هر سین از سفره هفت سین نماد چیست؟

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، هرساله با فرا رسیدن نوروز ، ایرانیان هفت سین می چینند. حتی در این سال کرونایی هرچند بر دید و بازدید خط کشیدند و برای سلامت خود و عزیزانشان ، ملاقات عیدانه را به زمانی بعد از رفتن کرونا موکول ولی هفت سین چیدن را فراموش نکردند. حال ببینیم هر کدام از این سین های هفت سین را چرا می گذاریم و حکایتشان چیست.

از اصیل‌ترین و جذاب‌ترین پیک نوروزی می‌توان به سفره هفت سین اشاره کرد.

ایرانیان با فراهم کردن  هفت سین به شماره هفت امشاسپند یا دوازده شماره مقدس برج‌ها ، اقلامی را در سفره‌ای در خانه‌های خود برای حلول و شکوفایی روز نخست بهار فراهم می‌آورند.

دراین سفره چیزهای از قبیل آب و سبزه نماد (روشنایی و افزونی) آتشدان نماد (پایداری نوروگرما) که بعدها به شمع و چراغ مبدل شد شیر نماد(نوزایی و رستاخیز و تولد دوباره)،

تخم مرغ نماد (نژاد و نطفه) ، آیینه نماد (شفافیت و صفا) گذاشته می‌شد.

همچنین سنجد نماد (دلدادگی و زایش وباروری)، سیب نماد (رازوارگی عشق) انار نماد (تقدس) سکه تازه ضرب نماد (برکت و دارندگی) ماهی نماد (ماه سپری شده اسفند) نارنج نماد (گوی زمین)گل بید مشک گل ویژه ی اسفند نماد ( امشاسپند سپندارمز) از دیگر این اقلام است.

گلاب که بازمانده رسم آبریزان یا آبپاشان است و نان پخته شده ازهفت حبوب ، خرما ، پنیر، شکر، شاخه‌هایی ازدرخت مقدس انار، بید، زیتون، انجیردردسته های سه،هفت یا دوازده تایی) و کتاب مقدس از دیگر مواردی بود که درسفره هفت سین گذارده می‌شد.

اکنون ایرانیان از رسوم برجای مانده آن دوران، به هفت سین برگرفته از سیر ، سرکه، سماق، سنجد، سمنو و سبزه و سیب و گل‌های خوشبو از قبیل سنبل و سوسن بسنده می‌کنند.

هفت سینی، بعدها با حذف (یای) به صورت هفت سین درآمده است.

هنوز هم در بعضی از روستاهای ایران این سفره را ، سفره هفت سینی می‌گویند

اصیل‌ترین و جذاب‌ترین پیک نوروزی سفره هفت سین است

 

 

کدخبر: 552393 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟