حمله بیولوژیک به ایران بعید نیست/ در وزارت بهداشت به سلاح غیب مجهز  نیستیم + فیلم
حجم ویدیو: 17.34M | مدت زمان ویدیو: 00:02:22

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، ادعا افرادی که مدعی هستند از اواسط پاییز ورود کروناویروس را به ایران تشخیص داده بودند و این تشخیص و گستردگی شیوع آن را نیز به مسئولان اطلاع داده و مورد بی توجهی قرار گرفته اند می تواند خبر فاجعه باری از سوی نظام سلامت کشور باشد، می دانستند و هیچ اقدام بازدارنده ای برای گسترش این ویروس انجام نداده اند.

اما این ادعاها تا چه میزان مبنی حقیقت و صحت علمی دارد؟ کیانوش جهانپور- سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در ایران در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی رکنا در این خصوص چنین پاسخ داد: اینکه بعضی افراد مدعی شوند در آذر ماه حتی آبان ماه سال گذشته، شیوع ویروس کرونا را در کشور تشخیص دادند و بقیه متوجه این شیوع نشدند باید بگویم به هر حال توانمندی های افراد متفاوت است، برخی امکان می توانند  یک ویروس را در چند کیلومتری در حال دویدن و عبور از سیم خاردارهای مرزهای یک کشور مشاهده کنند بعضی هم شاید ویروس را در آب و آینه نبینند. قاعدتا هر کسی ،هرزمان ،هر کجا در ایران ، پیش از اعلام رسمی ورود کرونا به ایران در ماه هایی که مدعی هستند ،بیمار مبتلا به کروناویروس را  تشخیص داده باید مسند و شواهد ارائه دهند . اگر پزشک هستند  باید مسند خود را نوشته باشند یا حداقل گزارش رادیولوژی آن را اعلام کرده باشد.

جهانپور گفت : معما چو حل گشت آسان شود. خود ما و همکارانمان در نظام سلامت، یکماه قبل از اعلام اولین مورد های شناسایی شده ، یعنی از اوایل بهمن در تمام مبادی ورودی کشور، در بیمارستان ها در جستجوی بیمار مبتلا به کوئید 19 بودیم . حداقل ده ها تست از موارد مشکوک در استان های مختلف گرفته شد، هیچ کدام از آن موارد مثبت نبود. روزی هم که مشخص شد کرونا وارد ایران شده است اقدامات لازم صورت گرفت و اعلام شد. اینکه در فضای مجازی شاهد این هستیم که بعضی از افراد مدعی هستند در آبان ، آذر حتی مهرماه تشخیص این ویروس را داده اند باید به بگویم که ما در وزارت بهداشت و نظام سلامت ، مجهز به سلاح علم غیب و قدرت پیشگویی و پیش بینی و ابزارهایی بالاتر از فناوری روز نیستیم. آن افراد که مدعی هستند در چنین تاریخ هایی این ویروس را شناسایی کردند به دولت چین به سازمان بهداشت جهانی به وزارت بهداشت اعلام می کردند حتما می پذیرفتیم. این مباحث برای تلطیف فضای جامعه مطرح می شود.

سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا در خصوص مبحث حمله بیولوژیک به کشور که حاصل آن گسترش کروناویروس بوده است گفت :  در مورد حمله بیولوژیک هم باید بگویم که بنده اطلاعاتی ندارم، تشخیص آن نیازمند مطالعات و تحقیقات تخصصی است که صاحبان علم و فن این حوزه به این مبحث ورود خواهند کرد. حمله بیولوژیک به ایران بعید نیست ولی بنده برای اثبات یا رد آن شاهدی در دست ندارم.

کدخبر: 553405 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟