یک فاجعه / عمدی بودن آتش‌سوزی بافت تاریخی دهدشت

به گزارش رکنا، محمود باقری مدیرکل میراث فرهنگی کهگیلویه و بویراحمد بدون نام بردن از عوامل انسانی دخیل در این آتش‌سوزی گفت: آتش‌سوزی در بافت تاریخی کاملا عمدی بوده اما با عنایت خدا این آتش‌سوزی با هماهنگی شهرداری و آتش‌نشانی مهار شد و به هیچ کدام از بنا‌های تاریخی آسیب وارد نشد.
باقری با بیان اینکه برخی اظهارنظر‌ها درباره بافت دهدشت مغرضانه است، افزود: عده‌ای بی‌انصافی می‌کنند و ادعایشان دشمنی با مدیرکل است.
وی ادامه داد: وظیفه ما ارائه گزارش مشکلات بافت به سازمان و تقاضای اعتبار است که انجام دادیم.
باقری با بیان اینکه برخی برای بهره‌برداری سیاسی یا بزرگ نشان دادن خود کار غیر اخلاقی می‌کنند، افزود: با این کار‌ها دنبال تحقیر دیگران هستند تا به اهداف خود برسند.
وی گفت: کسانی که ادعای دغدغه‌ نسبت به بافت دارند به جای صرف هزینه در برگزاری متینگ‌ها به بافت کمک کنند.
باقری خطاب به رسانه‌های منتقد گفت: انتقاد داشته باشید، اما منصفانه نقد کنید توهین نکنید، انصاف و وجدان داشته باشید و بدانید با تحقیر دیگران کار درست نمی‌شود.
وی با بیان اینکه تملک منازل حریم بافت در اولویت میراث فرهنگی است، گفت: اعتبارات جواب گو نیست.
باقری با اشاره به اختصاص ۱۰ میلیارد تومان برای بافت گفت: امکان جابجایی اعتباری که ردیف بودجه دارد نیست و نمی‌توان در جای دیگری هزینه کرد.
وی افزود: پنج میلیارد تومان از این اعتبار صرف تملک خواهد شد، ۸۰۰ میلیون تومان برای حصارکشی، ۵۰ میلیون تومان برای تهیه سند پژوهشی پایگاه، ۱۰۰ میلیون تومان برای طرح جامع و مابقی برای مرمت بنا‌ها و احیای بافت هزینه خواهد شد.
باقری گفت: احیای بافت مساجد و امام زادگان به گروه‌های فرهنگی واگذار می‌شود.
وی هم چنین درباره حفاری در بنا‌های تاریخی گفت: حفاری‌ها حاصل آدرس دهی اشتباه افراد سود جو و بی فکر برای یافتن زیر خاکی است و در بیش از ۹۰ درصد به نتیجه مورد نظر نمی‌رسند.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 479045 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟