اکثر درخواست های نفقه به طلاق ختم می شود/ زن تمکین نکند، نفقه پرداخت نمی شود

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، نفقه یعنی تأمین همه هزینه های متعارف و متناسب هزینه زندگی زن که شامل خانه، اثاثیه، منزل، غذا، لباس، دارو و درمان بوده که از زمان عقد دائم بر عهده شوهر است. محاسبه میزان نفقه بر مبنای شئونات خانوادگی زن، عرف و عادت ساکنان هر منطقه و وضع مالی مرد است.

سمیه جدی حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره چگونگی اعلام دادخواست دریافت نفقه گفت: نفقه برای دو گروه همسر و فرزندان و اقوام در نظر گرفته می‌شود. نفقه ای که به همسر تعلق می‌گیرد هم می‌تواند مربوط به گذشته و هم مربوط به حال(از امروز به بعد) باشد.

وی ادامه داد: پرداخت نفقه توسط زوج منوط به این است که زوجه تمکین کند. که اگر تمکین نکند، عنوان ناشزه بر وی تعلق می گیرد و در نتیجه پرداخت نفقه از عهده شوهر او ساقط می شود. یعنی زوجه ای که تمکین نکند نفقه به او تعلق نمی‌گیرد. بنابراین زنی که خانه خود را ترک کرده نمی‌تواند دادخواست بدهد که من نفقه خود را می‌خواهم.

این وکیل پایه یک دادگستری درباره چگونگی دریافت نفقه اظهار کرد: دادخواست باید حتما در اوراق شکلی متحد الشکل مطرح شود. زن باید در دادخواست مشخص کند که نفقه خود را از چه تاریخی تا چه تاریخی می‌خواهد.

جدی تاکید کرد: اگر یک زن بخواهد نفقه حال خود را مطالبه کند در آن هیچ مشکلی وجود ندارد اما اگر بخواهد نفقه گذشته خود را مطالبه کند با مشکلاتی روبرو خواهد شد. اگر یک زن با همسر خود زندگی می‌کند کار سختی پیش رو ندارد چرا که همسر باید ثابت کند که نفقه خود را پرداخت کرده است. وقتی زن و شوهر با یکدیگر زندگی می‌کنند اصل بر این است که همسر نفقه زوجه را پرداخت می‌کند.

این حقوقدان با بیان اینکه اگر زوجین با یکدیگر زندگی نکنند زن نمی‌تواند برای گرفتن نفقه مطالبه کند گفت: البته این موضوع نیز وجود دارد که زنان به عنوان یک اهرم فشار به مرد استفاده کند. یا اینکه زن نیاز به کمک مالی دارد و همسر نیز به او کمک مالی نمی‌کند که در نهایت مجبور می‌شود از مراجع قضایی برای مطالبه حقوق قانونی خود استفاده کند.

سمیه جدی در پایان در پاسخ به این سوال که زنانی که دادخواست نفقه می‌دهند در زندگی خود به مشکل نمی‌خورند اظهار کرد: زندگی آنها به مشکل برخورده است که به اینجا رسیده، زندگی که همه چیزش بر وفق مراد ا ست، زن و مرد وظیفه خود را می‌داند. اغلب درخواست های نفقه در مراحل طلاق مطرح می شود.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 532388 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟