نان آوران کوچک، قهرمانان بزرگ + فیلم
حجم ویدیو: 22.13M | مدت زمان ویدیو: 00:02:03

به گزارش خبرنگار اجتماعی  رکنا، کودک کار یکی از معضلات جامعه حاشیه نشین است که برای رفع آن باید اقداماتی اساسی انجام شود. اما بیشتر از حل معضل کودکان کار هدف ما باید دانستن نحوه برخورد ما با این افراد باشد.

شاید بسیاری از مردم به خاطر اینکه کودک کاری برای فروش فال راه آنها را بسته، آزرده خاطر شده باشند، شاید بسیاری از افراد به دلیل اینکه کودک کاری پشت یک چراغ قرمز شیشه ماشین آنها را تمیز کرده، عصبانی شده باشند. اما این نکته را باید در نظر گرفت که آیا خود خواسته این کودکان به این راه کشیده شده اند یا جبر عامل این اتفاق بوده است!

روز پنجشنبه و جمعه هفته ای که گذشت در مجموعه ورزشی آفتاب انقلاب سومین دوره مسابقات دو ومیدانی پرشین جمعیت امام علی (ع) با حضور بیش از صدها نفر کودک کار از سراسر کشور برگزار شد.

چهره این کودکان در لباس های ورزشی مانند قهرمانان کوچکی بود که برای برنده شدن در یک مسابقه کشوری دور هم جمع شده بودند.

چهره هایشان قبل از آغاز مسابقه پر از استرس بود و حتی در حین مسابقه تا جایی که توان داشتند برای پیروزی گام بر می‌داشتند.

بعد از پایان یکی از این مسابقات، دهقانی صفت 16 ساله که از سیستان و بلوچستان به تهران آمده بود گفت که پنجشنبه در مسابقه پرتاب وزنه در رده نوجوانان مقام سوم را کسب کرده و امروز نیز در دو و میدانی مقام دوم را بدست آوردم.

وقتی به او گفتم که چه حسی داشتی اظهار کرد: حس خوبی بود اما مسئله ای که وجود داشت این بود که من تمرین زیادی نکرده بودم اما باز با امیدم که به خدا بود، مقام دوم را کسب کردم. مسابقات نیز خیلی خوب بودند و از تمامی ورزشکاران می‌خواهم که همیشه ورزش کنند تا سلامت باشند.

بعد از گفت‌وگو ، یک موز دستم بود ؛ آن را برای ایجاد دوستی بیشتر به  دهقانی صفت دادم اما وقتی به سالن مسابقات رفتم، آن موز دست کوچکترین ورزشکار سیستان و بلوچستان بود. شاید این پسر 16 ساله مقام دوم را در مسابقه کسب کرد اما بدون شک در مرام و معرفت مقام نخست را کسب کرد.

رضا شفاخواه مسئول سومین مسابقات دو و میدانی پرشین جمعیت امام علی (ع) در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره این مسابقات گفت: این مسابقات توسط جمعیت امام علی در حال برگزاری است که حدود 196 شرکت کننده در رده پسران و 180 شرکت کننده در رده دختران حضور دارند. این افراد از استان هایی مثل تهران، قم، کرج، کرمانشاه، خوزستان، قم و سیستان و بلوچستان حضور دارند.

وی در پاسخ به این سوال که چه جوایزی برای برندگان در نظر گرفته شده است مطرح کرد: برای برندگان کارت های هدیه در نظر گرفته شده است. این بچه ها کودک کار بوده و به نوعی نان آور خانواده هستند بنابراین ما نیز تلاش کردیم تا با این جوایز یک نقدینگی برای بچه ها فراهم کنیم.

شفاخواه تاکید کرد: جدای از این سه دوره مسابقات دو و میدانی ما پنج دوره مسابقات فوتبال لیگ پرشین را برگزار کرده ایم. این بچه ها در طول سال تمرین می‌کنند تا دو روز در طول سال، برای این مسابقات به تهران بیایند.

او ادامه داد: ورزشی که ما در جمعیت امام علی تعریف کرده ایم مختص به مناطق حاشیه نشین است و جای خالی مسئولان را در این زمینه پر می‌کنیم. یکی از مهم ترین مسائلی که در مسابقات مدنظر ماست بحث هویت بخشی به این بچه ها است تا بتوانند راه و روش درستی را در زندگی انتخاب کنند.

این عضو جمعیت امام علی با بیان اینکه کلیه هزینه های این مسابقات توسط خیرین تامین می‌شود خاطر نشان کرد: کار ما ارائه یک الگو بود تا نشان بدهیم ما با دستان خالی می‌توانیم چنین مراسم هایی را برگزار کنیم بنابراین در کشور نیز نیاز به یک مسئولیت پذیری توسط مسئولین است تا بتوانیم در رشته های مختلف چنین برنامه هایی را برای مناطق محروم اجرا کنیم که نتیجه آن سلامت جامعه خواهد بود.

گفتنی است در این مسابقات امید جمشیدی از پرشین ملک آباد مقام دوم ماده پرتاب وزنه، جهانشیر علیزاده مقام نخست دو 400 متر، امیرحسین خینا مقام نخست، امیر حسین محبی در پرتاب وزنه مقام وزنه، فرشید نیازی دو مدال طلا در پرتاب وزنه و دو، حبیب نظری از جوانرود در پرش طول مقام نخست را کردند.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 541688 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟