کنسرت آنلاین ایده روزبه نعمت اللهی نبود / کنسرت های شهرداری ادامه دار می شود

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، روزبه نعمت اللهی روز 24 اسفند، اولین خواننده کنسرت بدون صندلی بود که نامش به کنسرت های آنلاین تغییر پیدا کرد.

این کنسرت ها به همت شهرداری برگزار شد و در روزهایی که قرنطینه سطح سه اجرا شده و مردم باید در خانه بمانند، توانست 5میلیون نفر را جذب کرده کند. اما با ادامه کنسرت ها توسط شهرداری روزبه نعمت اللهی مدعی شد  ایده اولیه این کنسرت ها متعلق به او بوده و شهرداری تهران ایده برگزاری کنسرت آنلاین را از او سرقت کرده است.

او در توئیتر خود نوشت: « ای کاش برای طرحی که ایده و اجرای اولیه‌اش از من بود، مرا در جریان می‌گذاشتید. اگر چه در وطن عزیزمان کپی رایت معنایی ندارد، ولی کاش به اصول اخلاقی احترام می گذاشتید.»

محسن فتاحی، مدیرکل فرهنگی معاونت اجتماعی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا در خصوص اینکه این ایده از کجا آمد و آیا ایده روزبه نعمت اللهی بدون هماهنگی با در برج میلاد اجرا شده استگفت: حقیقت این است که ما نمی توانیم بگوییم که ایده کنسرت های آنلاین منحصرا متعلق به ما بوده و از سوی دیگر نمی توانیم بگوییم این ایده سرقت شده است. این کنسرت ها در دنیا برگزار شده و احتمال دارد، افراد بسیاری این ایده را در سر پرورانده اند. تجربه نشان داده که در اجرای ایده ها اگر سرعت عمل بخشیم، اول خواهیم بود. اگر این اقدام خوب باشد و گروه های دیگر نیز از این اقدامات الگوبرداری کنند، ما نیز استقبال می کنیم چرا که همه مردم از آن استفاده می کنند. اما موضوع روزبه نعمت اللهی اینطور نبود. کنسرت ملت عشق با همکاری برج میلاد و روزبه نعمت اللهی روی صحنه رفت.

کنسرت های رایگان قبل از کرونا

او با اشاره به این که قبل از شیوع کرونا شهرداری دنبال ارزان کردن کالاهای فرهنگی بودیم، افزود: شهرداری پیگیر بود که قشر ضعیف جامعه نیز از کالای فرهنگی بهره ببرد. به همین سبب در برنامه تلویزیونی داشتیم که کنسرت رایگان در مجموعه برج میلاد برگزار می کردیم و مردم از آن استفاده می کردند. در گذشته نیز شهرداری تصمیم گرفت کنسرت های دوره ای را برگزار کند اما با مخالفت هایی روبرو شد و به انجام نرسید. همیشه شهرداری این موضوع را پیگیری می کرد که کنسرت را از یک کالای لوکس به کالایی تبدیل کند که تمام اقشار مردم بتوانند از آن استفاده کنند. به همین دلیل کنسرت های آنلاین ایده جدید و نابی نبوده است.

حمایت شهرداری از هنر موسیقی

مدیرکل فرهنگی معاونت اجتماعی شهرداری تهران تاکید کرد: شهرداری در تدارک کنسرت زنده را در معاونت اجتماعی را می دیدیم و نمی دانستیم این کنسرت ها موفق می شود یا خیر؟ با وجود آن که کنسرت به معنای زنده بودن و شنیدن صدای خواننده از نزدیک است، آیا کنسرت های زنده معنایی برای برگزاری دارد یا خیر؟ با پیشقدمی روزبه نعمت اللهی شهرداری قوت قلب گرفت و در حقیقت ریسک های اولیه را نعمت اللهی پذیرفت. اجرای کنسرت ایشان هم صرفا از باب مسئولیت اجتماعی و برای خوب کردن حال مردم بود و تمایل نداشتند که هزینه و رقمی از شهرداری دریافت کنند. نتایج برگزاری کنسرت آنلاین نشان داد که مردم از این کنسرت ها استقبال کرده اند. شهرداری توانست با تجربه ای که به دست آورد 15شب کنسرت را برنامه ریزی کند. اما ایده دیگری هم به ذهن ما رسید و به جهت حمایت از هنر موسیقی اعلام کردیم که به گروه هایی که کنسرت ها را اجرا می کنند هزینه پرداخت می کنیم. حتی به گروه نعمت اللهی هم اعلام کردیم که نیت شما مسئولیت اجتماعی بود اما شهرداری حاضر است هزینه ای را به شما ارائه کند. اما گروه روزبه نعمت اللهی این پیشنهاد را رد کردند. کنسرت های زنده وجود داشته اما گروه روزبه نعمت اللهی جسارت برگزاری کنسرت های آنلاین به این سبک و سیاق را به شهرداری داد و در اولین برگزاری آن پیش قدم بود.

تغییر نام کنسرت ها

فتاحی افزود: نام کنسرت ها به «کنسرت آنلاین» را تغییر دادیم. چرا که نام «کنسرت با صندلی های خالی» نامی غمگین بود به همین دلیل نام آن را تغییر دادیم.

مدیرکل فرهنگی معاونت اجتماعی شهرداری تهران گفت: با بازبینی هایی که داشتیم تصمیم بر آن شد که برنامه ریزی کنیم و پس از این 15 شب کنسرت های آنلاین را ادامه دهیم. توقع این استقبال را از مردم نداشتیم. البته این کنسرت ها به همت و همکاری دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد در روزهای تعطیلی بود. دو سه شب گذشته وزارت ارتباطات نیز در حوزه پهنای باند همراهی خوبی داشتند تا بدون نقص فنی کنسرت ها اجرا شود. شهرداری تهران پیش قدم بوده و تمام همراهی ها به سود مردم شهر خواهد بود.

کنسرت ها آنلاین یک بار اجرا می شود

فتاحی در پایان تاکید کرد: توافق شهرداری با گروه های موسیقی برای رعایت حق کپی رایت این بود که کنسرت ها به صورت زنده و یکبار اجرا می شود و این کنسرت ها ضبط نمی شود. تعهدی است که شهرداری در مقابل گروه های موسیقی به عهده گرفته است. تنها شب گذشته تخلفی صورت گرفت که به سرعت با آن برخورد کردیم و موضوع منتفی شد. این خواست گروه های موسیقی بود که کنسرت ها ضبط و ثبت نشود و شهرداری نیز تابع نظر آنها عمل کرد.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 555094 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟