به نام مامور شهرداری، کف خیابان ها را به دستفروشان کرایه می دهند/ پاسخ شهرداری تهران

به گزارش گروه اجتماعی رکنا، هر ساله نزدیک به عید نوروز، مدیریت شهری به یاد دستفروشانی می افتند که پیاده روها را قرق می کنند و شرایط بد اقتصادی باعث شده که تعداد دستفروشان بیشتر شود و مسلما ساماندهی آنها نیز دشوارتر می شود.

اما با آمدن عید، باز هم دستفروشان و ساماندهی آنها به دست فراموشی سپرده می شوند.

مصوبه لازم اجرایی که شهرداری اجرا نکرده است

حجت نظری، عضو شورای شهر تهران در این مورد ساماندهی بدون سامان مانده دستفروشان  به خبرنگار اجتماعی رکنا تاکید کرد: حدود یکسال و نیم پیش طرحی به نام «ساماندهی مشاغل سیار و بی کانون» توسط اعضای شورای شهر تهران مطرح شد. در نهایت در اواخر بهمن ماه سال گذشته این طرح به تصویب رسیده و به هیئت تطبیق رفت تا نظر این هیئت نیز اعلام شود.

هیئت تطبیق اعتراض یا مخالفتی در مورد این مصوبه نداشت و از اواسط اسفند سال 97 این مصوبه برای شهرداری لازم الاجرا بوده و هست اما تا به امروز اتفاقی در این حوزه رخ نداده است و این تعلل جای نگرانی دارد. با کمال تاسف، شهرداری نه تنها اراده برای اجرای این مصوبه نشان نداده، بلکه اصلاحیه ای برای این مصوبه ارائه کرده است. اصلاحیه شهرداری درباره کمیته سیاستگذاری و نظارت است و اعضای شورای شهر تهران را از این کمیته حذف کرده است.

متاسفانه در طول یکسال اخیر این کمیته یکبار تشکیل شده است. با نظر قالب اعضا تصویب شد که لایحه بهای خدمات به شورای شهر تهران ارائه شود و این لایحه به شورای شهر تهران ارائه شد اما اتفاق اجرایی در این مورد رخ نداد. شهرداری تهران صرفا در راستای اجرای نکردن این مصوبه است نه اصلاح مصوبه، تا به امروز اراده جدی معاونت خدمات شهری برای ساماندهی دستفروشان، ون ها و وانت بارها وجود نداشته است و در همان جلسه کمیته سیاستگذاری و نظارت فقط در مورد ون ها و وانت بارها صحبت شد و برای ساماندهی دستفروشان دغدغه جدی نداشتند. ارائه این لایحه نیز در همین راستاست.

نمی خواهیم مدیران شهری به هیئت تخلفات کشیده شوند

این عضو شورای شهر تهران با اشاره به این که اگر شهرداری این لایحه که شورای شهر تهران شده را پس نگیرد، افزود: در صحن علنی شورای شهر مسائلی را مطرح می کنم که به نظرم به نفع مدیران این حوزه نیست. پیشنهاد من این است که لایحه را پس گرفته و نسبت به مصوبه شورای شهر تهران تعلل نکند و بیش از این خودشان را شرمنده مردم نکنند.

اجاره کف خیابان ها در مقابل بی تفاوت به ساماندهی دستفروشان

عدم اجرای مصوبه شورای شهر می تواند برای مدیران شهرداری تبعاتی همچون ورود به هیئت تخلفات و... را در پی داشته باشد. ما به هیچ وجه دنبال این نیستیم که مدیران شهرداری به هیئت تخلفات کشیده شوند و آینده کاریشان با مشکل روبرو شود. بنابراین بهتر است شهرداری با اجرای مصوبه شورای شهر تهران با فسادی که در کف خیابان صورت می گیرد، مبارزه کنند. افرادی به نام شهرداری  مبادرت به اخذ وجوهی از دستفروشان می کنند ، به عبارتی کف خیابان های شهر را اجاره می دهد تا دستفروشان را جمع آوری نکنند که  این اقدام غیرقانونی است. این افراد مورد تایید نیستند و به نظر می رسد معاونت خدمات شهری و شرکت ساماندهی مشاغل اراده جدی خود را در مبارزه با این فساد و ساماندهی دستفروشان نشان دهند.

شهرداری بدون مجوز اقدام نمی کند

و اما شهرداری تهران در برابر سخنان حجت نظری - عضو شورای شهر تهران چنین در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا واکنش نشان داد.

غلامحسین محمدی، مشاور شهردار و رئیس مرکز ارتباطات و امور بین الملل شهرداری به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: شهرداری نمی تواند کف خیابان را به مردم یا دستفروشان اجاره دهد و طبق ضوابط عمل می کند. اگر تخلفی در این مورد صورت گیرد مردم می توانند فرد خاطی را به بخش های نظارتی شهرداری معرفی کنند. چنین قاعده ای وجود ندارد که دستفروشان به شهرداری هزینه ای پرداخت کنند. اجاره دادن مکانی که مجوز قانونی برای اجاره ندارد، تخلف محسوب شده و شهرداری با خاطی برخورد می کند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 543853 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟