صفر تا صد ماجرای لو رفتن سوالات امتحانی از زبان مقام آموزش و پرورش+عکس

به گزارش رکنا ، با شروع امتحانات نهایی بازار کلاهبرداران برای فروش سوالات داغ شده است و کانال‌هایی در فضای مجازی گسترش پیدا کرده است که از دانش آموزان پول دریافت می‌کنند و سپس سوالات امتحان را در کانال قرار می‌دهند. در حالی که امتحان ساعت ۸ شروع می‌شود برگه سوالات ساعت ۷:۲۸ دقیقه در کانال منتشر می‌شود، موضوعی که خسرو ساکی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی تکذیب می کند.
«امکان لو رفتن سوالات امتحانی به هیچ وجه وجود ندارد» این پاسخی بود که خسرو ساکی، رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی گفت.
ساکی در ادامه گفتگو در این باره گفت: در راستای تأمین امنیت، سلامت و صحت هرچه بیشتر برگزاری امتحانات نهایی، فرایند ارسال سؤالات به‌صورت الکترونیکی انجام می‌شود.
وی افزود: در این فرایند سؤالات رمزگذاری و قبل از برگزاری امتحان به‌صورت مستقیم و بدون واسطه از مرکز سنجش وزارت آموزش‌وپرورش برای حوزه اجرا ارسال می‌شود.
ساکی تصریح کرد: رمز بازگشایی فایل‌ها، کمتر از نیم ساعت قبل از آغاز جلسه امتحان نهایی از طریق این مرکز برای مدیران حوزه‌های امتحانی ارسال می‌شود.
وی اضافه کرد: زمان بازگشایی رمز بیش از ۱۶ کاراکتری سؤالات امتحانی برای روسای حوزه‌های امتحانی، هنگامی است که دانش آموزان در حوزه‌های امتحانی مستقر و حدود نیم ساعت است که درب‌های حوزه امتحانی بسته‌شده است، به این صورت که امتحان که ساعت ۸ شروع می‌شود دانش آموزان ساعت ۷ و نیم در محل برگزاری امتحان حاضر می‌شود و درب‌ها بسته می‌شود بنابراین امکان اینکه قبل از برگزاری امتحان سؤالی در اختیار دانش آموزان قرار بگیرد وجود ندارد.
رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی گفت: تأکید می‌کنم در این شرایط امکان سو استفاده و لو رفتن سؤالات وجود ندارد، زیرا زمانی رمز ارسال و سؤالات بازگشایی می‌شود که دانش آموزان از نیم ساعت قبل در جلسه امتحانی حضور دارند.
ساکی خاطرنشان کرد: این شایعات در حالی در کانال‌های تلگرامی مطرح می‌شود که به هیچ وجه امکان این امر وجود ندارد.
وی در ادامه در پاسخ به این سوال که شیوه برخورد با این کانال‌های فروش سوالات امتحانی که هم اکنون حدود ۸۰ هزار نفر در آن‌ها عضو هستند چیست؟ بیان کرد: در این خصوص نامه‌ای از وزارت آموزش‌وپرورش به پلیس فتا ارسال شد تا موضوع مورد پیگیری قرار گیرد. دانش آموزان و اولیای آن‌ها باید از دارندگان این کانال‌ها به پلیس فتا شکایت کند.
ساکی در پاسخ به این سوال که چه کسانی از برگه سوالات عکس می‌گیرند؟ گفت: دانش آموزان قبل از ورود به جلسه امتحان مورد بازرسی قرار می‌گیرند و امکان اینکه تلفن همراه با خود به جلسه ببرند وجود ندارد و حتی اگر بتوانند تلفن همراه با خود ببرند و اقدام به عکس گرفتن از برگه سوال کنند خیلی زود شناسایی می‌شوند.
وی در ادامه تاکید کرد: لذا از دانش آموزان و اولیا انتظار می‌رود فریب افراد سودجو و کلاهبرداری که به قصد اخاذی در فضای مجازی ادعای دسترسی به سوالات را دارند به هیچ وجه نخورند و در صورت مواجهه با چنین مواردی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آدرس آن‌ها را به پلیس فتا و مسئولین آموزش و پرورش محل ارائه دهند تا به دلیل کلاهبرداری مورد پیگیری قرار گیرند.
وی در ادامه تاکید کرد: حتی اگر این امر صحت داشته باشد وقتی دانش آموزان سر جلسه امتحان حاضر هستند فرستادن عکس برگه امتحانی و سوالات عملا هیچ فایده ای ندارد.برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

منبع: میزان

کدخبر: 478778 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟