مرد بانه ای چطور جان 250 کولبر را نجات داد؟ + عکس

به گزارش رکنا، شاید حافظه‌تان به روزهایی که هنوز جنگ جهانی اول شروع نشده بود و شهر بانه برای نخستین‌بار در زبانه‌های آتش سوخت، یاری نکند، هنوز شعله‌های جنگ جهانی دوم مردمان این دیار را در آتش می‌سوزاند؟

کمی پایمان را فراتر می‌گذاریم به سال‌هایی که آتش دشمن از مرزهای کشور همسایه به داخل کشور زبانه کشید و در این شرایط مناطق مرزی بیش از سایر نقاط در تیررس این آتش‌ها بودند، آن روزها بانه زنده بود و در اوج محرومیت مقاومت می‌کرد.

8 سال جنگ تحمیلی با پیروزی ایران تمام شد که نه به واسطه تجهیزات جنگی و حمایت کشورهای غرب و شرق، بلکه با دست خالی و تنها با تکیه بر نیروی ایمان و ایثارگری‌های مردمان همین نقطه‌های صفر مرزی که سنگر را خالی نکردند و در کنار رزمندگانی به میدان پیکار با دشمنان آمدند و خون پاکشان را تقدیم دین و انقلاب کردند.

مسیر ۲۷۰ کیلومتری مسیر سنندج به بانه را به دنبال سوژه‌مان در پیش می‌گیریم، مسیری که انتهایش به واحد تولیدی «صنایع روشنایی ایران زمین» ختم می‌شود. آنجایی که نبض حیات تولید با وجود تمام مشکلات اقتصادی و تحریم‌ها می‌زند.

واحد تولیدی لامپ کم‌مصرف ایران زمین بانه امروز برای 250 نفر به صورت مستقیم اشتغال ایجاد کرده است، افرادی که قبل از روشن شدن چراغ‌های این واحد تولیدی در کوه‌های صعب‌العبور این شهرستان مرزی مشغول کوله‌بری بودند ولی امروز در مسیر چرخاندن چرخ‌های تولید صنعت روشنایی کشور در شهرک صنعتی بانه ایفای نقش می‌کنند.

فرهاد سعیدی کارآفرین جوان بانه‌ای و مدیرعامل این واحد تولیدی که متولد سال 54 است، می‌گوید: از زمانی که به خاطر دارم مردم این منطقه مرزی مانند بسیاری از مردمان مرزنشین کشور برای امرار معاش کوله‌بری می‌کردند.

گاهی با کول و گاه با قاطر از آن سوی مرز در سرما و گرما بار سنگین را از پیچ و خم کوه‌ها باید عبور می‌دادند، دیدن سختی‌هایی که اطرافیان در این مسیر می‌کشیدند همواره مرا رنج می‌داد و در تمام آن روزهای سخت تنها یک آرزو در سر می‌پروراند، حرکت در مسیر تولید...

سال 86 به هدف رسید و توانست شرکتش را با عنوان « شرکت باران تجارت پوریا» ثبت کند و 6 سال بعد هم یعنی در اوایل سال 92 کارخانه تولید لامپ کم مصرف را به بهره‌برداری رساند و وارد مدار تولید کرد.

سرمایه‌اش اندک بود خوب می‌دانست «سنگ بزرگ علامت نزدن است»، این بود که کار را از مقیاس کوچک آغاز کرد، راه‌اندازی یک سوله 500 متری و تولید 10 هزار عدد لامپ کم مصرف آغاز راهی بود که کاک فرهاد گام در آن نهاد...

واحد تولیدی این کارآفرین بانه‌ای در ابتدا ورشکست شد حتی تا مرز تعطیلی هم پیش رفت، اما این شکست عزم آقای سعیدی را سست نکرد و این کارآفرین سختکوش اجازه نداد این شکست پایان راهش شود با عزم و تلاش و همراهی خانواده دوباره قامت راست کرد.

مساحت واحد تولیدی آقای سعیدی از 500 متر به 3 هزار متر ارتقا پیدا کرد و ظرفیتی که الان سالانه حدودا 3 میلیون و 500 هزار عدد انواع لامپ در آن تولید می‌شود.

اکثر افرادی که امروز در این واحد تولیدی مشغول به فعالیت هستند افرادی بوده‌اند که زمانی کوله‌بری می‌کردند.

مددجویان کمیته امداد نیز بخشی از نیروهای کار این واحد تولیدی را تشکیل می‌دهند، افرادی که امروز در سایه چراغ‌های روشن این واحد تولیدی به توانمندی رسیده‌اند.

واحد تولیدی صنایع روشنایی ایران زمین هم‌اکنون حدود 200 قلم کالا از جمله انواع لامپ‌های کم مصرف، ال‌ای‌دی و پروژکتور و پنل‌های سقفی روکار، توکار و غیره را تولید می‌کند، محصولاتی که همگی به مهر استاندارد ممهور هستند حتی برای محصولاتی که استاندارد اجباری ندارند در این کارخانه استاندارد تشویقی از سازمان استاندارد ایران دریافت شده است.

عرضه محصولات روشنایی ایران زمین در بازارهای خارجی

هرچند محصولات تولیدی این کارخانه در کل استان‌های کشور توزیع می‌شود و تولیدات «صنایع روشنایی ایران زمین» در همه استان‌ها نمایندگی فروش دارد، اما این ظرفیت صاحبان این واحد تولیدی را از بازارهای خارجی هم غافل نکرد و عزمشان را با توجه به توانایی و تجربه‌ای که در حوزه بازرگانی داشتند برای گام نهادن در این مسیر جزم کرد.

این بود که عرضه تولیدات صنایع روشنایی ایران زمین از مرزهای کشور فراتر رفت و بخشی از لامپ‌ها‌ی تولیدشده این واحد تولیدی از طریق مرزهای رسمی کشور به اقلیم کردستان عراق و آذربایجان صادر می‌شد.

بازار سوریه از دیگر بازارهایی بود که محصولات این واحد تولیدی در صفری‌ترین نقطه مرزی کردستان پایشان به آنجا باز شد و مشتریان زیادی را جذب خود ساخته‌اند.

روند صادرات محصولات «صنایع روشنایی ایران زمین» به خارج از کشور تا سال گذشته با قدرت ادامه یافت، اما امسال با توجه به بالابودن تقاضا در بازار داخلی و برابری نیاز داخل با میزان تولید فعلی این کارخانه عملا امکان صادرات به خارج از کشور را ندارد.

این کارآفرین بانه‌ای البته معتقد است اگر زمینه توسعه واحد تولیدی که دارند از این فراتر برود قطعا با توجه به اعلام نیاز و مطالبه‌ای که از خارج از مرزهای کشور به ویژه در کشورهایی که قبلا نیز صادرات به انجا انجام گرفته اقدام به صادرات محصولاتشان خواهند کرد.

اشتغال‌زایی برای 250 نفر از مرزنشینان بومی

کسب و کار خانوادگی عنوانی است که آقای سعیدی برای واحد تولیدی‌اش از آن نام می‌برد و می‌گوید: کسب و کار خانوادگی که به همت برادران سعیدی در بانه کلید خورد، امروز بستر اشتغال بیش از 250 نفر را به صورت مستقیم فراهم کرده است.

بر خلاف بسیاری از واحدهای تولیدی که همواره برای توسعه و رونق به دنبال دریافت تسهیلات هستند، آقای سعیدی مانند بسیاری از مردمان بانه هیچ تسهیلاتی برای راه‌اندازی این کسب و کار موفق دریافت نکرده و با تلاش خود توانسته پای سرمایه‌گذار خارجی را هم به کشور باز کند.

این کارآفرین موفق بانه‌ای، نقل و انتقال ارز، نوسانات نرخ ارز، حمل و نقل دریایی و عدم ثبات قیمت مواد اولیه در داخل کشور، کندی گردش عملیات بانکی و نبود نیروی کار متخصص در این شهرستان مرزی را از عمده مشکلاتی دانست که با آن مواجه است.

در حالی که شرایط اقتصادی چرخ‌های بسیاری از واحدهای تولیدی را کند کرده و شاید در چنین وضعیت کمتر کسی تمایل به توسعه و سرمایه‌گذاری در این عرصه داشته باشد، آقای سعیدی با دید روشن به آینده می‌نگرد و از برنامه‌هایی که برای توسعه هرچه بیشتر این صنعت در سر می‌‌پروراند برایمان می‌گوید: اینکه به فکر توسعه کسب و کار برای ایجاد ظرفیت اشتغال‌زایی تعداد بیشتری از همشهریان است.

تامین مواد اولیه و تجهیز خطوط تولید مورد نیاز از بازار داخل کشور در صورت امکان، بی‌نیاز شدن از تامین مواد اولیه از تامین کنندگان خارجی برنامه و چشم‌انداز روشنی است که این کارآفرین بانه‌ای برای ادامه مسیر در واحد تولیدی «صنایع روشنایی ایران زمین» برای خود تعریف کرده است.

او که در حال حاضر مشغول طراحی طرح توسعه کارخانه است، می‌گوید: 80 درصد از مواد اولیه این واحد از طریق تامین کنندگان داخلی تامین می‌شود اما هدف ما تامین 100 درصد این مواد اولیه در داخل است که امیدواریم روزی به این هدف که دور از تصور نیست دست پیدا کنیم.

60 درصد بازار لامپ ایران در دست کردهاست

پیمان الماسی معاون امور صنایع سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم می‌گوید: تقریبا حدود 60 درصد از بازار لامپ در کشور دست کردها است.

اینکه این بازار از چه زمانی در دست کردها به ویژه کردهای بانه و سقز بوده به طور دقیق مشخص نیست اما حکایت در این عرصه از زمانی آغاز شده که مردمان این دیار لامپ‌ را از آن سوی مرزها به این طرف وارد و در نقاط مختلف کشور عرضه می‌کردند.

بانه‌ای‌ها در حقیقت زمانی واردکنندگان اصلی لامپ‌های آماده به کشور بودند به گونه‌ای که برخی برندها توسط همین مردمان در کل کشور جا افتاد و به نوعی سرشناسان این حوزه به شمار می‌آیند.

با مصوبه هیئت وزیران مبنی بر ممنوعیت واردات و ثبت سفارش، لامپ‌های رشته‌ای التهاب، ارائه تسهیلات برای تغییر وضعیت صنایع و ممنوعیت استفاده در ادارات دولتی به تاریخ 26 فروردین سال 95 و ابلاغ آن در10 خردادماه همان سال به گمرکات سراسر کشور فعالین این عرصه به نوعی با مشکل مواجه شدند.

بسیاری از سرمایه‌گذارانی که در زمینه تولید لامپ‌های کم مصرف در شهرهای دیگر کشور سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بانه‌ای هستند، افرادی که زمانی واردکنندگان اصلی لامپ‌های آماده بودند، وارد چرخه مونتاژ این محصول شده و با وارد کردن مواد اولیه و سرهم کردن آن در این سوی مرز به چرخه تولید وارد شدند و با حمایت آنان صنعت تولید و مونتاژ لامپ‌های کم مصرف در بانه رونق گرفته است.

این افراد چون از بازرگانان موفق در ورود و عرضه این محصولات بودند توانستند در کوتاه زمان با تولید محصولات مشابه در داخل در دو بعد تولید و عرضه به بهترین شیوه عمل کنند.

فعالیت 4 واحد تولید لامپ‌های کم مصرف در کردستان

در حال حاضر 4 واحد تولید لامپ‌های کم مصرف با ظرفیت تولید سالانه 20 میلیون لامپ در کردستان وجود دارد که به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای بیش از 900 نفر شغل ایجاد کرده‌اند، این واحدها در واقع مواد اولیه را وارد و اقدام به مونتاژ می‌کند.

با توجه به اینکه از دی ماه 97 کل ثبت سفارش‌ واردات مواد اولیه باید توسط سازمان صمت انجام شود حمایت‌های لازم در این راستا از واحدهای فعال انجام گرفته تا جاییکه در 8 ماهه امسال 258 مورد سفارش به ارزش 97 میلیون یورو ثبت سفارش شامل مواد اولیه، تجهیزات و غیره که در داخل کشور امکان تامین آن نبوده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تائید شده است.

تخصیص ارز دولتی از دیگر حمایت‌های صورت گرفته به این واحدها بوده و در حال حاضر نیز با بالاترین ظرفیت در حال فعالیت هستند.

پیشرفت 80 درصدی بزرگترین واحد تولید لامپ در بانه

الماسی می‌گوید: در حال حاضر نیز واحد بزرگ دیگری در همین زمینه در شهرستان بانه با پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد در دست اجراست که وجه تمایز آن نسبت به چهار واحد فعال موجود در این است که مواد اولیه تولید محصولات در خود کارخانه تامین و دیگر نیازی به وارد کردن ندارد.

این واحد تولیدی در زیربنای 6 هزار متری و بدون دریافت هیچ نوع تسهیلاتی و با سرمایه‌گذاری بیش از 10 میلیارد تومان بخش خصوصی احداث و پیش‌بینی اولیه آن ایجاد اشتغال برای 50 نفر و تولید سالانه 36 میلیون عدد لامپ است.

جدال کولبران با مرگ و زندگی

مصلح یکی از نیروهای واحد تولیدی است که حدود یک‌ سال است بار رنج کولبری را زمین گذاشته است، می‌گوید: برای کسب روزی با شرایط سخت کوه‌های صعب‌العبور باید هر روز در جدال بودیم.

تا قبل از اینکه در اینجا مشغول به کار شوم شرایط به گونه‌ای بود که وقتی صبح برای کولبری از خانه بیرون می‌زدم مادرم امیدی به بازگشتم نداشت و فکر می‌کرد شاید دیگر هیچ وقت برنگردم.

تا اینکه زندگی روی دیگر خود را نشانمان داد و چالش‌های سخت زمستان زندگیمان با روشن شدن چراخ‌های این واحد تولیدی به بهار مبدل شد.

الان یک‌سال است در این واحد تولیدی مشغول بکار هستم از وضعیتم راضی هستم امروز ما با دیروزهای سختمان فاصله دارد!

مصلح تنها کولبری نیست که امروز در این واحد تولید مشغول به کار شده و قطعا این چرخه که از چند نفر نیروی کار انگشت شمار آغاز شده و به 250 نفر اشتغال رسیده به همین جا ختم نمی‌شود، صاحبان کارخانه «صنایع روشنایی ایران زمین» برنامه توسعه دارند و می‌خواهند این سفره پهن شده در کنار روشنایی بخشیدن به تمام نقاط کشور زمینه و بستر اشتغال افراد دیگری را فراهم سازد.

بدون شک با توجه به مشکلات موجود امروز روشن نگهداشتن چراغ‌های یک صنعت، معجزه است، در این روزگار، تولید و توسعه سالم و شرافتمندانه که محصول باکیفیت و نوآورانه را با مدیریت بهای تمام‌شده به مردم هدیه می‌دهد، یک عبادت است، چرخش پویای چرخ‌های واحد تولیدی «صنایع روشنایی ایران زمین» که بدون دریافت هیچ تسهیلاتی توانسته بازارهای داخلی را در اختیار داشته باشد و در صورت توسعه بیشتر و به انبوه رسیدن تولید توان تسخیر بازارهای کشورهای مختلف را در خارج از مرزهای ایران دارد، بیانگر این واقعیت است که ناف مرزهای کردستان به کولبری و قاچاق گره نخورده است کردستان به واسطه ظرفیت‌های مختلف از مرز گرفته تا نیروی انسانی کارآفرین و خلاق همچون خانواده سعیدی‌ها و عثمانی‌ها و.... می‌تواند به یکی از قطب‌های اشتغال‌زایی تبدیل شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 529468 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟