تخلف در استخدام ها نفس سامانه 137 را گرفت / سامانه های نظارتی از زیرمجموعه شهردار بیرون آمدند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سامانه های 137 و 1888 هم مانند سامانه 110 از ابداعات محمدباقر قالیباف، شهردار اسبق تهران است و مانند بسیاری از سامانه های نظارتی با قدرت شروع به کار کرد. این دو سامانه شهرداری انتظارات شهروندان تهرانی را بالا برد اما در مدیریت شهری جدید از عرش به فرش رسیده و نارضایتی های بسیاری از عملکرد این سامانه به گوش می رسد.

بهاره آورین عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا  در کاهش کارآیی دو سامانه 137 و 1888 تاکید کرد و گفت :بررسی های ما نشان می دهد که افت کارکرد این دو سامانه از سال 1393 آغاز شد و این دو سامانه از نظارت مستقیم شهردار زیر نظر سازمان بازرسی قرار گرفتند این تغییر هم در مدیریت جدید شهری رخ نداده است. در این تغییر نیروهای سامانه 137 و 1888 به عنوان نیروهای فوریتی جذب شدن که یکی از مصادیق تخلف محسوب می شود. چرا که قرار نبود این دو سامانه متولی اقدامات اجرایی مناطق باشند. 137 و 1888 سامانه های نظارت بودند که باید پیام شهروندان را به مجموع های زیربط ارسال می کردند.

ارتقا دو سامانه نظارت همگانی در دستور کار

او با اشاره به این که متاسفانه جذب نیرو انجام شده است، افزود: تغییرات ساختاری و سازمان بر کاهش کارآیی دو سامانه نظارتی شهرداری تاثیر بیشتری داشته است. در کمیته شفافیت شورای شهر تهران افت این دو سامانه را بررسی کردیم، چرا که سامانه های نظارت همگانی هستند و شفافیت بدون نظارت همگانی چرخه کاملی نخواهد داشت ارتقا این دو سامانه در دستور کار قرار گرفته است.

الزام تصحیح خروجی گزارش ها

عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران ادامه داد: فرآیندهای ثبت و ارسال پیام در این دو سامانه باید تسهیل شود. از سوی دیگر خروجی گزارش ها نیز باید تصحیح شود. به دنبال اعلام عمومی فرآیند این دو سامانه هستیم تا شهروندان پس از تماس با این سامانه بتواند پیام خود را پیگیری کنند این اعلام عمومی نظارت همگانی را بر 137 افزایش می دهد. اتقا این دو سامانه در اولویت کمیت شفافیت است و در قدم اول سامانه ثامن (متعلق به کارمندان شهرداری برای رفع معضلات شهری و ارجاع کار به پیمانکاران) را به 137 متصل می کنیم. به نظر می رسد این اقدام حجم بروکراتیک را کاهش می دهد.

فاصله گرفتن سامانه 137 از کارکرد اولیه

او در پاسخ به این سوال که چند نفر در سامانه 137 استخدام شده اند؟ گفت: حدود 122 ناحیه شهرداری وجود دارد که حدود 10 نفر در هر کدام از این نواحی نیرو جذب شده است. قرار بود کارمندان این سامانه فقط پیام ها را ثبت کنند در حالی که نیروهای 137 به رفع موارد اعلام شده می پردازند. 137 یک سامانه نظارتی است نه اجرایی. در حال حاضر این سامانه از کارکرد اولیه خود فاصله گرفته و به سمت فوریت ها رفته و این باعث موازی کاری در شهرداری شده است. بعضی اوقات 137 مواردی را رفع می کند که باید در ارزیابی عملکرد پیمانکاران بیاید. نیروهای استخدام شده در این سامانه نیروهای فوریتی نام گرفته اند و کار زیادی ندارند و به نظر می رسد فقط به قصد استخدام وارد شهرداری شده اند. نیروهای فوریتی حقوق ثابت دارند اما از ردیف بودجه های فوریتی در عملیات های اجرایی استفاده می کنند.

باید طراحی سامانه و روش عملکرد 137 و 1888 تغییر کند

آروین با اشاره به طراحی سامانه 137، تاکید کرد: طراحی این سامانه به حدی بد است که بخشی از خروجی ها را ارائه نمی دهد. در سامانه تحلیل گزارش ها در خروجی وجود دارد اما زمان رسیدگی به پیام به راحتی قابل پیگیری و بررسی نیست نمی توانیم بگوییم کدام منطقه زمان بیشتری صرف ارجاع پیام های 137 کرده است. بنابراین باید طراحی سامانه و روش عملکرد 137 و 1888 تغییر کند تا خروجی های گمراه کننده ارائه ندهند. در حال حاضر پیش می آید اطلاعات به گونه ای ثبت شود که خروجی های گمراه کننده ارائه می کنند.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 529339 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟