تعیین افزایش حقوق دولت برای خانواده  و بلاتکلیفی افزایش دستمزد کارگران / موج تعدیل نیرو کارگران با شیوع کرونا

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، بیکاران مشمول قانون بیمه بیکاری ناشی از حوادث غیر مترقبه که در سامانه معرفی شده توسط وزارت کار ثبت نام و تایید شده اند می توانند تا سه ماه ( اسفند ماه ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹) بیمه بیکاری دریافت کنند اما یکی از مشکلاتی که در شرایط فعلی وجود دارد این است که بسیاری از کارگران به دلایل مختلف اعم از نوع قرار داد یا بیمه نشدن توسط کارفرما مشمول دریافت بیمه بیکاری نیستند.

حال با توجه به اطلاعیه ستاد ملی مقابله با کرونا که بسیاری از مشاغل غیر ضروری باید فعالیت کاری خود را تعطیل کنند در این بین برخی از کارفرمایان از این مسئله سوءاستفاده کرده و تعداد زیادی از کارگران خود را به بهانه های مختلف اخراج کرده اند.

از طرفی دولت تأکید می کند کارمندانی که سرکار نیایند، حقوق ثابت خود را دریافت می‌کنند اما کسی پاسخگوی کارگران بیکار شده نیست و کارفرماها نیز برخلاف زمان های گذشته دیگر چهره ظالمانه ندارند چراکه آنها نیز از شرایط خوبی برخوردار نیستند بنابراین نیاز است که فکری در این زمینه اندیشیده شود. ایده ای که هم اکنون مطرح شده این است که کارگران برای اینکه از کار تعدیل نشوند از کارفرماهای خود دستمزد کمتری را بگیرند.

حسن صادقی معاون دبیر کل خانه کارگر در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا با وجود آنکه به دلیل کرونا 12 روز است که در بیمارستان بسر می‌برد درباره این مسئله که نیاز است تصمیمی بین کارگر و کارفرما گرفته شود تا افراد به ازای حقوق کمتری کار کنند تا در شرایط فعلی تعدیل نشوند بیان کرد: دولت وضعیت حقوق زیر مجموعه خود را تعیین و تکلیف کرده است اما تنها قشری از جامعه که هنوز تکلیف حقوقش مشخص نیست، طبقه کارگر است. حال با توجه به شرایط فعلی، ما چگونه از کارگری که هشت آن گرو نهش است، بخواهیم که از حقوقش صرف نظر کند.

دولت نگاه خود را در موضوع کارگری بازتر کند

وی ادامه داد: حقیقت این است که با ماهی یک میلیون پانصد یا دو میلیون تومان نمی‌توان زندگی کرد حال چگونه از کارگران باید بخواهیم که از حقوق خود بگذرند بنابراین دولت باید نگاه خود را در موضوع کارگری بازتر کند.

اقتصاد کشور ما رانتی است

صادقی با بیان اینکه اقتصاد کشور ما تک مسئولی و رانتی بوده و تولید محور نیست اظهار کرد: کارگر ایرانی آن جایگاهی را که کارگر چینی، کارگر کره جنوبی، کارگر اروپایی و یا کارگر ترک دارد را برخوردار نیست که به همین دلیل دائم مورد کم لطفی قرار گرفته است فلذا این مسئله بی انصافی محض است که به آنها بگوییم برای دریافت حقوق کم تر توافق کنید و تن به 500 هزار تومان بدهید. البته با ادامه این شرایط با موج تعدیل نیرو کارگران نیز مواجه خواهیم شد.

دولت از منابع خود برای کارگران استفاده کند

معاون دبیر کل خانه کارگر خاطرنشان کرد: ما نباید به خودمان اجازه بدهیم که هر خواسته ای در این شرایط از کارگر داشته باشیم بلکه دولت باید از منابعی که به عنوان مالیات، عوارض، درامدهای حاصل از صادرات دارد را باید صرف کمک به کارگران بکند.

دولت از مالیات طبقه کارگر حقوق نیرو های خود را حساب کرده است

صادقی تاکید کرد: دولت برای خانواده خود از 15 تا 73.3 درصد افزایش حقوق را از ابتدای فرودین اعمال کرده در حالی که این پول از مالیات همین طبقه کارگر است. در این شرایط مانمی‌توانیم از کارگران بخواهیم که از حقوق خود صرف نظر کند که اگر چنین خواسته ای داشته باشیم با اصول ابتدایی که 40 سال قبل برای آنها انقلاب کردیم مغایرت دارد.

هرروز کارگران خارتر شده اند

او در پایان اضافه کرد: انقلاب ما در این راستا بود که ضعفا بر سرنوشت خود حاکم و از رفاه مناسب برخوردار شوند اما هم اکنون رفاهی که 40 سال از آن دم زدیم کجاست؟ کجا کارگر ما عزت پیدا کرده است؟ البته که هرروز کارگران خارتر شده اند و هم اکنون بجای اینکه صاحبان ثروت سر کیسه را شل کنند ما توقع داریم که کارگران این کار را انجام دهند و از اموال نداشته اش هزینه پرداخت کند.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 556239 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟