95درصد کودکان بزهکار، آسیب دیده اجتماعی هستند/ کودکان کار محرومان از سلامت روحی ،جسمی و معنوی

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی رکنا، سرچهارراه به راحتی از کنار کودکان آسیب دیده می گذریم... کودکانی که گاهی با دلسوزی یک شهروند روبرو می شوند و شیشه ای پایین می آید تا به بخشی از خانواده (جامعه) کمک شود. شهروندان لحظه به این معضل اجتماعی نگاه می کند و از کنار آن می گذرند. در حالی که بخشی از خانواده ای آسیب دیده است. کودکانی که در معرض آسیب یا بدسرپرست هستند می تواند آینده یک جامعه را با خطرات جدی و بزهکاری روبرو کنند. این کودکان، هویت و کودکی خود را در جامعه گم می کنند و برای پیدا کردن آن شرایط سختی را برای جامعه به وجود می آورند.

مونیکا نادی، حقوقدان و فعال حقوق کودکان در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا گفت: کودکانی که در مواجهه با قانون قرار می گیرند، مراتب فراتر از کودکان بدسرپرست صدمه می بینند. نمی توانیم بگوییم کودکان بدسرپرست لزوما کودکان آسیب دیده ای هستند. کودکان کار، بچه های طلاق، کودکان معتاد، کودکان خانواده های معتاد، کودک بدسرپرست و... در معرض خطر هستند و با شرایط خاص و ویژه ای دست و پنجه نرم می کنند.

این حقوقدان افزود: کودکان کار علاوه بر این که از کودکی خود محروم می شوند، رشد جسمی، روحی، جنسی، معنوی و روانی آنها نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و احتمال بزه دیدگی یا در معرض بزه بودن آنها افزایش می یابد. آثار سوء آسیب ها فقط به زمان حال ختم نمی شود بلکه آینده کودکان و حتی جامعه را نیز تهدید می کند. اگر تعداد کودکان آسیب دیده یک جامعه کم باشند، باز هم آینده جامعه را با مشکلات و معضلات اجتماعی روبرو می کند. آسیب های اجتماعی، کودکان را از حقوق طبیعی مانند حق تحصیل، آموزش، کودکی، بازی و... باز می دارد، بنابراین می توانیم هر کودک آسیب را یک جامعه آسیب دیده بدانیم.

او در پاسخ به این سوال که چند درصد بزهکاران زیر 18سال در معرض آسیب یا آسیب دیده بوده اند؟ گفت: از کودکان بزهکاری که آسیب دیده هستند، آمار دقیقی وجود ندارد. ولی 95درصد وقوع و کیفیت جرم کودکان زیر 18 سال به شرایط نامناسبی و تاثیر مستقیم محیط این کودکان برمی گردد.

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 527224 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟