نیازی به تاریخ سازی نداریم / زبان مادری ایران به قدمت تاریخ

به گزارش خبرنگار اجتماعی  رکنا، روز 2 اسفند ماه یا 21 فوریه از طرف یونسکو به عنوان روز جهانی زبان مادری نامگذاری شده است. می‌توان گفت که کودک حتی در رحم مادر خود با زبان مادریش آشنا می‌شود که هنگام بدنیا آمدن که گریستن را آغاز می‌کند اگر با او به زبان مادریش سخن گفته شود، گریه اش را قطع می‌کند. این مسئله توسط پژوهشگران اثبات شده است که اهمیت گرامیداشت این زبان را به ما می‌رساند.

از نظر علمی وقتی فرد از به زبان مادری خود سخن می‌گوید بین ذهن و دهان او رابطه ای مستقیم برقرار می‌شود یا شاید بهتر است بگوییم بین قلب، ذهن و دهانمان رابطه ای تنگاتنگ برقرا می‌شود. همین مسئله اهمیت زبان را به ما می‌رساند.

حال زبان مادری ما و بسیاری از کشور های منطقه فارسی است که با توجه به مسائل بالا می‌توان از آن برای زندگی بهتر در جوامع استفاده کرد.

زبان آذری از فارسی آذرآبادگان

امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره زبان فارسی به عنوان زبان مادری ایرانیان گفت: اصل زبان فارسی قدمتی به تاریخ ایران دارد اما از آنجایی که سرزمین ما از یک تمدن 9000 ساله برخوردار است و اقوام گوناگون در آن زندگی میکردند، گویش های محلی نیز شکل گرفته است. برای مثال زبان آذری از فارسی آذرآبادگان بوده است.

زیبایی لهجه خراسانی

وی ادامه داد: بزرگترین شعرای ما آذری بوده اند که این مسئله نشان می‌دهد ما با یک جامعه متنوع و تاریخی روبرو هستیم که از زیبایی منحصر به فردی برخوردار است. از طرفی ما لهجه های مخصوصی نیز در نقاط مختلف کشورمان داریم که مهم ترین آن در مناطق مختلف خراسان است.

زبان فارسی هویت میهنی

قرایی مقدم اضافه کرد: تنها در یک ناحیه بجنورد چندین گویش اعم از ترکمن، تات و فارس وجود دارد. در کل زبانی فارسی تاریخی هزار ساله دارد که حتی 1400 سال قبل وقتی می‌خواستند زبان فارسی را از بین ببرند فردی مانند یعقوب لیث درباره زبان عربی می‌گوید: چیزی را که من نمی‌فهمم، چرا باید گفت؟ بنابراین بعد او زبان فارسی دوباره رونق گرفت و تا امروز به عنوان یک هویت ملی و میهنی دوام آورده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه زبان فارسی عامل انسجام، وحدت و یکپارچگی ایران است تاکید کرد: ما در ناحیه خورآسان به معنای جایی که سرزمین خورشید است می‌بینیم که زبان فارسی در همه جا گسترش می‌یابد. این مناطق عبارتند از تاجیکستان، ترکمنستان، بخارا، سمرقند، آذربایجان، افغانستان، پاکستان و حتی هند نیز اگر استعمار انگلیس وجود نداشت امروز فارسی زبان بود.

ایران منبع تاریخ و فرهنگ و هنر

قرایی مقدم در پایان بیان کرد: ما باید کاری کنیم تا تحریکات بیگانگان بگونه ای نباشد که وحدت و انسجام کشور ما از بین برود. بنابراین ما باید قدر زبان فارسی را بیش از بیش بدانیم چراکه عامل ماندگاری ماست کمااینکه بسیاری از کشور ها سعی می‌کنند تا یا تاریخ خود را زنده کنند یا تاریخی برای خود بسازند در حالی که ما منابع ارزشمندی از تاریخ، فرهنگ و هنر داریم.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 545057 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟