روش صحیح خانه تکانی در روزهای کرونایی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، دو هفته ای است که کشور با کرونا درگیر است و بسیاری از شهروندان ما در خانه های خود به دلیل در امان ماندن از این ویروس در خانه مانده اند که همین مسئله با توجه به نزدیکی عید باستانی نوروز باعث شده است تا آیین خانه تکانی را انجام دهند.

کوثر فرهادی کارشناس بهداشت و فناوری اطلاعات در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسئله که مردم چگونه می‌توانند با توجه به شیوع کرونا خانه تکانی کنند بیان کرد: ما همیشه فرایند خانه تکانی را در هر شرایطی داشته ایم اما آماری که از سال گذشته وجود دارد این را به ما نشان می‌دهد که مسمومیت با مواد ضد عفونی کننده به دلیل اینکه پایه بیشتر این مواد کلر است خیلی در این ایام شایع بوده که حتما با توجه به شیوع کرونا مردم باید مراقب باشند تا به دلیل وسواس زیاد مسموم نشوند.

وی ادامه داد: امسال شاهد این موضوع هستیم که بسیاری از افراد عید و خانه تکانی را نادیده گرفته اند اما با توجه به اینکه دائم از مواد شوینده به خصوص وایتکس برای ضد عفونی کردن خانه استفاده می‌کنند این مشکل مسمومیت شایع شده است و بسیاری از بیمارانی که به اورژانس ها مراجعه می‌کنند از همین مسئله رنج می‌برند.

فرهادی تاکید کرد: خانه تکانی هیچ ایرادی ندارد اما باید حتما یکسری از نکات را رعایت کرد. نکته نخستی که باید به آن توجه کرد این است که موقع شست و شو حتما درها و پنجره ها را باز کنند چراکه تصور غلطی مبنی بر این موضوع وجود دارد که اگر پنجره و درها باز باشد آلودگی به منزل می‌آید در حالی که کارشناسان بهداشتی در تحقیقات اخیر خود به این موضوع پی برده اند که باز کردن درها و پنجره ها هنگام استفاده از مواد شوینده بهترین کار ممکن است.

این کارشناس بهداشت با بیان اینکه ماده شوینده تنها در یک دقیقه آلودگی یا ویروس را از بین می‌برد تصریح کرد: برای نظافت حتما از دستکش استفاده کنید چراکه مشاهده می‌شود مصرف وایتکس بالا رفته که برخورد زیاد پوست با این ماده شوینده باعث بیماری پوستی می‌شود.

او اضافه کرد: فاصله افراد باید با مواد شوینده حفظ شود یعنی اگر در محلی از وایتکس استفاده کردند از آن دور شوند و در هوای ازاد بایستند.

فرهادی در پایان با تاکید بر این موضوع که بهتر است افراد خود خانه هایشان را تمیز کنند خاطرنشان کرد: اگر وسیله را را برای شست و شو به خارج از خانه ارسال کردید حتما باید با کاور به خانه بیاورند سپس کاور را دور انداخته و اگر امکانش وجود داشت در معرض آفتاب قرار دهید.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 548431 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟