حلقه شکسته ارتباط دختران نوجوان با مادران/ آموزش و پرورش مهارت زندگی به دانش آموزان بیاموزد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سرعت تغییرات در دنیای امروز بسیار افزایش داشته است. این مسئله بر روی خانواده که یکی از مهم ترین نهاد های اجتماعی است، تاثیر گذاشته و آن را با چالش هایی روبرو کرده است.

می‌توان گفت؛ یکی از مهم‌ترین روابطی که در دنیا وجود دارد، رابطه میان مادر و دختر است. چرا که این دو می‌توانند بهترین دوست یکدیگر باشند اما به انجام رساندن این کار سختی ها و چالشهای خودش را دارد. رابطه یک دختر با مادر خود می تواند تاثیر گذارترین رابطه در تمام زندگی او باشد و تمامی روابط او با دیگران حتی رابطه با همسرش را تحت تاثیر قرار دهد.

حال با توجه به اهمیت رابطه مادر و دختر با یکدیگر و افزایش سرعت تغییرات این مشکل نیز به وجود آمده است که مادران به دلایلی مثل تحصیل، ازدواج در سن بالا فاصله سنی زیادی با دخترانشان دارند که مشکلاتی را به وجود آورده است .

فاصله 5 نسلی میان تفکر نسلی  والدین و فرزندان

سارا گلستانی در خصوص رابطه مادر و دخترنوجوانش و  تاثیر نوع این رابطه در آینده دختر چنین به خبرنگار اجتماعی رکنا گفت : هرچه جلو تر می‌رویم میزان خودآگاهی و بینش هر نسل به نسل قبل آن تغییر زیادی می‌کند. 40 سال پیش تفاوت ها را در هر 5 الی 10 سال می‌دیدیم و با گفت‌وگو، تعامل بین دو نسل برقرار می‌شد. اما در حال حاضر با توجه به بالا رفتن سن ازدواج و افزایش سن فرزندآوری هر نسل نسبت به گذشته به اندازه 4 الی 5 نسل از نظر روانشناختی معادلات متفاوتی، سبک نگرش، زندگی، تفکر و احساسی ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: بنابراین در حال حاضر بسیاری از مادران و دختران از دو اقلیم متفاوت ارتباط برقرار می‌کنند. مثل این می‌ماند که که فردی مهاجرت کرده و به سختی می‌تواند به یک درک برسد. از آن جایی که رابطه والدین و فرزند از سمت والدین مسئولیت بیشتری دارد. باتوجه به این تفاوت هایی که موجود است ما نمی‌توانیم امیدوار باشیم که دو طرف یکدیگر را به صورت کامل بفهمند چرا که از دو اقلیم متفاوت هستند.

این روانشناس با تاکید بر این موضوع که نقطه عطفی نیز وجود دارد، درباره آن اظهار کرد: هرچه انسان ها با یکدیگر از نظر زبان، فرهنگ متفاوت باشند اما می‌توانند باز به یک تعامل و ارتباطی برسند که همدلی در آن وجود داشته باشد و خیلی نیاز ندارد که دید آنها یکی باشد بلکه مهم این است که زبان احساسات، هیجانات و بر عهده گرفتن مسئولیت هیجانی، عاطفی آن رابطه برقرا باشد.

وی درباره راهکار ارتباط بهتر بین مادر و دختر تصریح کرد: هم اکنون مادران باید مهارت های زندگی را که آگاهی آنها و شناختشان را از نسل جدید  افزایش می‌دهد به صورت اجباری آموزش ببینند و از آن طرف فرزندآوری را به طور کامل بدانند. یعنی وقتی یک بچه متولد می‌شود بدانند به صورت طبیعی مراحل رشد آن چگونه است، وظیفه آنها در برابر کودک چیست و چطور می‌توانند مراحل رشد را مدیریت کنند.

سارا گلستانی در پایان تشریح کرد: همین که والدین وظیفه حمایتگری پدر و مادری خود را برعهده بگیرند، برای ایجاد تعامل کافی است و نیازی نداریم بتوانند همه حرف های یکدیگر را بفهمند و اگر تنها یکدیگر بپذیرند، کفایت می‌کند. سیستم آموزشی نیز باید مهارت های زندگی را که هر مدت یکبار تغییر می‌کند به صورت دائم و موثر آموزش دهند تا بچه ها بتوانند با نیازهای خودشان آشنا شوند، مهارت چگونه زندگی کردن در مدارس از یاد رفته است .

خبرنگار: علی چاهه

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 523172 ویرایش خبر
لینک کپی شد
علی چاهه
آیا این خبر مفید بود؟