر خواهیم گشت و سرفاصله حرکتی حداکثر به سه و نیم دقیقه طبق شرایط عادی برمی گردد! نکته مهم، اما رعایت فاصله فیزیکی و استفاده از ماسک و دستکش برای مسافران است. او تأکید دارد که قطارهای فعلی حتی در زمان پیک هم خلوت است!

شهروندان در روز سیزدهم فروردین ماه یک رفتار کاملاً اجتماعی را به نمایش گذاشتند، رفتاری که با تقدیر مسئولان نیز مواجه شد، اما با وجود آنکه همچنان ممنوعیت های طرح فاصله‌گذاری اجتماعی که از هشتم فروردین ماه آغاز شده، پابرجاست، برخی صاحبان مشاغل غیر رسمی از فرصت بازگشایی اداره ها استفاده کرده و به خیابان ها آمدند. نمونه آن هم وانت‌های خرید وسایل دست دوم و دستفروشانی هستند که دوباره در سطح شهر مشاهده می شوند. دولت البته قول هایی برای مساعدت و حمایت از اقشار ضعیف داده است، برای مثال هم اکنون مشخصات ٨٠ هزار راننده تاکسی تهرانی برای دریافت تسهیلات به وزارت کشور اعلام شده ، اما برخی بی توجه به ملاحظات بهداشتی، جان خود و دیگران را به خطر انداخته اند. برخی کارمندان شرکت های خصوصی نیز از عدم همکاری کارفرمایان گلایه می کنند و عقیده دارند که بی‌توجهی این کارفرمایان در شلوغی چهره دیروز تهران بی تأثیر نبوده است.آنها با اعلام اینکه به ناچار باید در محل کار خود حاضر باشند، می گویند عدم حمایت های مالیاتی، بیمه ای و مالی از کسب و کارهای خصوصی، کارفرمایان را به سمت تعدیل و تهدید کارمندان شان سوق داده و افراد از ترس از دست دادن شغل خود به افزایش ریسک در شیوع بیماری رضایت داده اند. به طور حتم راه اندازی دوباره کسب و کارهای اینترنتی غیر ضروری همچون فروش البسه هم در افزایش دوباره ترافیک نقش داشته است. اغلب فروشگاه های مجازی با ثبت سفارش مشتریان خود و استفاده از پیک های تلفنی موجب شدند تا اولین روز کاری پایتخت با ترددهای غیرضرور همراه شود. علاوه بر اینکه شرایط را برای برهم زدن پروتکل های احتیاطی فراهم کرده، از حساسیت برخی نسبت به شیوع بیماری کاستند. متأسفانه برخی مغازه داران نیز در نقاط مرکزی و پرتردد اقدام به بازگشایی فروشگاه ها برای ساعتی هر چند محدود کرده و کارگران روزمزد را به فعالیت دوباره تشویق کردند.

طرح ترافیک و کاهش آلایندگی که قرار بود از دیروز اجرا شود هم برای یک هفته دیگر به تعویق افتاد. کارمندان شیفتی می توانند با خودروهای شخصی در محل کار خود حاضر شوند تا بهانه ‌ی برای شلوغی دوباره حمل و نقل عمومی ایجاد نشود. اما برخورد با متخلفان، وظیفه نیروی انتظامی است.برخی صنوف به صورت خودسرانه و کاملاً غیر قانونی اقدام به بازگشایی محل کار خود کرده اند و کارگران زیادی به ناچار به این وضعیت تن داده اند که عادلانه نیست! چراکه هنوز وضعیت در شرایط عادی قرار ندارد و باید همچنان به توصیه ها پاییند بود.

افزایش ١٨درصدی بار ترافیک دیروز در معابر برون شهری با وجود جریمه های سنگین نشان داد برخی شهروندان در تناقض آشکار با قوانین حرکت می کنند اگر نظارت ها محدود شود ، نمی توان به کنترل کرونا به این زودی ها امیدوار بود.

ترافیک در تهران نسبت به سال گذشته یک سوم کاهش یافت

جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ ، در باره حجم تردد ها در تهران در این روزهای کرونایی می گوید: طرح فاصله گذاری اجتماعی در پایتخت در حال اجراست، با توجه به بازگشایی برخی کارگاه های تولیدی، حضور کارمندان ادارات، سازمان ها و برخی مشاغل دیگر، شاهد افزایش بار ترافیکی در محورهای بزرگراهی بودیم؛ این در حالی است که تا قبل از شیوع بیماری کرونا، پیک ترافیک در تهران، به میزان سه ساعت بود، اما اولین روز کاری در تهران این پیک کاهش چشمگیری داشت تا جایی که به یک ساعت در محورهای بزرگراهی کاهش یافت. سید ابوالفضل موسوی پور در ادامه می افزاید : به دلیل آغاز فعالیت های ادارات، کارگاه های تولیدی، سازمان‌ها و سایر مشاغل شاهد افزایش حجم تردد بودیم اما این حجم از ترافیک کاملاً قابل کنترل است.

او با توجه به شیوع بیماری کرونا و خطرات ناشی از آن به شهروندان توصیه می‌کند: باید مردم طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را جدی بگیرند. همچنان که روز سیزدهم فروردین ماه همه همکاری کردند، در روزهای جاری هم باید از ترددهای غیرضروری خودداری شود.

جانشین پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ می گوید: ترددهای غیرضروری همچنان در معابر تفرجگاهی مانند پارک ها و فضای سبز حاشیه بزرگراه ها و کوهستان ها ممنوع است و نباید در این معابر توقف صورت پذیرد و افراد نمی توانند ترددهای غیرضرور در این مناطق داشته باشند. وی درباره اعمال جریمه ها در این ایام توضیح می دهد: چنانچه رانندگان به تذکرات پلیس توجهی نکنند، به میزان مبلغ ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد. این طرح تا اطلاع ثانوی قابل اجرا است و با متخلفان طبق قانون برخورد خواهد شد . موسوی پور در خصوص حجم تردد در روزهای آینده می گوید: هر تصمیمی که به ما ابلاغ شود ، تابع آن خواهیم بود و مجری دستور هستیم و در عین حال هم سعی می کنیم درباره کاهش ترددها و حجم ترافیک بزرگراهی نظرات مثمر را ارائه دهیم تا شاهد کم شدن بار ترافیک در این روزهای سخت کرونایی باشیم.

نماینده کارفرمایان: ترافیک ساعت ۸ و ۹ صبح دیروز مربوط به کارگران صنایع نبود

​​​​​​​در شرایطی که بسیاری مدعی بودند بخش زیادی از ترددهای روز گذشته در سطح شهر مربوط به کارگرانی بوده است که از ترس از دست دادن شغل خود راهی محل کار شده اند و طرح فاصله‌گذاری اجتماعی پایتخت مانع فراخوان کارگران از سوی کارفرمایان نشده، علی اصغر آهنی ها نماینده کارفرمایان در شورای عالی کار می گوید: فعالیت صنایع به رونق اقتصاد کشور منجر می شود از این رو ضمن حفظ سلامت مردم، باید با ایجاد گردش کار مانع رکود اقتصاد کشور شویم. همین امر باعث شده ستاد ملی کرونا اعلام کند، واحد های صنعتی با رعایت تمهیدات در نظر گرفته شده می‌توانند فعالیت خود را از سر بگیرند.این موضوع تنها مربوط به واحدهای صنعتی بوده و شامل صنوف نمی شود‌. وی ادامه می‌دهد: از آنجایی که واحدهای صنعتی باید از همه نیروهای خود استفاده کنند تلاش شده موارد ایمنی و بهداشتی به طور دقیق و درست در کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی رعایت شود. به همین دلیل خوشبختانه کمترین آمار ابتلا به بیماری هم در میان کارگران کارخانه ها و صنایع تولیدی مشاهده می‌شود. آهنی‌ها عنوان می‌کند: با وجود این و در راستای رعایت مصالح اجتماعی کارگران و سلامت افراد جامعه، صنایع به سه بخش تقسیم شدند. گروهی که در صنعت تولید لوازم بهداشتی و شوینده ها و همچنین تولید مواد غذایی مشغول به کار بودند از همان روزهای ابتدایی نوروز فعالیت خود را از سر گرفتند این تصمیم باعث شد خوشبختانه با توجه به افزایش تقاضای این محصولات در جامعه با مشکل کمبود مواجه نشویم.گروه دیگر اما برای حفظ گردش کار و بازگرداندن جریان اقتصاد به حالت عادی از روز گذشته فعالیت خود را آغاز کردند. گروه سوم هم که عمدتاً کارگران صنایع قطعه سازی و ماشین آلات بودند، از هفته آینده در محل کار خود حضور می یابند. نماینده کارفرمایان تأکید می‌کند: کارگران صنایع باید قبل از ساعت ۸ در محل کار خود حضور داشته باشند از این رو به صراحت می‌توان گفت ترافیک ساعت ۸ و ۹ صبح روز گذشته مربوط به کارگران صنایع نیست و ممکن است بخشی از آن مربوط به کارگران صنوف باشد که طبق اعلام ستاد ملی کرونا در این ایام مجاز به فعالیت نیستند. وی در خصوص نظارت بر اجرای درست قوانین می گوید: وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی امکان نظارت بر فعالیت همه صنوف را ندارد و گمان می کنم بهتر باشد، ستاد ملی کرونا با کمک نیروی انتظامی بر اجرای صحیح تصمیمات نظارت داشته باشد تا شاهد غلبه بر بحران کرونا در کشور باشیم.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 556308 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟