اصول خانه تکانی در روزهای کرونایی

به گزار خبرنگار اجتماعی رکنا، آمارهای بیمارستانی نشان می دهد به طور کلی مراجعات به اورژانس به دلیل مسمومیت با گاز کلر که ماده پایه وایتکس است در ماه اخر سال بالا است. کمااینکه مراجعات به دلیل تروما نیز بالا می رود. بنابراین این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا بهتر است هم مرجعه های غیر ضروری به بیمارستان ها کم شود و هم بیشتر مراقب بود تا به دلیل کار با مواد شوینده دچار مشکلات تنفسی نشویم یا مجبور نباشیم برای درمان از خانه بیرون برویم.

شکوفه کریمیان کارشناس بهداشت در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که نزدیک عید هستیم و بسیاری از زنان دائم از مواد شوینده استفاده می‌کنند گفت: در درجه اول توصیه می‌شود که فعلا از خانه تکانی صرف نظر شود اما اگر لازم دیدند کاری را انجام دهند زنان و مردان سعی کنند حتما موقع خانه تکانی دهان و بینی خود را بپوشانند.

وی ادامه داد: مسئله ای که دیده شده این است که افراد برای شست و شو بهتر سطوح مواد شوینده را با یکدیگر مخلوط می‌کنند اما نکته بسیار مهمی که در استفاده از مواد شوینده حتما باید رعایت شود این است که به هیچ عنوان جوهر نمک و وایتکس نباید باهم مخلوط شود. همان محلول وایتکس و آب به نسبت یک به ۴۹ یا به زبان ساده سه قاشق در یک بطری نوشابه آب برای ضدعفونی سطوح مناسب است. همچنین پس از استفاده نیز باید در و پنجره ها کامل باز شود تا بوی وایتکس از بین برود.

کریمیان تاکید کرد: متاسفانه این روزها استفاده از محلول وایتکس برای سطوح در مقابله با ویروس کرونا خود معضلاتی به همراه داشته است مثلا بعضی ها نسبت را رعایت نمی کنند و وایتکس زیادی در آب محلول می کنند و این باعث سردرد یا مشکلات تنفسی می شود. کارشناسان توصیه می کنند دو یا سه قاشق وایتکس در یک بطری یک و نیم لیتری آب کافی ست.

این کارشناس بهداشت اظهار کرد: این محلول باید فقط یک بار روی سطوح آنهم با دستکش و در محیط باز کشیده شود چرا که این مسئله نیز برای ما مشهود بوده که بسیاری از زنان به دلیل استفاده نکردن از دستکش با مشکلات پوستی مواجه شده اند.

او با بیان اینکه نباید به خاطر یک امر غیر ضروری سلامت جسم و روان خود را به خطر بیاندازیم تصریح کرد: تصور غلطی در مورد ویروس کرونا وجود دارد که اگر در و پنجره ها باز شود ویروس از بیرون منزل به داخل خانه منتقل می شود اما این نکته را افراد باید بدانند که ذرات ویروس در هوا معلق نیستند و روی سطوح باقی می مانند بنابر این هنگام استفاده از مواد ضدعفونی کننده در و پنجره هارا با خیال راحت باز کنید.

کریمیان تشریح کرد: یک نکته مهم که فکر می کنم باید یادآوری کنم این است که محلول وایتکس تهیه شده بعد از ۲۴ ساعت خاصیت پاک کنندگی خود را از دست می دهد. اگر خانم ها می خواهند هرروز سطوح را تمیز کنند دقت کنند که هر روز باید محلول را تهیه کنند.

او اضافه کرد : اگر بنا به شستن پتو یا قالی را داشتند ترجیحا آنها را برای شست و شو به مراکز شست و شوی بیرون ارسال کنند همچنین اجناس را حتما با کاور تحویل بگیرند و هنگام تحویل پیش از ورود به خانه کاورها امحا و در کیسه های زباله دور انداخته شوند.

کریمیان با بیان اینکه می‌توان از آفتاب هم برای ضدعفونی پرده ها ، پتوها یا قالی ها استفاده کرد اضافه کرد: این روزها تلاش کنید، پرده ها را کنار بزنید و اجازه بدهید نور کامل در منزل بتابد. همچنین نایلون خرید هایی که از بیرون انجام می شود باید به همین صورت دور ریخته شود و وارد منزل نشود.

این کارشناس بهداشت در پایان بیان کرد: اگر قصد خرید آجیل دارید حتما دقت کنید که آجیل ها با پلاستیک پوشیده باشند و اطمینان حاصل کنید که مشتری ها به آجیل ها دست نمی زنند. محصولاتی که خریداری می شود در صورت امکان شست و شو شود چرا که ویروس کرونا با مواد شوینده به راحتی از بین می رود.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 550002 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟