اقتصادی نبودن تصمیم قرنطینه نشدن شهرها / جای برآورد آسیب های کرونا در بودجه 99 خالی نیست

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، بودجه سال 99 در حالی به شورای نگهبان رسید که هیچ پیش بینی از ورود کروناویروس به ایران نداشت. کسادی بازار باعث می شود که اقتصاد ایران نیز مانند تمام کشورهای دنیا دچار بحران شود و این آسیب به بازار ، مستقیم بر زندگی و معیشت مردم اثر می گذارد و آسیب های اجتماعی با سرعت زیادی رشد می کند. به نظر می رسد در این شرایط و با حمله کرونا ، باید بازنگری بر نحوه تعیین بودجه وجود داشته باشد تا از اوج گیری آسیب های اجتماعی کاسته شود.

داود دانش جعفری، اقتصاد دان در مورد بودجه 99 به خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: بودجه سند دخل و خرج دولت است و هدف بودجه این است که مشخص شود در سال 99 دولت چقدر درآمد دارد و این درآمدها کجا هزینه می شود؟ درآمدهای دولت از چند منبع تامین می شود. درآمد مالیاتی، نفتی و متفرقه که با فروش اموال دولت یا خصوصی سازی به دست می آید.

وی با اشاره به شرایط حاکم بر کشور و وجود کرونا افزود: شاید در درآمدهای نفتی و متفرقه دولت تفاوتی ایجاد نشود اما احتمال دارد درآمدهای مالیاتی کاهش یابد. منابع درآمد مالیاتی، مالیات ارزش افزوده، مالیات شرکت ها و مالیات مشاغل است. اگر شواهد مبنی بر کسادی مشاغل یا شرکت ها باشد، پرداخت مالیات نیز کاهش می یابد.

این اقتصاددان با بیان این که البته باید توجه داشت با ورود کرونا برخی مشاغل نیز رونق پیدا می کنند، تاکید کرد: به عنوان مثال فروش یا تولید ضدعفونی ها افزایش خواهد یافت.

دانش جعفری با تاکید بر این که هزینه های اصلی در دولت حقوق کارمندان و پروژه های عمرانی است، گفت: هزینه های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دستگاه های بهداشتی در شرایط کرونایی افزایش پیدا کرده است. در حقیقت هزینه ها سلامتی نسبت به سال قبل افزایش می یابد.

او با اشاره به این که کشور ما همیشه با حوادث و بلایای زیادی دست به گریبان است، افزود: باید توجه داشته باشیم که در بودجه ردیفی به نام هزینه های پیش بینی نشده داریم که اختصاص به حوادث غیرمترقبه (سیل، زلزله و بیماری های خاص) می یابد. این ردیف بودجه مبلغ قابل توجهی است. در سیلی که بیشتر نقاط کشور را درگیر کرده بود، از این ردیف بودجه و حتی صندوق توسعه ملی برداشت شد. بنابراین مشکل خاصی به وجود نیامد با وجود آن که خسارت های سیل بسیار زیاد بود.

این اقتصاد دان با اشاره به اوج بحث های کرونا در ایران گفت: امیدواریم برای سال 99 هزینه درمانی نماند. البته در بودجه 99 نیز بودجه حوادث غیرمترقبه نیز وجود دارد و دولت می تواند از آن استفاده کند بنابراین نگرانی عمده ای وجود ندارد. دولت در اواسط سال آینده امکان برداشت از صندوق توسعه ملی را هم در اختیار دارد. ضمن آن که می تواند درخواست اصلاح یا متمم بودجه بدهد.

دانش جعفری در پاسخ به این سوال که آیا قرنطینه نشدن شهرها به این دلیل نبوده که دولت بتواند درآمد مالیاتی خود را حفظ کند؟ گفت: تصمیمات دولت در مورد ادارات برای ایمنی بیشتر مردم است. اگر مردم کمتر به ادارات مراجعه کنند و ایمنی را در نظر گرفته اند. تصمیم دولت اصلا اقتصادی نیست. کسر ساعت کار نشان می دهد که دولت به جای درآمد مالیاتی، ایمنی مردم را در نظر گرفته است.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 550199 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟