ده سال تشدید درد ، کمبود درمان / به روز نشدن برنامه های مقابله با آسیب های اجتماعی از  سال 78

رییس انجمن مددکاران اجتماعی ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا با بیان این که موضوع آسیب های اجتماعی بسیار پیچیده است، گفت: آسیب های اجتماعی با برنامه های کوتاه مدت کاهش نمی یابد. آنچه که اتفاق افتاده و شاهد آن هستیم باعث شده که مقام معظم رهبری بفرمایند: «اگر وجدان داشته و ایران را دوست دارید، در این حوزه کار کنید.» این نشانه زخم عمیق که در حوزه آسیب های اجتماعی در کشور ایجاد شده است. زخمی که بخشی از آن به دلیل بی توجهی به عوارض تصمیم گیری ها در حوزه کلان اقتصادی، غفلت از پیوست اجتماعی و فرهنگی تصمیم گیری ها، غلبه نگاه سیاسی، امنیتی، قضایی و انتظامی در حوزه آسیب ها، ضعیف پیشگیری در حوزه آسیب های اجتماعی، غفلت از ظرفیت هایی که می توانست و می تواد در کنترل و کاهش آسیب ها به کار گرفت، غفلت از ارتقا سلامت روان جامعه (در آموزش و پرورش، وزارت علوم، تشکل های غیردولتی و حتی رسانه) است.

از لایه برداری در حوزه اجتماعی می ترسیم

سیدحسن موسوی چلک تاکید کرد: ترسی که از لایه برداری در حوزه اجتماعی داشتیم منجر به برنامه ریزی های غیراثربخش در حوزه اجتماعی شد. علیرغم وجود سازمان ها و شوراهای مختلف و منابع بودجه متعددی در حوزه اجتماعی همچنان شاهد عمیق تر شدن زخم آسیب های اجتماعی هستیم. بخشی از این عمق به دلیل عدم حضور نخبگان اجتماعی در مدیریت های کلان اجتماعی و عدم شایسته سالاری در حوزه اجتماعی است. این ضعف ها مربوط به یک دولت خاص نیست و در طول 40سال اخیر این موضوع وجود داشته است به نظر من تنها حوزه ای که بر پایه تخصص نیست، حوزه اجتماعی است.

پاسخگو نبودن دستگاه ها در مقابل اتفاقات در حوزه آسیب های اجتماعی

وی با بیان این که در مقابل پیشرفت چشمگیر تکنولوژی داریم، گفت: آموزش آکادمیک برای مداخله و پیشگیری در حوزه های اجتماعی و پاسخگو نبودن دستگاهها در مقابل اتفاقات در حوزه آسیب های اجتماعی بخشی از دلایلی است که نتوانیم موفقیتی در این حوزه کسب کنیم.

سیدحسن موسوی با اشاره به شرایط اقتصادی، افزود: شرایط نابسامان اقتصادی باعث افزایش جرایم و آسیب ها به ویژه آسیب های اجتماعی خرد می شود. با گران شدن افزایش قیمت بنزین، یکی از نگرانی های من این است که شرایط منجر به افزایش جرم (به ویژه جرم های خرد و سبک)  آسیب  شود. خوشحال می شوم این تحلیل من اشتباه از آب دربیاید. ولی برداشت من این ست که اگر نتوانیم در آینده تدابیر مناسب را اتخاذ کنیم عمق زخم های اجتماعی بیشتر می شود و عوارض بیشتری در پی خواهد داشت.

ساده انگارانه است که تصور کنیم با دستور قیمت ها را کنترل کنیم

او افزود : در ماده 39 برنامه ششم توسعه به دولت اجازه داده شد، قیمت حامل های انرژی را افزایش دهد. اما تاکید شده که ملاحظات اجتماعی و فرهنگی را در این افزایش درنظر بگیرد و درراستای عدالت اجتماعی برای خانواده های نیازمند قدم بردارد. آنچه که اتفاق افتاد، این است که 55هزار تومان به خانواده یکنفره و 205هزار تومان به خانواده 5نفره به عنوان کمک هزینه معیشتی پرداخت می کنیم. سوال اینجاست؛ خانواده 5نفره چند برابر 205هزار تومان را برای دریافت خدمات دیگر می پردازد. تحلیل اشتباهی است که می گویند کمک هزینه معیشتی جبران هزینه های اضافه ناشی از افزایش قیمت بنزین است. مردم در واکنش به این کمک هزینه معیشتی در فضای مجازی اعلام کردند که ما 55هزار تومان ماهیانه به دولت می دهیم بنزین را به 1000 تومان برگرداند. این ساده انگارانه است که می توانیم با دستور، زور، بخشنامه و... می توانیم قیمت ها را کنترل کنیم. شاید در کوتاه مدت بتوان قیمت ها را کنترل کرد، اما کیفیت و حجم محصولات کاهش می یابد. باید برای جبران هزینه اضافی خانواده های نیازمند تدابیر اجتماعی در نظر بگیریم. خانواده ای که یک بیمار خاص، معلول دارد یا مستاجر است این میزان کمک هزینه های آنها را جبران می کند؟ ساده انگارانه است که بگوییم در راستای عدالت اجتماعی قدم برداشتیم.

به روز نشدن برنامه های مقابله با آسیب های اجتماعی از  سال 78

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی با اشاره به  نداشتن خلاقیت و ایده های جدید در حوزه اجتماعی، می افزاید: در حال حاضر هر چه داریم عموما برنامه هایی است که از سال 78 است و طبیعی است نباید از پیچیدگی آسیب های اجتماعی غفلت کردعلیرغم تعداد زیاد تشکل دولتی و غیردولتی، همچنان آسیب های اجتماعی یکی از نگرانی های جدی کشور محسوب می شود.

خبرنگار: پریسا هاشمی

برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 523161 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟