دولت قانون مدیریت بحران را نادیده گرفته است / از بردن نام قرنطینه  استنکاف می کنند

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، دولت در اجرای قرنطینه نوع سه یا همان فاصله گذاری اجتماعی تا چه میزان قواعد و قانون ها را رعایت کرده است ؟

کامبیز نوروزی، حقوقدان در بررسی حقوقی عملکرد دولت در مبارزه با کرونا به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: بعد از شیوع کروناویروس اقدامات دولت و سایر دستگاه‌ها به شکل تعجب آوری از لحاظ حقوقی  بی سر و سامان است. در ایران قانونی وجود دارد به نام قانون مدیریت بحران که در سال ۸۸ و پس از آن در سال ۹۸ مجددا با تغییراتی به تصویب مجلس رسیده است. دولت در بحران مواجهه با کرونا ویروس از قانون مدیریت بحران پیروی نکرده و ستادی نامشخص به نام ستاد ملی مبارزه با کرونا تشکیل داد که مقررات و قوانین این ستاد اصلا مشخص نیست.

این حقوقدان با بیان این که پس قانون مدیریت بحران را برای چه چیزی تصویب کرده‌اند؟ افزود: در چهل روزی که بحث ابتلا به کرونا مطرح شده است، این پرسش مهم وجود دارد که چرا این ستاد و سایر دستگاه ها به توصیه‌های گسترده متخصصان برای ایجاد قرنطینه گردن ننهادنده و همه چیز را رها کرده اند؟ انتظار می رفت پیش از سال نو جاده ها بسته شده و تردد های بین شهری محدود شود اما این اتفاق رخ نداد.

نوروزی با اشاره به این که در واقع حق حیات و حفظ سلامت عمومی که جزو حقوق شهروندی است، رعایت نشده، تاکید کرد: سلامت عمومی از مطالبات عمومی و جزو وظیفه اولیه دولت است. در زمان شروع یک بیماری همه گیر و مهلک مانند کرونا جان عموم ملت به خطر می‌افتد و اساساً تمام جامعه با مخاطره روبرو می شوند.

او با بیان این که در این قبیل موارد دولت یک وظیفه و یک اختیار دارد، افزود: وظیفه دولت این است که تمام اقدامات لازم برای پیشگیری و درمان بیماری را انجام دهد. ضمن آنکه در چنین شرایطی دولت‌ها این اجازه و اختیار را دارند که برای حفظ سلامت و جان ملت برخی حقوق فردی و اجتماعی را محدود و حتی متوقف کنند. دولت می تواند به عنوان مثال حق تردد، تجمع، کسب و کار و... را برای حفظ سلامت عمومی متوقف کند.

این حقوقدان با اشاره به ۴۰ روز مبارزه با کرونا تاکید کرد: در این مدت مسئله ای که نادیده یا مورد غفلت قرار گرفت؛ اقدامات کارشناسی لازم برای پیشگیری از توسعه بیماری است. پزشکان از این اقدام کارشناسی به عنوان «قطع زنجیره شیوع کرونا» یاد می کنند. متاسفانه این مسئله مورد غفلت دولتمردان قرار گرفت در حالی که کارشناسان بسیاری ایجاد قرنطین ضروری و حیاتی می دانستند.

نوروزی با بیان این که نمی دانیم به دولتمردان در چه شرایطی هستند، گفت: متاسفانه شاهد نوعی یک ساده انگاری در مواجهه با بیماری کرونا هستیم. در حالی که تبلیغ می شد مردم به سفر نروند جاده تهران – شمال افتتاح شد و برخی مسئولان آرزو کردند که مردم از جاده جدید شمال در تعطیلات نوروز استفاده کنند.

او با اشاره به استفاده فاصله اجتماعی به جای قرنطینه افزود: «قرنطینه» واژه ای است که در عرف عمومی معنای مشخصی دارد و موجب واکنش خاصی می شود. چه اصراری است که از کلمه قرنطینه استفاده نشده و اصطلاحات «فاصله اجتماعی» جایگزین آن شود؟ نمی شود با جان مردم شوخی کرد. چهل روز برای مبارزه با بیماری کرونا تعلل شده و دولت به یک توصیه اخلاقی بسنده و اعلام کرد؛ «در خانه بمانید!» این توصیه اخلاقی در حالی بود که دولت بستر تردد مردم را فراهم کرده است. هنوز ادارات تعطیل نشده است و تمام مراکز تجاری قبل از از عید باز بودند. جاده ها مسدود نشد و دولت برای رفع تکلیف توصیه می کند که مردم در خانه بمانند. این تناقض در اقدامات و رفتار ستاد ملی مبارزه با کرونا بسیار زیاد است و به نظر می رسد دولت مسئله کرونا ویروس را جدی نگرفته است.

نوروزی با بیان این که ادرات در شرایط عادی بهره‌وری ندارند، گفت: دولت با یک سوم شاغلین ادارات می خواهد چه کاری پیش ببرد؟ همیشه در ایام نوروز چندانی وجود ندارد. چرا دولت ادارات را تعطیل نکرد تا زنجیره شیوع پاره شود؟ پاسخ به این سوالات نشان می دهد که دولت اراده‌ای برای اعمال قرنطینه ندارد و از بردن نام قرنطینه نیز استنکاف می کند. در کل باید گفت که هیچ نظم حقوقی مناسب و سیستماتیکی برای مبارزه با کرونا ویروس وجود ندارد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 554775 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟