اگرچه سال قبل رئیس سازمان بهزیستی چنین مسئله ای را نمی پذیرفت و می گفت هیچ خانواده ای حاضر نیست برای مبلغ ناچیز مستمری آبروی خود و خانواده اش را ببرد، حالا اما عبدالرضا مصری نایب رئیس مجلس از آماری عجیب خبر می دهد ومی گوید: بیش از ۳۵ درصد طلاق‌ها به صورت صوری است تا امکان دریافت مستمری را از صندوق‌ها فراهم کند.

او البته توضیح بیشتری در این باره نداده و اعلام نکرده چنین آماری را بر چه مبنا و براساس کدام منبع ذکر کرده است. در عین حال این آسیبی است که وجود دارد و روزهای قبل نیز محمدحسن زدا سرپرست سازمان تامین اجتماعی از آن سخن به میان آورده بود: «چند سالی است سازمان تامین اجتماعی با پدیده طلاق‌های صوری برای برقراری مستمری فرزندان اناثی که پدرشان بیمه‌شده یا مستمری‌بگیر سازمان بوده و فوت کرده روبه رو است؛ اگر چه تعداد خانوارهایی که حاضر به پذیرش این خطای عجیب و پرمسئله می‌شوند در قیاس با تعداد مستمری‌بگیران محق، بسیار کم است.»

ازدواج با پیرمردها

البته محمد حسن زدا به ازدواج برای دریافت مستمری هم اشاره کرده است که این مورد نسبت به طلاق برای مستمری تقریبا موضوع جدیدتری به حساب می آید: «برخی دختران جوان به عقد مستمری‌ بگیرانی که سن بسیار بالایی دارند و احتمال فوت‌شان زیاد است، در می‌آیند.

البته در بسیاری از این موارد، سازمان از طرق مختلف متوجه این دور زدن‌های به ظاهر قانونی می‌شود و اقدامات لازم را انجام می‌دهد. سازمان تامین اجتماعی پشتیبان واقعی دختران و زنانی است که در مسیر زندگی خود با ریسک مواجه می‌شوند.

طلاق‌های صوری ریشه در قانون حمایت از خانواده مصوب اسفند سال ۹۱ دارد. از اوایل سال ۹۲ هم که قانون اجرایی شد، اگر دختری پدر مستمری‌بگیرش را از دست داده باشد و دو شرط شاغل نبودن یا در رابطه شرعی و قانونی بودن با یک مرد را در مقام همسر نداشته باشد، این دختر یا زن می‌تواند مستمری پدرش را دریافت کند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

کدخبر: 482956 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟