علت مرگ پرندگان میانکاله برای انسان خطرناک نیست / مرگ 8000 پرنده در تخلیه نادرست فاضلاب ها

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مرگ هزاران پرنده مهاجر و بومی آبزی و کنار آبزی در منطقه میانکاله واقع در شرق مازندران از چهارشنبه هفته گذشته بر صدر اخبار محیط زیستی قرار دارد. طبق آخرین آمار نزدیک به 8000 پرنده تلف شده اند.

این در حالی است که پس از گذشت نزدیک به یک هفته استاندار مازندران در بازدید از منطقه میانکاله از دستگاه‌های ذیربط بویژه دامپزشکی و محیط زیست خواست تا پیگیری‌هایشان را به صورت جدی برای مشخص شدن مرگ دسته‌جمعی پرندگان مهاجر در میانکاله ادامه دهند.

اما باید گفت که در سال 95 نیز مشابه این اتفاق در منطقه رخ داد که پس از بررسی های بسیار زیاد مشخص شد که این پرندگان حامل آنفولانزای پرندگان هستند و حتی جان انسان ها نیز به خطر افتاد اما با پیگیری های به موقع آن مسئله بخیر گذشت. حال بعضی از کارشناسان نیز مطرح کرده اند که عامل مرگ این پرندگان ممکن است آنفولانزای پرندگان باشد.

کیانوش جهانپور -رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت-در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا درباره این موضوع که آیا احتمال وجود آنفولانزای پرندگان وجود دارد، گفت: نخستین موضوعی که باید در این زمینه روشن شود، این است که آیا این بیماری ویروسی است یا خیر؟ بعد از این باید دید که آیا این بیماری می‌تواند مشترک بین انسان حیوان باشد . ما هنوز پاسخ به سوال های ابتدایی را نداده ایم فلذا صحبت کردن درباره این موضوع که ممکن است بیماری به انسان منتقل شود فعلا به دلیل نداشتن اطلاعات منتفی است.

وی ادامه داد: ممکن است این اتفاق به دلیل آلودگی زیست محیطی و مشکلاتی که حاصل از تخلیه فاضلاب ها می‌شود اتفاق افتاده باشد. لذا با اطلاعات کنونی ما موضوع ویروس و بیماری مشترک انسان و حیوان منتفی است.

جهانپور در پایان گفت: دانشگاه علوم پزشکی گلستان و مازندران در این زمینه ورود پیدا کرده اند و مسئله ویروسی بودن این پرنده ها ثابت نشده است . علت این مسئله بیشتر آلودگی های زیست محیطی و تخلیه نادرست فاضلاب های منطقه  است.

 

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 538904 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟