ویراژ مرگ در خیابان‌های اراک/ نمایشی خیابانی که تماشای آن شاید به قیمت جانتان تمام شود! + تصاویر

موتورسواری یکی از تفریحات متداولی است که جوانان و نوجوانان برای تفریح و گذران اوقات فراغت، از آن برای تخلیه انرژی و هیجانات جوانی استفاده می‌کنند.

در این ایام، با نگاه به هرگوشه و کنار شهر، موتورسوارانی را می‌توان مشاهده کرد که برای تخلیه هیجانات خود، نه‌تن‌ها قوانین و مقررات موتورسواری را رعایت نمی‌کنند بلکه رفتار‌های پرخطر نیز انجام می‌دهند.

نکته قابل تامل در این زمینه، آمار حوادث ترافیکی متلعق به تصادفات موتورسواران در استان است به طوری که براساس گفته رئیس پلیس راهور استان مرکزی ۳۹ درصد متوفیان و ۳۴ درصد از مجروحان تصادفات درون شهری استان مربوط به موتورسواران و ۴۱ درصد متوفیان و ۴۰ درصد از مجروحان تصادفات درون شهری استان هم مربوط به عابران پیاده است.

حال، با اوج گرفتن موتورسواری و استفاده جوانان از آن، بعضا شاهد اتفاقاتی مثل کورس‌های خیابانی و میتینگ‌های موتورسواری در نقاط مختلف شهر‌ها هستیم که شهر اراک نیز از این موضوع مستثنی نیست.

یکی از این مکان‌ها در شهر اراک، بلوار کارگر حد فاصل شرکت ماشین سازی تا هپکو دقیقا بلواری در مقابل ترمینال شهرستان اراک است، حوالی ساعت ۱۶ روز‌های جمعه صدای گوش‌خراش و آزاردهنده پرحجم موتور سیکلت‌های مجاز و حتی و غیرمجاز که از آن‌ها به عنوان موتور‌های سنگین یاد می‌شود، نظر افراد عبوری از این محدوده را به خود جلب می‌کند.

حرکات نمایشی خطرناک، تک چرخ زدن‌های مکرر، حرکت برخلاف مسیر خیابان اصلی، در محدوده خیابان درون شهری، توسط این موتورسواران، هر لحظه احتمال روی دادن حادثه دلخراشی را می‌دهد.

اینجا پاتوق جوانان موتورسواری است که با انرژی کاذب، خیابان را پاتوق و جولانگاه تخلیه انرژی خود کرده‌اند.

اما سئوال اینجاست که چرا مردم برای تماشای این نمایش خیابانی جمع شده‌اند، در لابه لای جمعیت، با جوانی حدودا ۳۲ ساله که از حرکات نمایشی دوستان خود لذت می‌برد و مدام درحال تشویق آنهاست، هم کلام می‌شویم.

انتظار به حق جوانان، وعده‌های غیر مسئولانه مسئولان

او خود را محمد و از ساکنان محدوده خیابان طالقانی اراک معرفی می‌کند، او علاقه خود به موتور و موتورسواری را یک علاقه قلبی می‌داند و از نبود زیرساخت‌های لازم برای تفریح بی‌خطر با موتور گلایه می‌کند. محمد خیابان را تنها مکان دردسترس برای خالی کردن هیجانات جوانانی به‌ویژه هیجاناتی سرعتی با موتور می‌داند.

صدای تشویق‌ها بلند و بلندتر می‌شود، تماشاگران، موتورسواری را که در حال اجرای حرکات نمایشی با موتور میلیونی خود است، تشویق می‌کنند، حرکاتی که با ثانیه‌ای غفلت از سوی راکب موتورسیکلت، شاید خسارت جبران ناپذیری را به بار بیاورد.

در گوشه‌ای دیگر از این نمایش، علی که موتورسیکلتی سنگین دراختیار دارد، از هیجانات خود به موتورسواری می‌گوید، تفریحی بهتر از کورس خیابانی و میتینگ موتورسواری ندارد.

علی ادامه می‌دهد: پیست اراک بیشتر مخصوص حرکات پرشی و موتور‌های کراس بوده که برای تخلیه هیجانات سرعتی با موتور مناسب نیست.

جوان اضافه می‌کند: وقتی درب مجموعه ورزشی پیست‌های موتورسواری استان به روی کسانی مثل من که علاقمند به این رشته هستم بسته است، راهی جز استفاده این چنینی از خیابان را نداریم.

با گشتی در میان جمعیت جمع شده در کنار خیابان، دختران و پسرانی را مشاهده می‌کنیم که با اشتیاق در فاصله کمی از خطرات احتمالی، مشغول تماشای حرکات نمایشی موتورسواران هستند.

در کنار خیابان، دختری جوان، در حال تماشای این نمایش خیابانی است، با او که همکلام شدیم از حضور خود در این میتینگ خیابانی می‌گوید و ادامه می‌دهد، هر هفته برای تماشای این دورهمی خیابانی به این مکان می‌آئیم.

مریم ادامه می‌دهد: از خطرات احتمالی این نوع تفریح خطرناک آگاهی داریم و هرچند گاهی، شاهد حوادث تلخی هم بوده‌ایم، اما باز هم، لذت این دورهمی به‌قدری است که برای ساعتی تفریح، برای تماشای این شوی خیابانی کنار هم جمع می‌شویم.

این مهم سبب شد تا خبرنگار ما به‌دنبال بررسی برگزاری این نمایش خیابانی برود.

برخورد پلیس با کورس‌ها و میتینگ‌های موتورسواری در استان

"سرهنگ سیدعلی حسینی" رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی فرماندهی انتظامی استان مرکزی در پاسخ به سئوال خبرنگار ما در خصوص اقدامات پلیس درباره این موضوع می‌گوید: با این گونه موتورسیکلت‌ها برخورد شده و به آن‌ها اجازه کورس گذاشتن، داده نمی‌شود.

حسینی با اشاره به پیست موتورسواری اراک می‌افزاید: برگزاری کورس یا موضوعات این چنینی در معابر و یا خیابان، امکان پذیر نیست و درصورت مشاهده پلیس با چنین موضوعی، قطعا برخورد می‌شود.

وی اضافه می‌کند: تلاش ما این است تا با هدایت جوانان و علاقه‌مندان به سمت مجاری قانونی بستری برای حضور بی خطر در پیست‌های مجاز استان و شهرستان اراک فراهم شود که امیدواریم دستگاه‌های متولی اقدام قانونی لازم را در این زمینه اعمال کنند.

بسته بودن در پیست‌های موتورسواری اراک

به‌گزارش تسنیم، این صحبت رئیس پلیس راهور استان مرکزی درباره ضرورت فعالیت پیست‌های استان و شهرستان اراک درحالی طرح می‌شود که در اراک، ۲ پیست موتورسواری (یکی پیست موتورسواری پارک باهنر و دیگری پیست موتور کراس واقع در دهکده مقاومت اراک) قرار دارد که در هر بار مراجعه خبرنگار ما به پیست پارک باهنر، با در‌های بسته مواجه شدیم.

درب پیست موتورسواری سه‌شنبه و جمعه باز است

درادامه پیگیری مسائل به سراغ "عابد حقدادی" مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی به عنوان متولی اصلی ورزش و جوانان استان می‌رویم تا اقدامات این سازمان را در این بستر، پیگیر شویم.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی با تائید صحبت‌های رئیس پلیس راهور استان و ضرورت بررسی کارشناسی اقدامات در این زمینه می‌گوید: این موضوع باید به صلاح دید نیروی انتظامی بررسی شود، این گونه موتورها، از نوع شهری بوده و داخل پیست نمی‌توانند وارد شوند.

حقدادی می‌افزاید: هیئت موتورسواری استان چندین برنامه در راستای فرهنگ‌سازی و آموزش رشته موتورسواری انجام داده تا این اینگونه موتورسواری‌های شهری به این شکل در سطح شهر انجام نشود.

وی تصریح می‌کند: پیست پارک باهنر روز‌های سه‌شنبه و جمعه فعال بوده که روز‌های سه‌شنبه بیشتر موتورسواران تخصصی و حرفه‌ای در این مکان تمرین می‌کنند و روز‌های جمعه از ساعت ۱۰ صبح تا ۱۹ به سبب برگزاری کلاس‌ها و مباحث آموزشی، علاقمندان به این رشته می‌توانند از آن استفاده کنند.

هرچند در چند نوبت متوالی مراجعه در روز‌های مورد تاکید مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی به پیست شهیدان شیری، درب این مجموعه قفل بود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان مرکزی در ادامه بیان می‌دارد: موتور‌های داخلی شهری به‌سبب نداشتن ویژگی ورزشی، گا‌ها شرایط موتورسواری در پیست را ندارند، زیرا امکان وارد شدن خسارت مالی و جانی به آن‌ها وجود دارد.

حقدادی ادامه می‌دهد: افراد علاقه‌مند به موتورسواری می‌توانند با مراجعه به هیئت موتورسواری استان و شهرستان، ضمن دریافت آموزش از متولیان و مربیان این حرفه، حتی بدون داشتن موتور، در کلاس‌های آموزشی این رشته حضور پیدا کنند و از پیست استفاده کنند.

مسائل اجرایی در حوزه کار شورا نیست

"مرتضی سورانه" رئیس کمیسون فرهنگی و ورزشی شورای شهر اراک نیز در این زمینه می‌گوید: مسئله ترافیکی بوده و به شورای ترافیک ارتباط دارد، مسائل اجرایی در حوزه کار شورا نبوده و شورا تنها در مصوبات و نظارت می‌تواند کار کند، اما مقررات و مسائل مربوطه به ترافیک متولی داشته و شورای ترافیک باید در رابطه با آن تصمیم گیرد.

سورانه می‌افزاید: به عنوان شورا تنها می‌توانیم انتقادات و مسائل و مشکلات را منتقل و از نماینده شورا در شورای ترافیک درخواست پیگیری موضوع را داشته باشیم. وی تصریح می‌کند: بنده با موتورسواران صحبت می‌کنم تا نظر آن‌ها را بدانیم که اگر جایی برای موتورسواری ندارند، مکانی برای آن‌ها پیش‌بینی شود.

شهرداری تنها باید مهندسی ترافیک انجام دهد

شانه خالی کردن عضو شورای شهر اراک درحالی است که "محمدکریم شفیعی" شهردار اراک نیز از اقدام و پاسخگویی مجموعه شهری را مبرا از وظیفه می‌داند و در این زمینه می‌گوید: مدیریت حمل و نقل و اعمال قانون آن با پلیس است، شهرداری تنها باید مهندسی ترافیک انجام دهد، کنترل و اعمال قانون با پلیس است.

البته شورای شهر و شهردار اراک به این نکته پاسخ ندادند که نقش آن‌ها در راستای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های رفاهی برای گذراندن اوقات فراغت جوانان چیست؟

داشتن زیرساخت‌های لازم برای تخلیه هیجانات جوانان یکی از حداقل مطالبات به حق این قشر مهم و موثر در هرجامعه، در راستای داشتن جامعه‌ای با نشاط اجتماعی است، که بار‌ها مورد تاکید مقام عالی دولت در استان مرکزی بوده است.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

 

کدخبر: 478953 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟