کجروی‌های ناپسند و پنهانی همسر

به گزارش گروه اجتماعی، برخی افراد برای یافتن و افزایش اعتماد به نفس تصور می‌کنند با خیانت می‌توانند جایگاه ارزشمندانه‌تری کسب کنند. این مساله آزار‌دهنده خشم‌های نفرت‌انگیزی را به بار می‌آورد که باعث انتقام‌های کورکورانه در جامعه می‌شود. نداشتن مهارت‌های حل مساله و گفت‌و‌گو نیز از دسته عواملی است که خیانت را در جامعه رواج می‌دهد.

بحران‌های اخلاقی
بحران اخلاقی و در بالاترین سطح آن خیانت، یکی از موضوعات جدی در بروز اختلالات شخصیتی و خلقی به شمار می‌رود. وجود آمارهای حتی کم در خصوص این موضوعات بسیار خطرناک بوده و مبحثی است که در حال حاضر به عنوان یک چالش جدی در برخی خانواد‌‌ها قابل مشاهده است. البته وجود اختلالات روان‌پزشکی نیز باعث می‌شود برخی افراد در زندگی با بحران خیانت رو‌به‌رو شوند. دلزدگی‌های زناشویی و پی نبردن به نیازها و خواسته‌های همسر این مساله را در خانواده تشدید می‌کند.
دکتر ابراهیم اندرخورا، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه در این خصوص می‌گوید: ابتدا باید گفت اینکه در این میان چه کسی مسوول است و چرا این اتفاق بسیار تلخ و ناگوار بودن نگرانی و دغدغه رخ می‌دهد و در بسیاری از موارد زشتی آن، نگرانی و ترس از آشکار شدن این بحث از بین رفته است. یکی از مسائلی که به بحث خیانت همسران مربوط می‌شود این است که اخیرا خانواده‌ها به صورت دوستانه بزم‌ها و میهمانی‌هایی را با دوستان خود برگزار می‌کنند.

این دور‌همی‌های خانوادگی که ارتباط در آن بدون تعریف است، باعث می‌شود برخی افراد به لحاظ احساسی و عاطفی فضاهایی را فراهم کنند که به واسطه آن اتفاقاتی رخ دهد که هیچ قید و بندی بین زن و مرد وجود نداشته باشد. بودن در فضاهایی که تفریحات آزاد دارند، به مرور زمان افراد را دچار اضطراب شدید، نگرانی و افسردگی می‌کند. وی در ادامه می‌گوید: با بررسی گذشته و شیوه‌های آشنایی این افراد یک واقعیت تلخ مشخص می‌شود، طرح آن می‌تواند یک هشدار جدی، یک تذکر و... برای همه کسانی باشد که بدون رعایت حریم به عنوان دوستان صمیمی، محرم خانواده و... ارتباطات فوق‌العاده جدی را تجربه می‌کنند. با بررسی زنان و مردانی که به نوعی به همسران خود خیانت کرده‌اند، چند نکته اساسی روشن می‌شود؛ یکی از مواردی که باید در نظر گرفت و بدان توجه کرد، نیازهای زنان و مردان برای زنده نگه داشتن عشق است. سه موضوع توجه، ابراز محبت و تشکر آگاهانه در زندگی مشترک باید مورد توجه واقع شود. مرد ان در پاسخگویی این سه نیاز به همسران خود باید به طور منطقی رفتار و تلاش کنند تا این نیاز محقق شود. از سوی دیگر ارتباطات باید تعریف درستی برای زن و مرد داشته باشد.

در میهمانی‌ها و مجالس باید حریم‌ها و چارچوب‌ها رعایت شود. نبود این باور یقینا آسیب جدی به خانواده‌ها تحمیل خواهد کرد. در عین حال که بدبینی، سوءظن و بدگمانی نمی‌تواند شیرازه ارتباط عاشقانه را بر هم زند و ترتیب زندگی را دچار چالش کند، اما توجه و مراقبت از یکدیگر برای داشتن ارتباطی سالم در زندگی مشترک امری ضروری است.
کجروی‌های اخلاقی
این جامعه‌شناس به موضوع شبکه‌های اجتماعی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: شبکه‌های اجتماعی و انتقال اطلاعات به ظاهر بی‌هدف و حضور در فضای مجازی بدون برنامه اخلاقی می‌تواند خانواده و اعضای آن را دچار فکر کند. آرامش در خانواده و احترام به حقوق اعضای خانواده مقدس و قابل احترام است.

کم‌توجهی، بی‌مسوولیتی، شیطنت‌های بی‌مورد و... باعث می‌شود به راحتی افراد فکر خیانت به همسر را در سر بپرورانند. خیانت می‌تواند ذهنی، شنیداری، دیداری، گفتاری، احساسی و جدی باشد. کمبود توجه، عدم توجه به نیازهای انسان به عنوان یک حقیقت، سبک و روش زندگی اشتباه، شکل‌گیری تحمل به جای تفاهم در زندگی مشترک و بسیاری دیگر از مشکلات بهانه‌های کوچکی هستند که آسیب‌های بزرگی را در بلند‌مدت به دنبال دارد.

همیشه در مساله خیانت این حقیقت وجود دارد که نبود یا ضعف اخلاق در خانواده‌ها، جامعه را با بحران خیانت رو‌به‌رو می‌کند. این مدرس دانشگاه در ادامه می‌افزاید: شرایط اقتصادی، فرهنگی، امنیت و سلامت جسمانی و روانی و وجود عشق متغیرهایی هستند که در شکل‌گیری اخلاق خانواده تاثیری جدی دارد. یکی از راهکارها این است که به جای شمارش خیانت‌کنندگان و به جای حذف آنها بهتر است ریشه این علل را بررسی کنیم. توصیه می‌شود مراقبت افکار، گفتار، رفتار، عادت‌ها و شخصیت را جدی بگیرید.

مانع از ایجاد شیوه‌های مختلف و رخنه کردن این مساله در خانواده شوید. توانایی‌ها و ظرفیت‌های‌تان را در زندگی بالاتر ببرید تا برای زندگی مشترک پذیرش آگاهانه داشته باشید و تفاوت‌های انسانی را بیاموزید. در روابط خانوادگی به دلیل پایین آمدن اعتماد، خیانت شکل می‌گیرد و نابهنجاری‌هایی به جامعه تحمیل می‌شود. گاهی اوقات خیانت زنان و مردان با شروع یک رابطه دوستانه ساده شروع می‌شود. با توجه به اینکه در فرهنگ جامعه ما خیانت در روابط زناشویی یک رفتار ناپسند است، روابط زن و مرد نباید خارج از چارچوب صورت گیرد.
چه باید کرد؟
برای کاهش خیانت در خانواده و جامعه، باید زن و مرد سردی در روابط را از بین ببرند. کاهش تنوع‌طلبی و احساس تعهد از دیگر راهکارهایی است که به بنیان خانواده استحکام می‌بخشد. زن و مرد باید نسبت به زندگی خود احساس تعلق داشته و سعی در تقویت روابط عاطفی داشته باشند. برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید

کدخبر: 512742 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟