شیوه ترور سردار سلیمانی اسراییلی است / توئیت دوم ترامپ تکراری است

علی بیگدلی مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌المللی در گفت‌وگو با خبرنگار رکنا، درباره توییت های اخیر دونالد ترامپ اظهار کرد: توییت نخست ترامپ که پرچم آمریکا بود نشان دهنده حس ناسیونالیستی و یک جور خودشیفتگی حزب جمهوری خواه است که به دلیل در آستانه انتخابات بودن آمریکا، ترامپ به دنبال جمع کردن افراد بیشتری دور خود است.

وی ادامه داد: توییت دوم او مبنی براینکه ایران در همه جنگ ها شکست خورده اما تمام مذاکره ها را پیروز شده است، تکراری بوده و در گذشته نیز بارها به این موضوع اشاره کرده است.

این مدرس دانشگاه با بیان اینکه درباره جنگ یکسری حدسیات وجود دارد اضافه کرد: از نظر ژئو استراتژیک و ژئوپلوتیک در منطقه بسیار خطرناکی این اتفاق رخ داده و برای مقامات مسئول ما سخت است که تصمیم واحد بگیرند و اگر دست به اقدام انتقام جویانه ای بزند کار خطرناکی است.

بیگدلی افزود: ما نباید بحث انتقام جویی را دائم مطرح کنیم و سطح توقعات جامعه را بالا ببریم چرا که اگر کاری نکنیم باعث انفعال خواهد شد و اگر دست به انتقام بزنیم ممکن است که با سیاست انتقام جویانه تری از سوی آمریکا مواجه شویم. بنابراین لحظه بسیار حساسی است که باید هر تصمیم با تدبیر و مدیریت درستی انجام شود.

این کارشناس مسائل بین‌المللی با بیان اینکه سردار سلیمانی یک شخصیت بزرگی بود تصریح کرد: مثلث آمریکا، اسرائیل و دولت عراق این چتر امنیتی و جاسوسی را در ترور سردار سلیمانی به وجود آوردند. من دولت عراق را در این زمینه بی تقصیر نمی‌دانم و به نظر من غیر ممکن است که مسئولان رده بالای عراق از این مسئله خبر نداشته باشند. کما اینکه در حمله به پایگاه حزب الله نیز می‌گفتند ما خبر نداریم اما بعد اظهار کردند که 3 ساعت قبل با خبر شدیم. بنابراین این ترور مسئله محرمانه ای بوده که مقامات عراق نیز از آن با خبر بوده اند.

بیگدلی در پایان خاطرنشان کرد: شیوه ترور نیز به روش اسراییلی بود و آمریکا برای اینکه دست به یک نمایش قدرت بزند اینکار را انجام داد تا ترامپ آبرویی برای حزب خود خریداری کند. بنابراین از نظر ژئوپلوتیک و ژئو استراتژیک در لحظه های حساسی هستیم و من به مقامات خود توصیه می‌کنم که با تدبیر در این مسئله تصمیم بگیرند.

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 531656 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟