زوج عاشق از مشکلات ویلچرنشینی گفتند

به گزارش رکنا ، در آستانه روز جهانی معلولان به دیدن یک زوج دارای معلولیت رفتیم و آن‌ها از دغدغه‌ها و مشکلاتشان برای ما صحبت کردند.

تصمیم گرفتم در آستانه روز جهانی معلولان به دیدن یک زوج دارای معلولیت بروم. روز مشخص شده فرا رسید آدرسی که به من داده بودند خیابانی در مرکز شهر بود.

کوچه پس کوچه های محله قدیمی مرا یاد خاطراتی انداخت که گاهی پدر از دوران کودکی‌اش برایم تعریف می‌کند، کوچه‌های باریک که جوی آبی کوچک از وسط آن‌ها گذر کرده بود، خانه ها اکثرا قدیمی بودند، هنوز بساز و بفروش‌ها به جان این محله نیفتاده بودند.

به خانه ای که در آدرس گفته شده بود رسیدم، قدیمی اما دوست‌داشتنی بود، زندگی در آن شاید رویای افرادی مثل من باشد که از زندگی در آپارتمان‌های قوطی کبریتی فراری‌اند.

در خانه که باز شد با دو فرد که هردو نشستن روی صندلی چرخدار از جمله نقاط مشترکشان بود روبه رو شدم، با مهربانی به داخل خانه دعوت شدم و با همان صندلی‌های چرخدار بدون حتی گرفتن کمکی از من که فقط کمی از نظر جسمانی از آن‌ها تواناتر بودم از من پذیرایی کردند.

بعد از پذیرایی که بدون هیچ مشکلی انجام شد، زوج دارای معلولیتی که من به دیدارشان رفته بودم روبه روی من نشستند و برایم از نحوه آشنایی‌شان با یکدیگر گفتند.

علت معلولیت هر دو مادرزادی بود از زمان تولد پاهایشان، صندلی چرخدار شده بود و همین صندلی زمینه آشنایی، ازدواج و حال خوب فعلی‌شان شده بود.

هردو در یک تولیدی لباس با یکدیگر آشنا شدند و این آشنایی شروع یک زندگی عاشقانه را برایشان رقم زد، حالا هم صاحب یک فرزند شده بودند که مانند پدر و مادرش از لحاظ جسمی کم توان نبود، چراکه به لطف آزمایش‌های مختلف و اقدامات پزشکی سالم متولد شده بود و سرنوشتی متفاوت از سرنوشت پدر و مادرش داشت.

زندگی آقای سعیدی و همسرش هرچند ساده بود، اما عشق میان این دو نفر آن را از زندگی هایی که اطرافمان می‌بینیم متفاوت کرده بود؛ این زوج با تمام مشکلات، بالا و پایین‌های زندگی همچنان با علاقه در کنار هم زندگی می‌کنند و مشکلات را قسمت جدا نشدنی از زندگی می‌دانند.

این زوج هرچند با مشکلات زندگی کنار آمده بودند، اما دلیل بر این نمی‌شد که گله از مسئولانی که بخشی از وظایفشان حمایت از افراد دارای معلولیت است نداشته باشند.

آقای سعیدی برایم از مشکلاتشان برای تردد در شهر گفت: من و همسرم هر دو با ویلچر در شهر تردد داریم، هر دو توانایی عبور از قسمت‌هایی از شهر که برای ما مناسب نیست را نداریم و به دلیل اینکه وضعیت ما مشابه است نمی‌توانیم به یکدیگر کمک کنیم، حتی شده گاهی صندلی چرخدارمان گیر کرده و نتوانستیم خودمان را رها کنیم تا اینکه مردم به کمک ما آمدند.

آقای سعیدی گفت: این شهر برای ما ساخته نشده است.

اما این تنها مشکل این زوج دارای معلولیت نبود، اجاره سنگین خانه‌ای که در آن مستأجر بودند از جمله دغدغه هایشان بود، چراکه به گفته خودشان هرماه مجبور هستند بخش زیادی از درآمد خود را به صاحب خانه بدهند.

آقای سعیدی گفت: خدا به آقا رضا خیر دهد( آقا رضا صاحب خانه‌یشان است) به دلیل شرایط فیزیکی ما با ملایمت رفتار می‌کند، اما بنده خدا گناهی نکرده، اجاره خانه اش را می‌خواهد.

خانم سعیدی در ادامه صحبت‌های همسرش گفت: جدا از اجاره خانه، گرانی هم قوز بالا قوز شده، همه چیز گران شده است، اما حقوق و مستمری ما همچنان همان است و تغییری نکرده و در بعضی از ماه‌ها واقعا تحت فشار هستیم، بالاخره پسرمان هم دارد بزرگ می‌شود و هزینه‌های او هم بالاتر می‌رود.

خانم سعیدی گله کرد از کم بودن میزان مستمری‌هایی که ماهانه برایشان واریز می‌شود که حتی گاهی آنقدر این مستمری دیر پرداخت می‌شود که تمام حساب و کتاب هایشان را برهم می‌ریزد.

او گفت: مسئولان سالی یکبار آن هم روز معلول به یاد ما می‌افتند و باقی سال هرچه گله می‌کنیم، کسی جوابگو نیست.

بخش بزرگی از مشکلاتِ نه تنها این زوج بلکه تمام افراد دارای معلولیت به عدم مناسب سازی شهر و حمایت کم سازمان بهزیستی کشور مربوط می‌شود.

آقای سعیدی و همسرشان با وجود ناتوانی جسمانی که نسبت به دیگر افراد جامعه دارند زندگی ای را تشکیل دادند که برخی از جوانان‌ امروز با دارا بودن سلامت جسمی کافی از آن فرار می‌کنند.

حال تنها با نگاه ویژه‌ مسئولان کمی از مشکلاتشان رفع می‌شود، چراکه این حمایت می‌تواند مرهمی باشد بر معلولیتشان که مشکل اساسی زندگی‌ آن‌ها است.

اما در این میان خبرهای خوشی از سوی سازمان بهزیستی کشور به مناسبت هفته معلولان به گوش می‌رسد، خبرهایی مانند تحویل ۱۰۵۷ واحد مسکونی در ۲۶ استان به طور همزمان به مددجویان که ۳۶۳ واحد به خانوارهای دارای بیش از دو معلول و ۶۹۴ واحد نیز به خانوارهای دارای یک فرزند معلول یا زنان سرپرست خانوار تحویل داده شده است.

پیروز حناچی شهردار تهران هم قول داده که به طور قطع دستورالعمل‌های مربوط به ساخت و ساز و مناسب سازی برای معلولان رعایت شود.

رئیس سازمان بهزیستی کشور همچنین خبر خوشی دیگری هم برای افراد دارای معلولیت در زمینه اختصاص سهمیه بنزین داشت که در این هفته جزئیات آن گفته خواهد شد.

محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز به مناسبت هفته معلولان درباره قانون حمایت از افراد دارای معلولیت بیان کرد: برای اجرای کامل قانون حمایت از افراد دارای معلولیت نزدیک به ۱۵ هزار میلیارد تومان منابع بودجه نیاز است که تا به امروز تنها ۱ هزار میلیارد آن محقق شده است.

او با بیان اینکه در آستانه تصویب بودجه سال ٩٩ هستیم، افزود: از همکاران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی می‌خواهیم که توجه ویژه‌ای به حقوق و مزایای معلولان داشته باشند و این توجه نیازمند منابع است.

حالا امید است که امسال مانند سال‌های گذشته نباشد و مسئولان به تمام وعده‌هایی که در این هفته داده‌اند عمل کنند، مناسب سازی شهر و اجرای تمام بندهای قانون حمایت از افراد دارای معلولیت می‌تواند بخشی از مشکلات این قشر جامعه را برطرف کند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

فرناز عبدالمحمدزاده

کدخبر: 522855 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟