تعطیلی صد در صدی مشاغل خرد با آمدن کرونا / دولت بسته حمایتی ندهد مشکلات جبران ناپذیری در راه است

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، به نظر می رسد دولت وظیفه دارد که با تمام مشکلات و کسری بودجه، در  شرایط فعلی از  اقشار آسیب پذیر حمایت کند زیرا حمایت امروز می تواند مانع شکل گیری بزه ها و مشکلاتی در آینده شود.

 دو نماینده مجلس از  کمک های حمایتی  که دولت می تواند برای این اقشار انجام دهد به رکنا گفتند:

در بودجه 99 حمایتی از اقشار آسیب دیده از کرونا وجود ندارد

مهدی تقوی، اقتصاددان در مورد اینکه دولت در این شرایط چه وظیفه در برابر مشاغلی دارد که در بحران کرونا دچار آسیب شده اند دارد  به خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: بودجه دولت به تصویب مجلس رسیده است ، زمان تصویب بودجه خبری از کروناویروس نبود. بنابراین در این بودجه حمایت از اقشار آسیب پذیر از شیوع کروناویروس وجود ندارد. اگر دولت بخواهد بودجه ای به این مهم اختصاص دهد باید در کمیسیون تلفیق مجلس مطرح شود. از سوی دیگر دولت باید برای دیوان محاسبات نیز گزارشی ارسال کند که پروسه ساده و آسانی نیست. تنها راه این است که شب عید مردم، به این مشاغل کمک کنند.

آسیب پذیری مستاجران

احمد انارکی محمدی، عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی نیز در این مورد گفت: قطعا دولت باید فکری به حال مشاغل خرد کند چرا که این قشر بسیار آسیب پذیر است و بسیاری از آنها مستاجر هستند. شغل این قشر صد در صد تعطیل شده اما هزینه ها و مشکلات شان پابرجاست. مجلس تعطیل بوده ولی دولت باید چاره ای برای این قشر بیندیشد.

مشکلاتی که در آینده قابل جبران نیست

در ادامه سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در مورد آسیب هایی که دوران کرونایی به  مشاغل خرد و خدماتی زده است چنین  به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: آسیبی که این اقشار در این دوران دیدند  یکی از موضوعات اساسی امروز جامعه ماست. مشاغل خرد، دستفروشان، مشاغل خدماتی، بعضی اغذیه فروشان، کارگران خدماتی و منازل و... در گذشته نیز با مشکلات عدیده ای دست به گریبان بوده اند و حال مشکلات آنها چند برابر شده است .

او با تاکید بر این که در حال حاضر کرونا اقتصاد بسیاری از کشورها را فلج کرده است، افزود: وقتی اقتصاد به کندی حرکت می کند، تمام صنوف را تحت تاثیر خود قرار می دهد. کروناویروس صنف های مختلف را درگیر کرده و در این شرایط نمی توان به اصناف رونق داد. این عدم رونق نه تنها در ایران بلکه کشورهای پیشرفته و دارای برنامه رخ داده است. کرونا ویروس بازدارنده است و اقتصاد را از رونق می اندازد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: حاکمیت و دولت در مقابل همه صنوف از جمله اصناف آسیب پذیر و در معرض خطر هستند مسئولیت بیشتری دارد. برخی اصناف با چند روز کار کردن صدمه می خورند اما از کار نمی افتند و از پا نمی آیند. در مقابل، مشاغلی (مانند دستفروشان، کارگران روز مزد و...) هستند که درآمدشان روزانه است و این افراد اگر یک روز کار نکنند به زمین می خورند دولت باید به کسب آنها رونق بدهد؟ این روزها که امکان رونق وجود ندارد. بنابراین باید بسته های حمایتی برای قشر آسیب پذیر تعریف شود و برای همه صنوف با توجه به نیازهایشان بسته های حمایتی ارائه شوند.

خدادادی با بیان این که در قانون برنامه ششم توسعه دولت را موظف کردیم که از اقشار آسیب پذیر و زیرخط فقر حمایت های مستمر داشته باشد، تاکید کرد: سال 98 نیز در ردیف بودجه های مصوب 14میلیارد تومان برای ایجاد رفاه عمومی در جامعه در نظر گرفته شد. معتقدیم رفاه عمومی ارتباط مستقیمی با امنیت ملی دارد. اگر رفاه عمومی با مشکل روبرو شود قطعا زیرساخت و ساختار امنیت ملی دچار مشکل می شود. اگر دولت طبق مسئولیت خود خدمات و بسته های حمایتی به قشر آسیب پذیر و در معرض خطر ارائه نکند مشکلاتی به وجود می آید که در آینده قابل جبران نیست.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 548997 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟