احمد لاهیجان زاده معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در رابطه با روند افزایش گاز‌های گلخانه‌ای و اسیدی شدن محیط دریای خزر و خلیج فارس اظهار کرد: مطالعات و تحقیقات بسیاری در رابطه با اسیدی شدن دریا‌ها در سطح جهان انجام شده است، بر همین اساس در ایران نیز تحقیقاتی درباره خلیج فارس و دریای خزر صورت گرفته است.

او با بیان اینکه به واسطه افزایش میزان گاز‌های گلخانه‌ای و گرمایش زمین تغییرات اقلیم در جهان صورت گرفته است، افزود: افزایش چشمگیر گاز CO۲ (دی اکسید کربن) طی ۴ دهه یکی از مهم‌ترین عوامل تولید گاز‌های گلخانه‌ای است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: براساس پیش بینی‌ها میزان گاز CO۲ تا سال ۲۱۰۰، دو برابر میزان وضع موجود خواهد شد.

لاهیجان زاده تصریح کرد: گاز دی اکسید کربن موجود در گردش طبیعت جذب دریا‌ها و اقیانوس‌ها می‌شود، اما به دلیل فعالیت‌های انسان میزان جذب این گاز در دریا‌ها افزایش یافته که این افزایش گاز و ورود آن به دریا‌ها باعث ورود اسیدکربنیک به محیط آبی شده است و با اینکه این اسید ضعیف تلقی می‌شود، اما قادر است ph محیط دریایی را تغییر دهد.

او افزود: براساس مطالعات انجام شده حداقل یک دهم میزان PH محیط دریایی در ۴۰ سال گذشته کاهش یافته است، یعنی محیط دریا به میزان یک دهم اسیدی‌تر شده است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اسیدی شدن دریا‌ها بر موجودات دریایی به خصوص فیتوپلانگتن‌ها که مهم‌ترین زنجیره غذایی در دریا‌ها هستند نیز اثر می‌گذارد، چرا که در سال‌های اخیر اثر اسیدی شدن بر روی آبسنگ‌های مرجایی مشاهده شده است.

لاهیجان زاده گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده روند اسیدی شدن دریاها بر حیات موجودات دریایی اثرات نگران‌کننده‌ای به همراه دارد و این زنجیره را دچار خلل می‌کند.

او افزود: در کنار تغییرات اقلیمی و اسیدی شدن حوزه خلیج فارس، فعالیت‌های نفتی به همراه گاز‌های آلاینده نسبت به دریای مجاور (دریای عمان) سریع‌تر اتفاق می‌افتد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: حوزه خلیج فارس در حال حاضر با پدیده سفید شدن آب سنگ‌های مرجانی مواجه است و علت اصلی آن نیز مربوط به افزایش دما می‌شود. همچنین اسیدی شدن نیز می‌تواند اثرات مخرب تری مانند مرگ مرجان‌ها را در پی داشته باشد.

لاهیجان زاده با بیان اینکه دریای خزر یک محیط بسته است که نسبت به آب‌های آزاد باید به صورت ویژه حفاظت شود، گفت: ۵ کشور واقع در حاشیه دریای خزر باید موضوع حفاظت از محیط دریایی را در اولویت قرار دهند.

او افزود: احتمال فرآیند اسیدی شدن دریای خزر نسبت به سایر مناطق دنیا سریع‌تر است، چراکه این دریا محیطی بسته دارد و منطقه‌ای نفتی است.

معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: اسیدی شدن دریاها موضوعی جدید است که باید پژوهش‌ها و تحقیقات بسیاری درباره این موضوع صورت گیرد تا قطعیت این روند اعلام شود.

لاهیجان زاده با بیان اینکه خلیج فارس و دریای خزر تابع کنوانسیون‌های بین المللی هستند، گفت: دریای خزر کنوانسیون تهران را دارد که در حال حاضر توافقاتی بین ۵ کشور حاشیه این دریا صورت گرفته است. در حال حاضر پروتکل حفاظت از تنوع زیستی در مجلس نیز در حال بررسی است تا با تصویب آن، موضوع حفاظت از دریاها به صورت بین المللی راحت‌تر دنبال شود.

او افزود: کشور‌های حوزه خلیج فارس و دریای عمان کنوانسیون راپمی را دنبال می‌کنند، اما باید در این حوزه خیلی جدی‌تر به موضوع اسیدی شدن توجه شود.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 493699 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟