حقیقت را به مردم نمی گوییم ،جنگ اقتصادی در حال پیشروی است / با جوانان منطقی صحبت کنیم، شبکه ملی اینترنت را می پذیرند / تاثیر تلخ افزایش وام ازدواج بر فروش کودکان+ فیلم
حجم ویدیو: 54.58M | مدت زمان ویدیو: 00:07:25

محمد مهدی تندگویان - معاون امور جوانان، وزیر ورزش و جوانان - در خصوص مباحثی از جمله انتخابات پیش روی مجلس و ناامیدی مردم  ، عملکرد سازمان های مردم نهاد و مجمع ملی جوانان کشور ، وام ازدواج وفعالیت  استارت آپ ها  با خبرنگار اجتماعی رکنا به بحث گفتگو نشست.

آمار بیکاری و نوسانات  اقتصادی در حال افزایش است. این آمار در حالی شکل گرفته است  که حضور پرشور مردم  در انتخابات ریاست جمهوری به امید کاهش بیکاری و  بهبود وضعیت اقتصادی کشور بود  اما  بعد از انتخابات شرایط به شکلی پیش رفت ، مباحث درون مرزی و برون مرزی ، جامعه را به مرز ناامیدی کشاند و دراین میان جوانان ناامید تر.

ریشه بی ادبی های سیاسی و ایجاد ناامیدی در جامعه در دولت احمدی نژاد

معاون وزیر ورزش و جوانان در  خصوص اپیدمی ناامیدی در جامعه ، علل و معلول ها چنین گفت:   واقعیت ها  را درست، منطقی و به موقع به مردم اطلاع رسانی نکرده ایم. وقتی شما جامعه را در یک ناآگاهی قرار بدهید و موضوعات اصلی را بیان نکنید، تبعات خودش را به بار خواهد آورد. اگر خیلی از مسائل به صورت شفاف برای مردم باز می‌شد و مشکلاتی که دولت در اقتصاد، اشتغال و.. داشت از طریق رسانه ها، با مردم مطرح می‌شد، حس اعتماد سازی به  وجود می‌آورد ، باور مردم این می‌شد که محرم هستند نه نامحرم.

وقتی سران قوا با یکدیگر اختلاف پیدا می‌کنند و درگیری آنان  به مطبوعات و فضای مجازی نیز کشیده می‌شود  این نوع رفتارها در نهایت هیچ سودی ندارد جز بی اعتمادی در جامعه ! البته ریشه این نوع  بد اخلاقی و بی ادبی های  سیاسی در گفتمان دولتمردان کشور به زمان دولت احمدی نژاد بر می گردد. دراین شرایط و با این طرز رفتارها از سوی مسئولان ، نباید انتظار رفتار اخلاقی و مدنی از مردم داشته باشیم چرا که ما به آنها یاد ندادیم که رفتار مدنی مناسب داشته باشند.  شاهد بودیم  ،مناظره ای که باید کاملا علمی و نقد عملکرد باشد تبدیل به نقد شخصیت و بی ادبی ها و بی اخلاقی های شخصی شد که نتیجه آن حس دشمن بودن همه مسئولین در تصور  مردم بود.مگر مردم فرهنگ سیاسی خود را از کجا به دست می آورند ؟ بدون شک از حاکمان و بالا دستان الگو برداری می‌کنند. وقتی ما بی ادبانه و بی اخلاق رفتار می کنیم دیگر نباید از مردم  انتظار رفتار اخلاقی و مدنی داشته باشیم .جنگ اقتصادی رخ داده است، تحریم ها به صورت جدی شکل گرفته  و خیلی بیشتر از آنکه جامعه تصور دارد  در حال پیشرفت است. کجای دنیا بانک مرکزی یک کشور را تحریم کرده اند؟ کجای دنیا وزیر خارجه یک کشور تحریم شده است؟ ما فکر نمی‌کردیم در جنگ اقتصادی که به راه افتاد، آدمی همچون ترامپ روی کار بیاید که با هیچ منطقی در دنیا سازگار نباشد  و دنیا نداند با تصمیم های او چه باید بکند. این گره های پیش آمده همه با  یکدیگر جمع شدند و فشارهای خود را بر بدنه اجتماعی وارد کردند . ما نتوانستیم به ملت توضیح درستی از اتفاقات پیش آمده بدهیم و ابعاد این جنگ اقتصادی را اعلام کنیم، از آنسو فشارهای اقتصادی زندگی مردم را تحت شعاع قرار داد و باعث نارضایتی و ناامیدی شد. بنابراین در این شرایط ،ناامیدی مردم یک واکنش طبیعی است. چرا که احساس می‌کنند نامحرم هستند. بخش دیگر مشکلات نیز مربوط به مفاسد اقتصادی است. وقتی مردم مدام از مفاسد اقتصادی  دختران و پسران مسئولان با مبالغ 3 هزار و 5 هزار میلیار تومان می شنوند طبیعی است که آستانه تحملشان تمام می شود .

همیشه مقصر ناامیدی و اعتراض مردم  افراد معاند و شبکه های پنهان نیستند .همه ما می‌فهمیم که مشکلات وجود دارد وخیلی از افرادی که درد را نیز حس می‌کنند، می‌دانند که نباید اتوبوس را به آتش کشید چرا که هیچ دردی را دوا نمی‌کند و راه های بهتری وجود دارد که می‌توان با آن از دولت خواست  مشکلات را حل  و ساماندهی کند. اما آن فردی که اعتراض را به اغتشاش می کشانند هیچ فکری برای اصلاح ندارد.

افزایش  وام ازدواج عامل کاهش ازدواج

ازدواج و تشکیل خانواده خواست اکثر جوانان است ولی باید شرایط آن  مهیا باشد. وام ازدواج شاید یکی از راه های حمایتی دولت برای تسریع مسیر رسیدن به تشکیل زندگی مشترک است .سال گذشته با شروع گرانی ها،چاره ای جز افزایش رقم وام ازدواج برای کمک به جوانان نماند. آیا بیشتر شدن رقم وام ، ازدواج جوانان را نیز بیشتر کرد؟ در شرایط اقتصادی فعلی، موجب شکل گیری ازدواج های صوری شد یا خیر؟

معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان درباره وام ازدواج و تاثیر آن بر افزایش ازدواج جوانان اینگونه گفت : وام ازدواج به دردسر همیشگی برای کسانی تبدیل شده بود که می‌خواستند ازدواج کنند. مدت زمان پرداخت طولانی بود و افراد  سالها در نوبت می ماندند. دولت در سال 96  وام ازدواج در کشور را به روز کرد  و افرادی که از دوره های قبل در صف انتظار بودند بالاخره در سال 96 وام گرفتند. دولت با وجود  اوضاع نامناسب  اقتصادی تا پایان سال، نزدیک 30 هزار میلیارد تومان وام ازدواج پرداخت می کند. اصل پول وام ها هنوز به شبکه بانکی بر نگشته است. چون بازپرداخت  این وام ها 5 ساله است و عملا فردی که 10 میلیون دریافت کرده هنوز نیمی از پول خود را به بانک برنگردانده است بنابراین شبکه بانکی ما دائم در حال تامین این وام ها از منابع دیگری است.

تندگویان با بیان اینکه باید اقدام کارشناسانه ای انجام گیرد تا مشخص شود  که چرا وام پرداخت می‌کنیم. تصریح کرد: وام ازدواج در سال نخست 10 میلیون تومان بود ، آمار ازدواج هم مناسب بود .در سال های  بعد به  15 میلیون رسید ولی  با کاهش ازدواج مواجه شدیم. امسال وام ازدواج 30 میلیون تومان شد، باز با کاهش بیشتر ازدواج مواجه شدیم .بخصوص  در رده سنی جوانان نسبت به دوره مشابه سال قبل با وجود آنکه وام دو برابر شد، کاهش داشته است. بنابراین افزایش بهای وام، تاثیر ی بر افزایش ازدواج ندارد.

 در 6 ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته تعداد کسانی که زیر 15 سال برای دریافت وام اقدام کرده اند حدود 3 الی 4 برابر افزایش داشته است که بنده در این مسئله نگران کودک همسری به معنی فروش بچه ها هستم و تاکید می کنم این نگرانی به معنای ورود به محتوای شرعی نیست .بلکه  نگران این هستیم که در نقاطی که فقر فرهنگی و اقتصادی وجود دارد این افزایش وام ازدواج موجب شکل گیری آسیب هایی شود که تا چندین نسل ، کشور برای رفع مشکلات آن باید تلاش کند.

معاون وزیر ورزش و جوانان گفت: در کشور های توسعه یافته 40 درصد از فضای آموزشی برای یادگیری مهارت هااست،تخصص های لازم را یاد می گیرند و بسیاری از افراد دیگر وارد دانشگاه نمی‌شوند اما ما نتوانستیم این فرهنگ سازی را ایجاد کنیم بلکه مدرک گرایی را رواج دهیم که در نهایت این مشکلات به وجود آمده است.

نباید برای جوانان پشت در های بسته تصمیم بگیریم

یکی از دستاوردهای وزارت ورزش و جوانان ، افزایش تعداد سمن ها و تشکیل مجمع ملی جوانان کشور بود.  انتظار می رفت  این نهادها ، در حوزه های فرهنگی و اجتماعی فعالیت چشمگیری داشته باشند و در روزهای سخت جامعه ، با برنامه ریزی های نوین ،استوار بر تفکر جوانان ، کمکی برای سلامت روحی و روانی جامعه و کمرنگ کردن آسیب های اجتماعی باشند. اما در عمل شاهد چنین عملکردی نبودیم. فعالیت های اثرگذار در سطح کلان ، از سوی نهادهای مردم نهاد کشور بسیار کم بود.

محمد مهدی تندگویان با بیان اینکه سمن ها نو پا هستند و در همین دولت شکل گرفته اند گفت: در ابتدای این دولت نزدیک به 60 الی 70 تشکل در کشور وجود داشت و هم اکنون این تعداد به 2800  سمن رسیده است ، مسلما نوپایی این نهادهای مردم نهاد در وجود نقطه ضعف های آنان موثر است. وقتی از جوان انتظار کار داوطلبانه داریم باید به نیازهای او نیز توجه کنیم، وقتی نیازهای  جوانان  را برطرف نکرده ایم  چگونه می‌توانیم از او انتظار کار داوطلبانه داشته باشیم.

معاون وزیر ورزش و جوانان با گفتن اینکه برای دیده شدن فعالیت  تشکل های مردم نهاد جوانان  و اعضای مجمع ملی هرآنچه که در توان ما بود انجام داده ایم ادامه داد:  برای حمایت و امیدوار کردن اعضای مجمع ملی جوانان در انتخابات آنها معاون اول رییس جمهوری حضور به عمل رساند و انتخابات آنها را تایید کرد یا نیمی از کابینه برای موضوع اساسنامه به استان فارس آمدند.

تندگویان با گفتن اینکه  نزدیک 25 درصد جمعیت کشور ما را جوانان تشکیل می‌دهند افزود: با وجود این آمار ، هیچ شورایی در کشور نباید وجود داشته باشد مگر یک جوان در آن حضور پیدا کند. حتما باید در تصمیماتی که شورای امنیت ملی می‌گیرد یک جوان حضور داشته باشد. نباید برای جامعه هدفی که جوانان هستند ، پشت در های بسته تصمیم بگیریم .

محمد مهدی تندگویان در ادامه با بیان این که  شبکه گردشگری جوانان یکی از کارهایی بود که با حمایت معاونت جوانان وزارت شکل گرفت گفت :  این شبکه دبیرخانه خود و تشکل های مختص به خود را دارد  و هم اکنون وارد فاز های عملیاتی شده است. همین شبکه در کارهای داوطلبانه نیز ما را کمک می‌کند. شبکه امداد و نجات راه اندازی کرده ایم ،کارهایی را که در گذشته بی برنامه انجام می‌شد ،هم اکنون منظم کرده ایم.  این تشکل ها هستند که وقتی دولت آسیب می‌بیند به صورت داوطلبانه هم مالی و جانی شروع به کمک می‌کنند. با وجود تمام مشکلاتی که مطرح می‌شود 2700 تشکل تاکنون داریم  ،نزدیک 7000 درخواست برای مجوز تشکل ارسال شده است. این بدان معناست ما اعتماد سازی خود را بین جوانان  انجام داده ایم. با تشکیل این تشکل های مردم نهاد و شبکه گردشگری تاکنون برای حدود 4000 نفر اشتغال ایجاد کرده ایم به علاوه اینکه اگر تشکلی در گذشته 7 نفر بود امروز به 100 نفر رسیده است و یک کار تولیدی می‌کند. همه این مسائل و میزان درخواست ها نشان می‌دهد که ما توانسته ایم برای جوانان گام برداریم .

خوشحالم از میان  مجموع تشکل های ما که نزدیک به 4500 نفر هستند، نه در سال 96 و نه امسال یک نفر بازداشتی نداشته اند. جوانی که برای خودش یک پایگاه پیدا کرده است که هم مشکلات معیشتی او و هم فعالیت های مردم نهاد او انجام می‌شود دیگر به سمت رفتار های خشونت آمیز نمی‌رود.

از نظر زیر ساختی،  سرعت، حجم، پهنا ...شرایط راه اندازی شبکه ملی اینترنت را نداریم

 رونق فعالیت  استارتاپی در کشور ، بخصوص در قشر جوان شکل گرفته است ولی شرایط اینترنت کشور و احتمال راه اندازی  شبکه ملی اینترنت نگرانی برای ادامه فعالیت این افراد  ایجاد کرده است برای حمایت از  جوانان ،وزارت ورزش و جوانان چه گفتمان هایی انجام داده است ؟

کشورهایی داریم که دارای شبکه ملی اینترنت هستند   اگر  نیاز است که اینترنت ملی داشته باشیم با منطق با جوانان صحبت کنیم به حتم قانع خواهند شد و خواهند پذیرفت.اگر قرار است که ما شبکه ملی ایجاد کنیم باید به جمله رهبری درباره شبکه ملی اشاره کرد که ایشان می‌گویند: «شبکه ملی اینترنت  را باید با توجه به نیاز روز جوانان عملیاتی کنید.» یعنی خواسته جوانان  در شورای فضای مجازی کشور معلوم شود و حتی به عنوان مهمان در جلسات این شورا حضور پیدا کنند. بسیاری از روابط کاری این جوانان  با شبکه بین المللی اینترنت است بنابراین مدل این شبکه باید با آن تعریف شود. در آن زمان جوانان ما می‌پذیرند که باید طبق قوانین جمهوری اسلامی رفتار و شرعیات را نیز رعایت کنند.  باید اطمینان به جوانان داده شود که در ایجاد شبکه ملی  نیازهای آنها در نظر گرفته می‌شود. کشورهایی وجود دارند که گام هایی فراتر از شبکه اینترنت بین المللی برداشته اند یعنی در سرعت انتقال اطلاعات، میزان دسترسی و در ایجاد شبکه های بومی و محلی رفع نیاز انجام می دهند ،حتی جلوتر از شبکه های بین الملی حرکت می کنند  .هنوز ما از نظر زیر ساختی، تکنولوژیک، سرعت، حجم، پهنا و مدل نظارت بر این شبکه ها نتوانسته ایم به استاندارهای لازم برسیم. خواهش من از مسئولان این است  تا به  سطح لازم  تکنولوژی نرسیده ایم تصمیم نامناسبی نگیرند چرا که بازتاب منفی تری خواهد داشت. در جریان اتفاقات آبان ماه ، شبکه اینترنت که قطع شد ، بخش های تجاری و کارهای تبلیغاتی که وابستگی به اینترنت داشت  آسیب دیدند.

معاون وزیر ورزش و جوانان در پایان  تاکید کرد : تکنولوژی مسیر خود را طی می کند و متوقف نمی شود . با فیلتر کردن مشکلی حل نخواهد شد . با محدودیت مسیر درستی را انتخاب نمی کنیم. باید سواد رسانه ای را آموزش داد و آموزش این سواد را از دبستان آغاز کرد. وقتی به نیازهای مردم توجه شود ، به موقع در مورد  مشکلات با آنها صحبت شود، ابعاد اتفاقات گفته شود ، مردم را محرم بدانیم و با آنها صادق باشیم ، مردم نیز با مسئولان همراه خواهند بود ؛ امید افزایش می یابد ؛ همراهی شکل می گیرد و اینگونه  تمام نقشه های برون مرزی به بن بست خواهد رسید.

 

 

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 525275 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟